سیاحی خبرداد: مشارکت سازمان ملل (UNDP) در پروژه احیای رودخانه کارون

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: مطالعات اولیه  جهت ارزیابی وضعیت موجود و راهکارهای احیای رودخانه کارون توسط UNDP و با مرجعیت سازمان آب و برق خوزستان صورت خواهد گرفت و در این خصوص نیز سندی امضاء خواهد شد.

دکتر احمد سیاحی تصریح کرد: رودخانه کارون بیش از ۸۵ درصد آب شرب استان را تامین می کند و از سوی دیگر نقش مهمی در صنعت و کشاورزی ایفا می کند در نتیجه وقتی رودخانه کارون با مشکل مواجه شود تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب شرب مردم، کشاورزی و صنعت خواهد گذاشت.

وی افزود: رودخانه کارون از سرشاخه ها مشکل کمی و کیفی ندارد اما وقتی به استان وارد می شود به دلایل مختلف از جمله ورود پسآبهای صنعتی و کشاورزی دچار مشکل می شود ازین رو باید اقداماتی در جهت ساماندهی و احیای رودخانه کارون صورت گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: در گذشته نیز مطالعات و تحقیقات زیادی در خصوص رودخانه کارون توسط سازمان آب و برق خوزستان  صورت گرفت که از جمله آنها می توان به مطالعات تصفیه خانه پسآبها قبل از ورود به رودخانه اشاره کرد اما یکی از بحث های جدی در این خصوص بررسی و نحوه تامین منابع مالی است و امیدواریم با ورود UNDP درصدی از هزینه های مورد نیاز تامین شود.

مشاور پروژه احیای رودخانه کارون و نماینده  UNDP در استان نیز گفت: بر اساس توافق صورت گرفته در کانتون ژنو، دولت فرانسه و سویس مشترکاً چند طرح طبیعی سازی رودخانه کارون را در بازه زمانی در نظر گرفته شده اجرا خواهند کرد.

نظری دوست گفت: شناسایی پروژه تاحد زیادی انجام شده است و مرحله طراحی پروژه و تهیه سند نیز با مشارکت متخصصین داخلی و خارجی انجام خواهد گرفت و همراه با مراحل انجام پروژه پایش و ارزیابی پروژه نیز انجام خواهد شد.

وی همچنین افزود: در خصوص ریزگردها نیز باتوجه نشست صورت گرفته در کنوانسیون رامسر همکاری کشورهای ایران و عراق نیز در جهت احیای تالابها صورت خواهد گرفت که بر اساس آن کارگاه برنامه ریزی متشکل از شرکتهای بزرگ نفتی و مراجع بین المللی تشکیل خواهد شد و در این خصوص مشارکت خواهند داشت.

گفتنی است UNDP یا برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یزرگترین مرجع کمک کننده در جهت توسعه کشورهای جهان است که در ۱۶۶ کشور جهان ازجمله ایران فعالیت می کند.

https://hoorkhabar.ir/576214کپی شد!
104
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.