عاشقانه ای برای حجاب

گاهی زیر باران خیس میشوی تا شسته میشوی؛ تنت زخمی است، می دانم، و باران مرحم زخم است! و گاهی زیر آفتاب داغ میسوزی و سرخ میشوی از عطش،اما همچنان بر وفاداریت به من استواری…!
گاهی سر به زیر گرمای وجودت میکشم و تو را پناه اشکهای خویش میسازم… و چه راز داری که ماجرای اشکهایم را در دلت نگاه میداری، در سکوتی ابدی! وجودت سنگری است ما بین من و آنچه با من در عناد است و تو، چه زیبا دشمنانم را ناامید میکنی، از بهدستآوردن غنیمتی حتی ناچیز!
چه خوب است که هستی نازنینم! چه خوب است که تیرگی را به جان میخری تا دنیایی زیر سایهات روشن بماند! و چه پر ماجرایی، تاریخی برای بودنت خون داده است؛ از قرنها پیش دغدغه بودهای …از قرنها پیش ارزش …!
ای شاهد به جای مانده از کربلا…! ای شاهد بهجایمانده از ماجرای در و دیوار و آتش…! چه والا مقامی که آقایم حسین هنگامهی شهادت چشمانش نگران هتک حرمت به تو بود!
چه گوهر مقام، که جوانهای بسیار استوار بودنت را با خون خود به معامله گذاشتند، خون دادند و نفس…؛ که تو پای بر جا بمانی… که حفظ شوی! سا هاست تن زخمی تو مرحم زخم است… ای همیشه استوار و جاودان… ای همیشه با صلابت،بمان و باز هم ایستادگی کن…
سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب، به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. به همین مناسبت بستهای ویژهای برای این روز تقدیم مخاطبان همیشه همراه «آخرین خبر» میشود.
تاریخچه حجاب وعفاف
بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ گاه بطور کامل از بین نرفته است. مورّخان به ندرت از اقوام بدوی که زنان شان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند، یاد می کنند.
پوشش زن در یونان و روم باستان
دایرهالمعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان می گوید: زنان یونانی در دوره های گذشته، صورت و اندامشان را تا روی پا میپوشاندند. این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود، در جزایر کورس و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته می شد. زنان فنیقی نیز دارای پوششی قرمز بودند. یکی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد زیادی دال بر وجود حجاب در بین زنان یونان و روم باستان آورده است. او درباره«الهه عفت» که یکی از خدایان یونان باستان است، می گوید: «آرتمیس»، الهه عفت است و عالی ترین نمونه(و الگو برای) دختران جوان به شمار می آید. دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور عفّت و تقوا آراسته است.»
پوشش زن در ایران باستان
در مورد پوشش زنان ایران باستان، مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و این که حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان اختلاط کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقشهایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.»
از دائرهالمعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است. هم چنین در تفسیر اثنی عشری۹ آمده است: «تاریخ نشان میدهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است». متنهایی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است، نشان می دهد که زنان در دورههای مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها(هخامنشیان)، اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بودهاند، که به چند نمونه آن اشاره می شود:
دوره مادها
در کتاب«پوشاک باستانی ایرانیان» آمده: «اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره(مادها)از لحاظ شکل(با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.»
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذاردهاند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»
دوره پارسیها(هخامنشیان)
پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند. در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمیخوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمیخوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»
پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
در آئین مقدس حضرت ابراهیم(ع) مسأله پوشش زنان، حائز اهمیت بوده است. در کتاب تورات چنین می خوانیم: «”رفقه” چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟ خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود را گرفته، خود را پوشانید.»
از این بیان روشن می شود که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (ع) وجود داشته است؛ زیرا«رفقه» در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود، از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.
حجاب در اسلام
ازنظراسلام، همان اندازه که انسان نسبت به ایمان و عمل صالح خود مکلف و موظف است همچنین نسبت به ایمان و اعمال دیگران نیز مسئولیت دارد؛ زیرا اسلام دینی اجتماعی است و حوزه های فردی آن تا حوزه های اجتماعی کشیده شده است و ایمان واقعی جز به رهایی از خود و دیگران معنا نخواهدیافت. از این رو بر هر فردی این مسئولیت نهاده شده تا با ایجاد حجاب، مانع از برانگیخته شدن شهوات جنسی دیگران شود. بنابراین حجاب برای مرد و زن یک مسئولیت است.
حجاب در قرآن
در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد .
یکی از این آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب است « ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است)
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه ۳۱ نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزشها و گناههای روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند
حجاب چشم
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛۳۰) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛۳۱) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛۳۲) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.
حجاب رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛۳۱) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزلهی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشهی لغوی عفت نیز وجود دارد.
احادیث پیامبر(ص) و ائمه درباره حجاب و عفاف
۱٫ پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند، خداوند به او ایمانی عطا میکند که شیرینی آن را در قلبش مییابد.
۲٫ امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند: پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاکدامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمیسازد. انسان پاکدامن، نزدیک است که فرشتهای از فرشتگان الهی گردد.
۳٫ پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: برای زن، سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانهاش، لباسش را جمع و فشرده کند.
۴٫ امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: برای زن مسلمان، جایز نیست که روسری (مقنعه) و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند.
۵٫ پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش، آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.
۶٫ امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: هیچ غنیمتی مانند غنیمتی که آدمی از راه کنترل چشم به دست میآورد نیست، زیرا دیدگان از نگاه به نامحرم فرو بسته نمیشود، جز آنکه در قلب او عظمت و جلال الهی مشاهده میشود.
۷٫ پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: همه چشمها در قیامت گریانند، جز سه چشم: چشمی که در دنیا از خوف خدا بگرید و چشمی که از نگاه حرام خودداری کند و چشمی که به خاطر نگهبانی در راه خدا بیدار بماند.
۸٫ امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند: اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم، سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دلها را منحرف میسازد.
۹٫ رسول خدا (ص) فرمودهاند: بین مردان و زنان نامحرم، جدایی ایجاد کنید (تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.
۱۰٫ امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند: پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم مینهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم (مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و … ) از کافران تقلید نکنند؛ و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند، خداوند قادر، آنان را ذلیل میگرداند.
۱۱٫ امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مومنان بگو که در لباس، خوراک و آداب و رسوم، دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید که اگر چنین کنید، شما هم مثل آنان، دشمنان خدا محسوب میگردید.
۱۲٫ امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید، زیرا کسی که دائماً روزی یکبار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.
۱۳٫ امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند: زن (باید) مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.
۱۴٫ امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند: من و پیامبر در یک روز ابری و بارانی در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالی فرو رفت و زن به زمین افتاد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) رویش را برگرداند. حاضران عرض کردند: ای رسول خدا، آن زن شلوار به پا دارد. پیامبر سه بار فرمود: خدایا، زنان شلوار پوش را بیامرز. ای مردم، شلوار بپوشید که شلوار، پوشاترین جامههای شماست و زنان خود را در موقعی که بیرون میآیند با شلوار حفظ کنید.
۱۵٫ رسول خدا (ص) فرمودهاند: «بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند».
۱۶٫ حضرت محمد (ص) فرمودهاند: کسی که با زن نامحرمی شوخی کند، در مقابل هر کلمهای که در دنیا به او گفته است، هزار سال حبس میشود.
۱۷٫ پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: همه چشمها در قیامت گریانند، جز سه چشم: چشمی که در دنیا از خوف خدا بگرید و چشمی که از نگاه حرام خودداری کند و چشمی که به خاطر نگهبانی در راه خدا بیدار بماند.
۱۸٫ امام رضا (علیهالسلام) فرمودهاند: نگاه کردن به موهای زنان نامحرم، حرام است، زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک نموده و این تحریک و تهییج، شخص را به فساد و چیزی که حلال و پسندیده نیست میکشاند.
۱۹٫ امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: حیا و ایمان، همسنگ و همدوش یکدیگرند، هنگامی که یکی از آن برود، دیگری در پی آن میرود.
حجاب نزد فاطمه ی زهرا(س)
چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:« چرا از او رو میگیری، او که تو را نمیبیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمیبیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمیبیند ولی بوی مرا که حس میکند».
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی».
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد»).
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است».
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیستفاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند».
رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام میفرماید:« هیچ کس نمیداند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد».
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تختههایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن میگذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است».
اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، میدیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست میکردند و مرده را داخل آن میگذاشتند».سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبهدار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچهای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمیشود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»
حجاب از منظر مشاهیر و بزرگان جهان
بررسی های صورت گرفته توسط دانشمندان آلمانی، گویای این مطلب است که امواج نامرئی الکتریسیته مثبت از مردان و الکتریسیته منفی از زنان ساطع می شود و براساس آن یکدیگر را جذب می کنند و هیچ عاملی نمی تواند از آن جلوگیری کند.وجود حجاب و پوشش در روابط زن و مرد مانند عایق برای سیم های مثبت و منفی و جلوگیری از خطر است.
‘بارون دو مونتسکیو’ از متفکران سیاسی فرانسه در کتاب ‘روح القوانین’می نویسد: قوانین طبیعت حکم می کند زن خوددار باشد زیرا مرد، با تهور آفریده شده و زن نیروی خودداری بیشتری دارد بنابراین، تضاد بین آنها را می توان با حجاب از بین برد و براساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.
‘لئو تولستوی‘ نویسنده و فیلسوف روسی، مسبب ازدیاد طلاق در اروپا را تمدن فاسد و اختلاط جنسی و نبودن حجاب دانسته و گفته که زن به واسطه معاشرت با مردی که موافق میل اوست، از همسر خود روی می گرداند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است.
‘چارلی چاپلین‘ بازیگر معروف کمدی: دخترم هیچکس و هیچ چیز دیگر را در این جهان نمی توان یافت که شایسته آن باشد که دختری ناخن پای خود را به خاطر آن عریان کند، برهنگی بیماری عصر ماست، به گمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش از آن توست.
‘ویل دورانت’ روان شناس معروف آمریکایی: زنان دریافتند که دست و دلبازی مایه طعن و تحقیر است و این را به دختران خود یاد دادند، عفت، زن را توانا می سازد که با جستجوی بیشتری عاشق خود را، یعنی کسی را که افتخار پدری فرزندان او را خواهد داشت، برگزیند.
‘فرانتس فانون’ جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی: هر چادری که دور انداخته می شود، افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بوده، در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امیدهای حمله¬ور شدن استعمار ۱۰ برابر می شود، دیدن در برخورد با زن محجبه، یک طرفه است و طرف مقابل نمی تواند او را ببیند و زنی که دیده نمی شود، تسلیم نمی گردد و خود را عرضه نمی کند.
‘ویکتور هوگو’ نویسنده معروف فرانسوی: اصولا زن، عفیف، زیبا و دلپسند است، وجاهت توام با وقار و عفت، به زن قدرتی می دهد که قویترین مردان را یارای مقاومت در برابر او نیست و مردان را به خضوع و تعظیم در مقابل زن وامی دارد.
‘ویلیام جیمز’ روانشناس و فیلسوف آمریکایی: مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیا است و بدون آنکه بداند حس میکند که این خودداری ظریفانه از حیا خبر می دهد، حیا و در نتیجه عزیز بودن زن و معشوق واقع شدن او برای مرد پاداش های خود را پس انداز می کند.
‘آلفرد هیچکاک’ کارگردان غربی: معتقدم زن هم باید مانند فیلمی پرهیجان باشد بدین معنا که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و بگذارد مرد برای کشف آنها بیشتر به خود زحمت دهد.
داستان های خواندنی از افرادی که حجاب را برگزیدند
واکنش استاد آمریکایی به حجاب
آزاده سرافراز خلبان ابوالقاسم عبیری که دوره خود را در آمریکا گذرانده ، خاطره جالبی را از رفتار استاد آمریکایی اش نقل میکند: همسرم همراه با دختر چند ماههام لیلا به آمریکا آمده بودند. وقتی تهران بودند موهای لیلا را از ته کوتاه کرده بودند. یکی از اساتید آمریکایی یک روز من را کنار کشید و گفت: «عبیری، همسرم یک چیزی پرسیده، میخوام ازت بپرسم ولی میترسم ناراحت بشی.» گفتم: «نه استاد، بپرسید.»گفت: «همسرم گفته خانم عبیری با حجاب است، ولی چون دخترش کوچک است و نمیتونه حجاب داشته باشه، موهای سرش رو از ته زده، درسته؟» خندهام گرفت و گفتم: «شما چقدر سادهاید، ما توی ایران از این کارها میکنیم، برای تقویت ریشه مو، وگرنه این دختر تا ۹ سالگی که به سن تشخیص برسه، میتونه بدون حجاب باشه.» برگرفته از کتاب «دوره درهای بسته ۹»
داستان با حجاب شدن زن ثروتمند و مشهور هندی
«مورسایلین پیرزادا »، دختر «فیروز پیرزادا»، یکی از پولدارترین و مشهورترین تاجران کشمیر است.
زندگی روزانه او با پوشیدن لباسهایی از معروف ترین برندها و خرید از گرانترین پاساژها سپری میشود، سرگرمی او این است که ماهی چند بار به همراه دوستانش برای یک خرید کلی به دبی مسافرت کند.
ولی بزرگترین آرزوی این دختر ۲۳ ساله که در بمبئی متولد شده، ستاره شدن در سینمای بالیوود است.
البته او چند سال پیش از آن در فیلم «زمانی آنجا یک ببر بود» به عنوان دستیار کبیر خان(فیلم ساز بالیوودی) کار کرده ولی او بلند پروازتر از این حرفهاست.
پدر «مورسایلین» یکی از دوستان قدیمی «یاش چوپرا»، فیلم ساز مشهور سینمای هند مشهور به سلطان فیلمهای رمانتیک است و به واسطه این آشنایی «مورسایلین» که هنوز یک سال از تحصیلات دانشگاهش مانده، قرار است در آیندهای نزدیک در چند پروژه مهم سینمایی حضور داشته باشد.
تا آنکه یک حادثه همه چیز را برهم میزند، سیام مهرماه ۱۳۹۱ خبر غیرمنتظره مرگ «یاش چوپرا» در رسانههای سراسر جهان منتشر میشود: «یاش چوپرا، سلطان رمانس سینمای هند، در سن ۸۰ سالگی در بیمارستانی در بمبئی درگذشت.»
مابقی ماجرا از زبان «مورسایلین پیرزادا»…
مرگ «یاش چوپرا» کل زندگیام را دگرگون کرد
من خیلی به «یاش چوپرا» نزدیک بودم. او برایم مثل یک پدربزرگ بود. مرگ او مرا شوکه کرد و به طور کلی مرا در هم ریخت، شروع کردم به فکر کردن درباره زندگی و قدرتی بزرگ و مافوق تصور که همه چیز را کنترل میکند. برای سه یا چهارماه دچار افسردگی خیلی شدید شدم، دست به هیچ کاری نمیزدم.
سخنرانی مبلغان اسلامی، مرا از خوابی طولانی بیدار کرد
زمانیکه شروع کردم به جستجوی در اینترنت و سایتهای مختلف، با ویدئوهای چند تن از سخنرانها و مبلغهای اسلامی برخوردم. وقتیکه برای اولین بار این سخنان را شنیدم با خودم گفتم: اوه خدای من! مثل این میماند که دارند با من حرف میزنند.
من پیش از این تنها به اسم مسلمان بودم و در عمل هیچ خبری از مسلمان بودن نبود. ولی آن سخنان ارزشمند حقیقتا مرا بیدار کرد. از همان جا بود شروع کردم به نماز خواندن، دو بار در روز نماز میخواندم ولی هنگام نماز خواندن از خدا میخواستم که مرا راهنمایی کند و راه درست را به من نشان دهد.
میدانید شاید به عقیده برخی اسلام دین سخت گیرانهای باشد ولی من اسلام را بسیار راحت یافتم. در ماههای اولی که در حال تحقیق درباره اسلام بودم، روسری نمیپوشیدم و در مراکز اسلامی رفت و آمد میکردم ولی هیچ کس مرا وادار به حجاب نکرد، تا آنکه خودم پس از مدتی با تمام وجود به اهمیت حجاب برای زنان پی بردم و از همان زمان محجبه شدم. از این تغییرم بسیار خوشحالم و از صمیم قلب دوست دارم که بتوانم افراد زیادی را به سمت خداوند راهنمایی کنم چون تنها حقیقت همین است.
اگرچه روزی بزرگترین آرزویم ستاره بالیوود شدن بود ولی خوب به خاطر دارم که زمانیکه ۱۹ سال داشتم در فیلم «زمانی آنجا یک ببر بود» از من تست گریم گرفته شد و قرار بود که برای تست بازیگری جلوی دوربین بروم، زمانیکه جلوی دوربین رفتم، پروژکتورها به سمت من روشن بود و تمام چشمها به من دوخته شده بود، احساس خیلی بدی داشتم احساس ناامنی و بیپناهی. احساس میکردم به یک شیء تبدیل شدهام که همه نگاهها متوجه آن است، ناگهان بیرون دویدم و گفتم: نه این آن چیزی نیست که من میخواهم.
دختر غیر مسلمانی که حجاب را برگزید
یک دختر غیر مسلمان آمریکایی، پوشش حجاب اسلامی را برگزید و دلائل این کار خود را نیز شرح داد:
بر پایه این گزارش، آماندا دختری آمریکایی ست که در یک خانواده غیر مسلمان به دنیا آمد. او هیچ گاه مسلمانی را تجربه نکرده است با اینحال تصمیم گرفته که پوشش حجاب اسلامی را انتخاب کند. او در مقاله ای که برای یکی از رسانه های آمریکایی نگاشته است، دلیل انتخاب حجاب را اینگونه بیان می کند:
« من از ابتدای سال های جوانی خود همواره با طرز نگاه مردان به همجنسان خود مشکل داشتم. در سال های دانشگاه بارها می شنیدم که پسرها در مورد دختران چه سخنانی بر زبان می آورند. آنها مانند یک تکه گوشت به دختران نگاه می کنند و تنها به دنبال لذت بردن از بدن آنها هستند.
او ادامه داد: «هنگامی که این موضوع را با دوستانم در میان گذاشتم آنها براحتی با آن برخورد کردند و گفتند که نباید خیلی سخت گرفت. جنس پسرها همین است و نباید توقع بیشتری از آنها داشت. من اما دیگر نمی توانستم نگاه هوس آلود مردان به خودم را تحمل کنم و این موضوع بسیار مرا آزار می داد.»
آماندا سپس در دانشگاه با تعدادی دختران مسلمان آشنا می شود و آنها از حجاب برای او سخن گفتند: « آنها به من گفتند که دستور حجاب برای محافظت زنان از نگاه هوس آلود مردان است و این مساله باعث آرامش زنان خواهد شد. مدتی در مورد این مساله فکر کردم و سپس تصمیم خود را گرفتم. اوائل کمی برایم سخت بود چون تابحال کمتر غیر مسلمانی پوشش حجاب را انتخاب کرده است اما پس از مدتی آرامش خاصی پیدا کردم و حجاب را با تمام وجود پذیرفتم.»
بانوی مسلمان آمریکایی که پای حجاب ایستاده است
بانوی مسلمان آمریکایی که به خاطر حجاب از شغل محروم شده پس از پایان دادگاه دیوان عالی اظهار کرد که در کنار افرادی که مایلند باورهای دینیشان را در محل کار حفظ و رعایت کنند ایستادهام.
فروشگاه لباس «ابرکربی و فیتچ» در سال ۲۰۰۸ درخواست استخدام «سامانتا اعلاوف» بانوی مسلمان آمریکایی که آن زمان ۱۷ سال داشت به خاطر پوشش حجاب رد کرد.
در پی شکایت این زن مسلمان، هیأت منصفه یک دادگاه فروشگاه لباس را به خاطر تبعیض به پرداخت غرامت بیست هزار دلاری محکوم کرد اما دادگاه تجدیدنظر ابرکربی و فیتچ را بیگناه شناخت.
با پیگیریهای این زن مسلمان، دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه در واشنگتن تشکیل جلسه داد تا مرز آزادی را در آنجا که فرصت شغلی با باورهای دینی تداخل پیدا میکند مشخص کند.
این زن مسلمان در بیانیهای اعلام کرد که من نه تنها برای خودم بلکه برای همه کسانی که مایلند باورهای دینیشان را در محل کار حفظ و رعایت کنند ایستادهام، عمل به آموزههای دینی نباید مرا از داشتن یک شغل محروم کند.
انتظار میرود حکم دیوان عالی درباره این پرونده تا پایان ژوئن صادر شود.
سازمانهای دینی و حقوق بشری ضمن تأکید بر قانون حقوق مدنی سال ۱۹۶۴ که تبعیض دینی را ممنوع کرده است؛ از دادگاه خواستند تا به نفع این زن مسلمان رأی دهند.
تعداد زیادی از فعالان مسلمان شهر واشنگتن نیز همزمان با برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده خانم سامانتا به دعوت شورای روابط مسلمانان آمریکایی در حمایت از حجاب زنان مسلمان در محیط کار مقابل ساختمان دادگاه عالی آمریکا تجمع کردند.
وکیل شورای روابط مسلمانان آمریکا در این تجمع گفت: به همه مسلمانان توصیه میکنم که در مورد هر نوع تبعیضی سکوت نکنند و مراتب را به شورای روابط مسلمانان آمریکایی گزارش دهند تا ما از آنها دفاع کنیم.
جملات شنیدنی دختر ۱۶ ساله نروژی درباره حجاب
امیلی اندرسون، دختر ۱۶ ساله نروژی که به دین اسلام گرویده است از تجربیات و احساسات شنیدنی خود درباره حجاب میگوید.
سایت جبهه جهانی مستضعفین نوشت که اقدام به انتشار تجربیات تازه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان درباره پوشیدن حجاب میکند، یادداشتی خواندنی و عبرتآمیز را از یک دختر تازهمسلمان نروژی منتشر کرد.
امیلی اندرسون طی نامهای به: کمپین “روز جهانی حجاب” نوشت:
“من در ماه ژانویه مسلمان شدم و از ماه فوریه شروع به حجاب کردم. من در یک شهر مسیحینشین و کوچک زندگی میکنم و فکر کنم تنها مسلمان این شهر باشم.
هنگامی که شروع به پوشیدن حجاب کردم نگاههای مردم نسبت به من تغییر کرد.
بارها تهدید به مرگ شدم و دوستانم از من روی برگرداندند.
می دانم که هیچگاه مردم شهرم مرا با این حجاب نخواهند پذیرفت.
خیلی جالب است که مردم چگونه به دلیل پوشیدن یک روسری میتوانند از کسی متنفر باشند.
من با پوشیدن حجاب بسیار زیبا میشوم و احساس آزادی میکنم.
اگر یک زن برای نشان دادن بدن خود میتواند آزاد باشد، چرا نباید برای پوشاندن بدنش طبق میل خود رفتار کند؟؟؟
با این حال من به حجاب خود افتخار میکنم.
با این که اکنون روزهای سختی را میگذرانم؛ اما به خاطر خشنودی خدای متعال حجاب میپوشم.
من هنوز لبخند میزنم و میدانم که هیچگاه از این خوشحالتر نبودهام.
حجاب زیبا است و من تا زمان مرگم حجاب خواهم داشت.”
منابع:
۱٫ اردوباری، احمد ، آیین بهزیستی اسلام، ج ۳، ص ۲۲۲٫
۲٫ الهی، حکیم ، زن و آزادی و ضرب المثلهای ملل راجع به زنان، تهران، چاپخانه فردوسی، ۱۳۴۲٫
۳٫ باقری، خسرو ، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، بحث ویژگیهای عمومی انسان، ص۶۶ – ۷۳٫
۴٫ حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، تهران، نشر سروش، ۱۳۷۴٫
۵٫ سامى، على ، تمدن ساسانى، ج۱، ص ۱۸۶٫
۶٫ طیبی،ناهید، حجاب و عفاف مروری دوباره، مجلهی پیام زن، شمارهی ۹۵، ص ۷۵٫
۷٫ فضل الله، سیدمحمدحسین ، جوانان، ورزش و حجاب، مجلهی پیام زن، شمارهی ۷۴، ص ۱۹٫
۸٫ مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۷۶٫
۹٫ موسوی، زهرهسادات، عفاف و حجاب در ادیان الهی، فصلنامه کتاب زنان، شماره ۳۶، ۱۳۸۶٫
۱۰٫ قاضی زاده، کاظم، عفاف در آیات قرآن و نگاهی به روایات، فصلنامه کتاب زنان، شماره ۳۶، ۱۳۸۶٫