گزارش کامل از نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز
نود و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز عصر امروز برگزار شد.
جمشید سلحشور خبر داد: عدم تحویل ضمانت نامه اجرایی توسط پیمانکار پروژه تقاطع غیر همسطح شهید بندر به شهرداری اهواز
جمشید سلحشور در نطق پیش از دستور کار نود و یکمین نشست علنی اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز که بعد از ظهر دوشنبه ( ۲۴ خرداد) برگزار شد اظهار داشت: تا زمانی که این ضمانت نامه تحویل داده نشود کارفرما نمی تواند هیچگونه ابلاغ دستوری به پیمانکار داشته باشد؛ گفته شده است که یک مشکل بانکی برای پیمانکار وجود دارد اما چنانچه این مشکل بانکی طی روزهای آتی برطرف نشود و ضمانت نامه ای ارائه داده نشود دلیلی برای ادامه دادن وجود ندارد و مطابق مقررات شهرداری ها اقدام به فسخ قرارداد می نماییم.
وی با اشاره به احداث ساختمان جدیدی برای شهرداری بیان کرد: فرماندار اهواز اعلام آمادگی نموده است که یک زمین با مساحت ۷۵۰۰ متر مربع که در مجاورت ساختمان فعلی شهرداری اهواز واقع شده است به شهرداری واگذار نماید و در ازای آن ساختمان فرمانداری که متعلق به شهرداری است سند آن به نام فرمانداری منتقل شود؛ اگر شهردار اهواز همچنان قصد دارد که به این درخواست رسیدگی و توجهی نکند اعلام کند تا اعضای شورای شهر پیگیر آن باشند.
سلحشور خواستار تعیین یک سیستم ارزیابی برای مدیران شهرداری شد و افزود: باید یک چهارچوب مشخص با معیارها و ملاک هایی معین وجود داشته باشد که آن را بتوان به عنوان شاخص ارزیابی برای تعیین مدیران مناطق؛ معاونان و مدیران سازمان ها به کار برد و از عزل و نصب ها بر اساس سلایق و علایق جلوگیری نمود.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز تصریح کرد: یک اصل وجود دارد که این اصل را می توان به تمامی زوایای جهان هستی تعمیم داد به طوری که همیشه ۲۰ درصد یک مجموعه جور ۸۰ درصد دیگر آن را نیز می کشد؛ در مجموعه مدیریت شهری نیز چنانچه این اصل را در نظر بگیریم باید به دنبال شناسایی و تعیین ۲۰ درصد از افرادی باشیم که نقش کلیدی و اثربخشی را بر عهده دارند و می توانند منشا تحول و دگرگونی برای شهر و شهرداری باشند.
وی ادامه داد: با تشکیل شهرداری منطقه ۵ شاهد اعتراض و نارضایتی مدیران مناطق ۴ و ۶ به دلیل آنچه که تعیین محدوده نامناسب این منطقه می خوانند هستیم و در واقع بنده نیز با چهارچوب منطقه ۵ موافق نیستم اما اکنون بحث تعیین منطقه ۹ را در دست داریم و باید از اشتباهات و نواقص قبلی تجربه کسب نماییم بنابراین از معاونت برنامه ریزی شهرداری درخواست دارم با صرف زمان مناسب و تفکر و سنجیدن تمامی جوانب به دور از شتاب زدگی نسبت به این موضوع اقدام نمایند.
سلحشور با تاکید بر لزوم مکانیزه شدن سیستم مالی شهرداری عنوان کرد: در شهرداری عده ای حقوق چند میلیون تومانی و پاداش های کلان می گیرند و عده ای برعکس؛ هنوز هم برای ما مشخص نشده است که این اتفاق بر چه مبنایی رخ می دهد بنابراین ضرورت دارد سیستم شهرداری مکانیزه شود تا بدانیم پرداخت ها به چه نحو و چگونه صورت می گیرند.
رییس کمیسیون عمران؛ معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اهواز پیشنهاد داد: پیشنهاد می کنم یک گروه فنی تحت عنوان گروه بازرسی و حفاظت از سازه های شهرداری از میان شهرداری یا از نهادی مشابه تشکیل شود تا وظیفه کنترل و بازرسی پروژه ها را بر عهده گیرند چرا که این سازه ها با هزینه شهروندان ساخته شده اند و به خصوص در کلانشهر اهواز که به شهر پل ها معروف است وجود این گروه ضروری تر جلوه می نماید.
وی اظهار داشت: بیش از دو سال است که از کمربند سبز و لزوم احیا و گسترش آن صحبت می کنیم اما الان می خواهم بپرسم کمربند سبز چه شد؟ به چه مرحله ای رسیدیم؟ چه اقدامی شهرداری انجام داد؟ خواستار تحویل یک گزارش عملکرد در خصوص اقدامات صورت گرفته در مبحث کمربند سبز توسط شهرداری اهواز هستم.
سلحشور با اشاره به گمانه زنی ها در خصوص استعفای شهردار اهواز گفت: شهردار اگر قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد استعفای خود را تقدیم کرده و ما را از این وضعیت بلاتکلیفی رهایی بخشد؛ بیش از دو ماه است درگیر این مباحث هستیم و دو گزینه اصلی برای تصدی پست شهرداری اهواز نیز وجود دارند؛ برخورد شهردار با اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم به لحاظ مشخص نکردن تکلیف خود برای رفتن یا ماندن برخورد خوبی نیست و حرمت اعضای شورای شهر حفظ نمی شود.
عاشور سواری پور خواستار شد: به دوران انزوای قانون در شهرداری پایان دهید
عاشور سواری پور در نطق پیش از دستور کار نود و یکمین نشست علنی اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز که بعد از ظهر دوشنبه ( ۲۴ خرداد ماه ) برگزار شد با تشبیه مجموعه مدیریت شهری به بازی مار و پله اظهار داشت: از جمله بازی های ساده و نه چندان پیچیده اما سرگرم کننده نسل قبل از این نسل بازی منچ بود؛ یک بازی که با وجود سادگی اما از قواعد و اصولی منطقی و عقلانی تبعیت می نمود اگرچه چرخش تاس به نظر نقشی تعیین کننده در برد و باخت بر عهده داشت اما بخش فراتر آن را هوش و ذکاوت و آشنایی با حداقل اصول بازی توسط بازیکنان تشکیل می داد.
وی ادامه داد: در مقابل بازی منچ بازی مار و پله وجود داشت که هیچ گونه خلاقیت و قاعده و معیار مشخصی به جز چرخش غیر قابل محاسبه تاس در آن دیده نمی شد و در واقع این بازی بر اساس نظر و سلیقه متوقف می ماند؛ در این بازی تاس می توانست بنا به میل غیر قابل پیش بینی نردبان ترقی را پیش پای یک مبتدی قرار دهد و بدون هیچ گونه قاعده منطقی، اخلاقی، معیاری و فنی ایشان را به اعلاترین حد ارتقا برساند و در وضعیت بالعکس یک فرد رشد کرده و توانمند را که با تکیه بر اصول منطقی و معیارهای لازم به درجه ای از کمال رسیده است به واسطه یک نیش مار به سقوطی دردناک وا دارد و از عالی ترین حد ترقی به اسفل االسافلین آن تنزل دهد؛ در بازی مار و پله هیچ بخشی به بروز خلاقیت بازیکنان اختصاص داده نشده است لذا تفاوتی نمی کند که یکی از آنها نسبت به دیگری از سابقه بازی بیشتر یا هوش و درایتی برتر برخوردار باشد.
سواری پور افزود: فقدان یا عدم وجود خلاقیت، هوش و ذکاوت بازیکنان در این بازی به حدی است که اگر کاسپارف روسی که به اسطوره شطرنج معروف است بخواهد با یکی از مدیران شهری اهواز که به هوش و خبلاقیت فوق العاده شان معروف هستند از باب تسلی مار و پله بازی کند به دلایل پیش گفته شده از جمله عدم حاکمیت هیچ اصل منطقی در این بازی چه بسا توسط سمبل های خلاقیت مدیریتی به ویژه در بخش شهری آن به زانو در آید تا چند برگ زرین دیگر بر دفتر افتخارات نوابغ مدیریتی این شهر افزوده شود.
رییس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای اسلامی کلانشهر افزود با تصریح بر اینکه هدف از این مقدمه پرداختن به بازی هخای مدیران شهرداری است گفت: از این مقیاس به این نتیجه می رسیم که تا زمانی که معیار و شاخص های قابل سنجش در رابطه با انتخاب مدیران، شهرداری و غیره حاکم نشود، تا زمانی که زور روابط بر ضوابط بچربد، تا زمانی که مفهوم تخصص در جایگاه خود مستقر نشود، اگر زبان بازی و تملق حلقه های پیرامونی جایگاه های مدیریتی را رها نکنند یا واردار به رها کردن نشوند، تا زمانی که برخی از رسانه ها از دام منافع و عطایای مالی و امتیازات مختلف مدیران شهرداری خارج نشوند، تا زمانی که تاس بازی در میانه ای از انصاف و استحقاق قرار نگیرد و ضمن تعریف مساحتی برای ارضای خود بخشی نیز به مانور توانمندان واقعی اختصاص ندهد، تا زمانی که اموال عمومی در جهت تامین اهداف شخصی ( به طور مثال انتخاباتی ) هزینه بشود و غیره تمنای تبدیل وضعیت فعلی به مطلوب امری شبیه به محال خواهد بود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز خواستار شد: خواستار بازگشت و احیای بازی منچ در این شهر به ویژه ترویج آن توسط شهرداری و سکان دار متعهد و مشاور متعهدتر ایشان و پایان بخشی به انزوای کامل قانون در آن است چرا که در هر دو بازی منچ و مارپله نقش تاس حیاتی و تعیین کننده است اما حداقل در منچ یک میدان برای مانور بروز خلاقیت و تفکر وجود دارد که در ماروپله همان هم وجود ندارد، تمایل دارم اعضای شورای شهر و دلسوزان و نخبگان و اندیشمندان خود حدس بزنند کدام موسسه شهر ما مار و پله ای است و کدام یک منچی؟ آیا قانون در صورت حاکمیت و نه تبدیل شدن آن به ابزار درون موسساتی نمی تواند تعدیل کننده چنین بازی هایی شود؟