دکتر ایدنی عنوان کرد: ترمیم رابطه جامعه پزشکی و مردم با احیای ارزشهای دفاع مقدس

دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری که بین این دانشگاه و بنیاد حفظ و آثار و ارزشهای دفاع مقدس که یکشنبه ۱۱ مردادماه در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی، برگزار شد، اظهار داشت: انعقاد این تفاهمنامه و همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برای دانشگاه یک فرصت است. در ارزیابی فرهنگ شهادت بیشتر به زنده نگه داشتن یاد شهداء و حفظ فرهنگ شهادت به عنوان یادگاری برای آیندگان توجه شده است، این در حالی است که اهداف این تفاهمنامه نشان می دهد جنبه مهمتری در همکاریهای دانشگاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته و آن استعانت گرفتن از یاد و خاطره شهدا است. وی گفت: زنده نگه داشتن یاد شهدا تنها پاسداشت یاد و خاطره آنها نیست بلکه بستری برای رشد ما و آیندگان ماست.

۴۵۴cd518b633c4d2193bd2801d91e7b5

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: پاسداشت فرهنگ شهدا بیش از اینکه یک وظیفه باشد یک حق است و حق را باید مطالبه کرد. ما به این تفاهمنامه به دید یک فرصت و حق می نگریم و نیاز داریم که فعالیتهای جامعه پزشکی در ۸ سال دفاع مقدس نشان داده شود. اما باید از بزرگنمایی در این زمینه پرهیز کنیم.

ایدنی به اهداف تفاهمنامه همکاری فیمابین دانشگاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای حفظ دفاع مقدس خوزستان اشاره کرد و گفت: ضروری است پیرامون این تفاهمنامه از فعالیتهای کادر درمان در ۸ سال دفاع مقدس مستند سازی صورت گیرد یا سریال ساخته شود. این گونه می توان ضمن احیای ارزشهای دفاع مقدس، رابطه بین جامعه پزشکی و مردم که عده ای آن را مخدوش ساخته اند، ترمیم کرد.

سردار علیپور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان نیز در این نشست گفت: با برنامه ریزی های خاصی به این نتیجه رسیدیم که نقش کادر پزشکی خوزستان در ۸ سال دفاع مقدس را در قالب یک تفاهمنامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تبیین کنیم. نسلهای آینده تا زمانی که خوزستان ماندگار است می توانند از آن بهره مند شوند.

وی افزود: نقش پزشکی استان خوزستان در دفاع مقدس در قالب موضوعاتی چون نقش پزشکان رزمنده در جنگ، موضوع درمان در ۸ سال دفاع مقدس، معرفی اقدامات کادر پزشکی و پرستاری و سایر عوامل کادر درمان در جنگ، پرونده های پزشکی رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس، معرفی کارهای شاخص صورت گرفته از سوی کادر پزشکی در دوران دفاع مقدس، فضاهای فیزیکی درمانی و غیردرمانی مورد استفاده برای درمان در دفاع مقدس، معرفی بیمارستانهای اهواز و خدمات ارائه شده از سوی آنها در دوران دفاع مقدس، بیمارستانهای صحرایی، و نحوه اعزام کادر درمان به جبهه های جنگ تدوین می شود.

علیپور عنوان کرد: این مستندات به عنوان سابقه تاریخی در بیمارستانها و موزه دانشگاه نگهداری خواهد شد. باغ موزه دفاع مقدس استان خوزستان نیز در دستور ساخت قرار دارد که لازم است محتوایی برای مشاور این طرح تعریف شود تا بخشی از کار به نقش پزشکی خوزستان در دفاع مقدس اختصاص یابد. بخش دیگر نیز در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نگهداری خواهد شد. بدین ترتیب برای نسل آینده فضایی تعریف می شود که نشان دهنده تخصص در کنار تعهد است.

۶۷۱f11b0616b768d72d5f2ab0c644894

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان گفت: در این تفاهمنامه تدوین دو واحد درسی تحت عنوان بهداشت در رزم مطرح شد که در معدل دانشجو تأثیرگذار خواهد بود. همچنین منابعی که از اقدامات صورت گرفته در جهت اجرای این تفاهمنامه حاصل می شود، می تواند منبعی برای پایان نامه های ارشد و دکتری قرار گیرد.

دکتر علی خدادادی، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست گفت: این دغدغه همیشه برای ما وجود داشت که علاوه بر پاسداری از مصونیت بخشی و حفظ تمامیت ارضی به عنوان دستاوردی از شهدا یاد کنیم.

وی با بیان اینکه اختلاف سلیقه زیادی بین نسلهای دوم، سوم، و چهارم انقلاب وجود دارد، گفت: البته این بدان دلیل است که نتوانستیم ترجمه جامع و قابل درکی از این دستاوردها برای نسلهای آینده داشته باشیم. باید ترجمان صحیحی از این پیامها برای نسلهای آینده داشته باشیم چرا که شهدا همیشه وحدت بخش بودند و نقطه عطفی در همگرایی و همدلی در میان جامعه به شمار می روند.

خدادادی گفت: با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد باید نگاه و دیدگاه همه را در این زمینه به یک همگرایی برسانیم و با روشهای علمی مناسب نسلهای آینده را با نسلها گذشته آشتی دهیم.

گفتنی است این تفاهم نامه با هدف تبیین و تدوین نقش جامعه پزشکی، پرستاران، امدادگران و بهیاران، استفاده از ظرفیت و تعمیق همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی و آشنایی نسل جوان دانشجو با فداکاریها و جانفشانی های رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس، ترویج گسترش و نهادینه کردن فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و پاسداشت آن، شناسایی و کشف استعدادهای درخشان در حوزه فرهنگ و نشر دفاع مقدس، بستر سازی مناسب جهت تولید آثار علمی پژوهشی فاخر و تاثیر گذار دفاع مقدس و تشکیل اتاق فکر هم اندیشی و سوژه یابی در خصوص موضوعات دفاع مقدس منعقد شده است.

همچنین در این تفاهم نامه قید شده است که دانشگاه از ظرفیت های علمی و پژوهشی در زمینه مطالعات دفاع مقدس، تشویق و ترغیب دانشجویان به انتخاب موضوعات دفاع مقدس برای پایان نامه ها، راه اندازی کتابخانه تخصصی و مستقل دفاع مقدس و همچنین برگزاری همایش های دانشجویی جهت تببین شبهات دفاع مقدس اقدام کند.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز متعهد شد تا در خصوص حمایت های مالی از پایان نامه ها و مقاله های دفاع مقدس اقدام کند  و در زمینه برگزاری اردوهای فرهنگی و راهیان نور، چاپ پایان نامه ها، برگزاری همایش های دانشجویی با موضوعات دفاع مقدس، و تامین محتوای کتابخانه دفاع مقدس همکاری لازم را انجام دهد.

https://hoorkhabar.ir/577879کپی شد!
116
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.