وزیر آموزش و پرورش فردا استیضاح می شود
یک عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه فردا جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس برگزار میشود، گفت که طبق آیین نامه جدید مجلس حتی در صورت وجود یک متقاضی نیز استیضاح به قوت خود باقی است که این موضوع شامل استیضاح وزیر آموزش و پرورش میشود.
ضرغام صادقی اظهار کرد: طبق آیین نامه جدید بعد از اعلام وصول استیضاح، حتی در صورت وجود یک امضا نیز استیضاح برگزار خواهد شد مگر آنکه متقاضی برای استیضاح وجود نداشته باشد که در مورد استیضاح آقای فانی چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است و تا این لحظه استیضاح در دستور کار جلسه علنی فردا(چهارشنبه) قرار دارد.
وی با بیان اینکه استیضاح اولین دستور جلسه فردا مجلس است گفت: طبق آیین نامه حداکثر زمان بررسی استیضاح سه ساعت است که وزیر می تواند بخشی از زمان یک ساعته خود را به یک یا دو نفر از نمایندگان موافق خود بدهد، همچنین دو نفر از نمایندگان متقاضی استیضاح نیز در مجموع زمان نیم ساعته ای برای بیان نظراتشان دارند. رییس جمهور نیز نیم ساعت زمان برای دفاع از وزیر دارد.
این عضو هیات رییسه مجلس در مورد احتمال حضور رییس جمهور برای دفاع از فانی گفت که هنوز چیزی در این رابطه به اطلاع مجلس نرسیده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۲۲۲ آییننامه داخلی مجلس و اصل ۸۹ قانون اساسی طرح استیضاح در دستور کار مجلس قرار گرفته است که در آن بندهایی شامل ناتوانی وزیر در جلب رضایت نیروها و کارکنان آموزش و پرورش، ناتوانی در جلب توجه دولت به اهمیت آموزش و پرورش و جایگاه آن، بیتوجهی به وضع مدارس کشور و تبدیل مدارس به مدارس خودگردان بر خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است، ناکارآمدی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان، شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازاتی مشابه سایر ارگانها به فرهنگیان، ناتوانی وزیر در حذف تفاوتها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها، عدم اقدام جدی و موثر در تهیه و تدوین نقشه راه و راهکار و برنامهریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش به مجلس، عدم رویکرد جدی و برنامهمحور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه، نداشتن برنامه مدون و عملیاتی برای غنیسازی و ارتقای بهرهوری برنامههای آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای برنامههای آموزشی و استقرار و توسعه عدالت آموزشی بخصوص در مدارس شبانهروزی، چندپایهای در مناطق محروم روستایی و مرزی، نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع، رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامهها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقای کیفی نیروی انسانی به عنوان دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی امضاکنندگان مطرح شده است.