استراتژی نگهداری نیروهای فرهنگی در یکی از گرمترین نقاط جهان

آخرین روش ها و سیاست های آقای وزیر برای ماندن فرهنگیان خوزستانی در استان
علی رضا مسرور، رئیس سازمان دانش آموزی و عضو انجمن اسلامی معلمان کشور در متنی که برای بهارنیوز ارسال نموده نوشته است: در سفر اخیر دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش، مسئولان استان خوزستان گزارشات مفصلی از اوضاع نامطلوبِ روند تعلیم و تربیت به سمع و نظر ایشان رساندند تا وزیر محترم آموزش و پرورش با درک عمیق از اوضاع منحصر بفرد مشکلات این استان و البته چند استان مشابه، مجموع اقدامات خاصی را برای حل آنها در دستور کار خود قرار دهند.
هرچند دکتر فانی سال گذشته و در اولین سفر خود به همراه هیئت دولت به استان خوزستان، پس از مشاهده چک لیست مشکلات آموزش و پرورش که برای قرائت در حضور ریاست جمهور و هیئت دولت توسط اینجانب به نمایندگی از طرف فرهنگیان آماده شده بود، خودشان پیشنهاد دادند تا در آن سیاهه مشکلات، از دولت درخواست شود تا یک نظام بودجه ریزی همراه با برنامه میان مدت خاص این استان پیشنهاد شود. در غیر این صورت مشکلات استان خوزستان با روند موجود قابل حل نیست و آموزش و پرورش نمی تواند دینش را به این استان ادا کند. هرچند در آن روز و با پیشنهاد شخص وزیر این مسئله در لیست گنجانده و درخواست شد ولی تاکنون اقدام خاصی در این رابطه صورت نگرفته است.
جناب آقای وزیر این بار نیز پس از استماع آمار و ارقام نگران کننده مدیران استان بویژه مدیر کل محترم آموزش و پرورش جناب تقی زاده که بدون محافظه کاریهای خاص متداول مدیریتی ارائه شد، یک بار دیگر خود درخواست دادند تا مدیریت آموزش و پرورش خوزستان برای حل یکی از چالشهای بسیار بسیار بزرگ استان یعنی نگهداشت نیروی انسانی موجود که همه ساله متقاضی خروج از استان هستند یک نظام پرداخت خاص پیشنهاد دهند تا بتواند موج خروج از استان را کاهش و یا حتی تبدیل به موج ورود به استان نماید.
این پیشنهاد نشانه درک اهمییت نگهداشت نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل و سنگ بنای اقدامات دیگر آموزش و پرورش از سوی وزیر محترم است. اقای فانی حتما میدانند مرکز این استان یعنی اهواز با میانگین دمای ۴۸.۱ درجه گرما در تابستان طولانی پس از شهر کویت در کشور کویت گرم ترین شهر جهان معرفی شده است این در حالی است که آموزش و پرورش این کلانشهربزرگ، فاقد مراکز رفاهی و امکانات تفریحی مناسب دراین شرائط سخت زندگی است.
علاوه بر مشکل گرما استان خوزستان یک استان صنعتی است و معلمانش دراین استان خود را با سایر شهروندانی مقایسه میکنند که در موسسات و شرکتهای صنعتی کار کرده و دریافتی چند برابر دارند؛ به همین دلیل است که به مدیران استانی ماموریت دادند تا با ارائه طرحی واجد مشوقهای مادی و معنوی زمینه افزایش رضایت شغلی را فراهم آورند تا بتواند جلوی روند تقاضای گسترده انتقال از استان را سد نماید.
در پایان نگارنده انتظار دارد این پیشنهاد وزیر مانند پیشنهاد قبلی مسکوت واقع نشود و به مرحله اجراء در آید و از مسئولین محترم آموزش و پرورش استان نیز درخواست میگردد تا پیشنهاد وزیر محترم را خیلی زود عملیاتی نمایند و در اختیار ایشان قرار دهند تا مشمول مرور زمان و در نتیجه فراموشی نگردد.