چه کسانی انحصار واردات خودرو را دارند؟
روزنامه رسمی دولت تصریح کرد دستورالعمل وزارت صنعت درباره واردات خودرو موجب ایجاد انحصار و رانت شده است.
دستورالعمل واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده شد این روزها با واکنشهای انتقادی رو به رو شده است. در این دستورالعمل صراحتا عنوان شده است افراد حقیقی و حقوقی که خواهان واردات خودرو هستند باید با نمایندگی شرکتها قراردادی را منعقد کنند تا به واسطه آن خریداران خودروهای وارداتی بتوانند خدمات پس از فروش دریافت کنند. تا قبل از این دستورالعمل افراد بدون گارانتی خودرو میفروختند و مردم به دلیل اینکه نمیتوانستند خدمات و قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنند با چالش روبهرو میشدند. همین استدلال سبب شد وزارت صنعت راههای اجحاف به حقوق مصرفکنندگان را ببندد اما از طرفی برای برخی از شرکتها انحصار ایجاد کرد.
شرکتهای واردکننده خودرو حاضر نیستند با افراد حقیقی و حقوقی قرارداد ببندند و معتقدند خودشان امکان تامین خودرو بازار را دارند. از جهتی به دلیل محدود شدن واردکنندگان خودرو قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کرد. این گونه اتفاقها باعث شد شورای رقابت که در ابتدای امر مهر تأیید بر این دستورالعمل زده بود خود جزو معترضان قرار گیرد و خواستار رفع انحصار شود. اما مسئولان وزارت صنعت همچنان از دستورالعمل خود موضوع انحصار را برداشت نمیکنند و معتقدند این رویه آثار مثبتی هم داشته است.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص بازنگری دستورالعمل واردات خودرو گفت: هفته گذشته در جلسه شورای رقابت با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل واردات خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایشان به عنوان نماینده وزارت صنعت بر این موضوع اذعان داشت که چند مورد از بندهای دستورالعمل ابلاغی تغییر خواهد کرد تا انحصار پیشآمده برای چند شرکت خاص شکسته شود.
وی ادامه داد: زمانی که این دستورالعمل واردات خودرو تهیه شد شورای رقابت بررسیهای لازم را انجام داد و آن زمان این شورا بر انحصاری نبودن نظر داد ولی اکنون با اجرای دستورالعمل مشخص شد که انحصار ایجاد شده است. در قانون آمده است که تمام افراد حقیقی و حقوقی که تمایل به واردات خودرو دارند میتوانند با نمایندگیهای مجاز در موضوع خدمات پس از فروش قرارداد منعقد کنند و حتی پیشنویس قرارداد آنها از سوی وزارت صنعت آماده شده بود اما در مقطع فعلی میبینیم که نمایندگیها حاضر به همکاری نیستند.
وی گفت: شرکتهای انگشتشمار نباید اجازه واردات خودرو داشته باشند این مصداق بارز انحصار است.
اما محسن صالحی معاون وزیر صنعت در این باره گفت: بازنگری مجدد در دستورالعمل واردات خودرو مطرح نیست. مبنای واردات، همان دستورالعملی است که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است، به نحوی که هر واردکنندهای که بتواند خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را تضمین کند، یا اینکه ارائه خدمات پس از فروش خودروی وارداتی خود را از طریق شرکتی که این امکانات را دارد، فراهم کند، میتواند تأییدیههای لازم برای واردات خودرو را کسب کند.