لزوم توجه به توسعه پایدار خوزستان از منظرگاه رودخانه کارون

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به شعار امسال روز ملی و جهانی آب تحت عنوان “آب و توسعه پایدار” گفت: اگر توسعه پایدار به معنی سلامت انسان و حفظ محیط زیست است قطعاً این توسعه بدون آب امکان پذیر نخواهد بود و بنابراین مدیریت منابع آب، شرط لازم توسعه پایدار است.
سید حسین فاضلی ، اظهار کرد: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز معتقد است که یونسکو برای رسیدن به اهداف خود در زمینه صلح، آرامش جهانی و توسعه پایدار، موضوع آب را به عنوان یکی از موضوعات این سازمان مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: باید مدیریت اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در خوزستان فراتر از وضعیت کنونی باشد و نیاز است برای تحقق توسعه پایدار در استان به سمت مدیریت صحیح و استفاده از پتانسیل‌های رودخانه کارون برویم.

فاضلی تصریح کرد: رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که در کشور ۵ برنامه عمرانی قبل از انقلاب و ۵ برنامه توسعه پس از انقلاب اجرا و در آن‌ها طیف گسترده‌ای از اهداف کیفی و بیانیه‌های اعتقادی درج شده است اما این برنامه‌ها در ذات خود فاقد نقشه راه بلندمدت، میان‌مدت و تناسب با خواسته‌های نامحدود و تخصیص منابع محدود اقتصاد ملی، بوده‌اند.

وی عنوان کرد: بنابراین باید مسئولین خوزستان با داشتن برنامه اختصاصی در راستای استفاده از پتانسیل‌های رودخانه کارون به عنوان یک منبع اقتصادی ملی اقدام کنند و فعالیت‌ها در راستای بهبود وضعیت شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی و انسان محور باشد. یعنی در این اقدامات هر آنچه زندگی مردم استان را مورد تهدید قرار می‌دهد، رد شود.

فاضلی ادامه داد: بنابراین رودخانه کارون می‌تواند در پایداری اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، ساختاری و سازمانی و تعادل استان نقش محوری داشته باشد. اگر چه نگرش منطقه‌ای و نه ملی بهره‌برداری امروز وزارت نیرو به عنوان متولی کنونی رودخانه کارون موجب شده است که این رودخانه نتواند مزیت پایداری اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، ساختاری، سازمانی و تعادل را برای خوزستان داشته باشد و این نوع بهره‌برداری‌ها و فعالیت‌ها نیازهای زمان حال و نسل‌های آینده مردم استان را به مخاطره انداخته است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون خاطرنشان کرد: به عبارتی نگرش کنونی وزارت نیرو، بزرگترین مانع عملی شدن توسعه پایدار در خوزستان از منظرگاه رودخانه کارون به شمار می‌رود که نیاز به بازنگری در زمینه نگرش وزارت نیرو احساس می‌شود.

وی افزود: بنابراین در خوزستان به بازنگری در رویکرد و خط مشی‌های اقتصادی، انرژی، کشاورزی، صنعتی و غیره به رودخانه کارون توسط وزارت نیرو و حرکت به سمت پایداری اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی نیاز است که در این صورت، تلفیق حفاظت و توسعه و پایداری در منابع طبیعی و اقتصادی محقق می‌شود.

فاضلی اظهار کرد: بنابراین با توجه به کمبود منابع طبیعی، رشد جمعیت و نگرانی‌های استان باید به بررسی و بازنگری برنامه‌های توسعه پایدار و زیست محیطی بر اساس رودخانه کارون اقدام شود تا به عنوان مثال در وضعیت افزایش جمعیت و مصرف منابع، تهی شدن منابع و حتی در وضعیت اقلیم نامناسب، راهکار لازم برای توسعه پایدار اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته در تحقق توسعه پایدار خوزستان از منظرگاه رودخانه کارون، تدوین سند ملی رودخانه کارون است. سندی که نقشه‌ کلان و نظام برنامه‌ریزی جلوگیری از چالش‌ها و استفاده از پتانسیل‌های رودخانه کارون را به منظور تحقق اهداف دولت در راستای توسعه پایدار استان تعیین و تبیین می‌کند.

فاضلی تصریح کرد: تدوین این سند با هدف تحول از طریق ایجاد فرصت‌های متنوع و جامع، در راستای امکان کسب شایستگی‌های لازم، عملی کردن توسعه پایدار استان بر اساس نظام آکادمیک جهانی، قوانین کشوری و مسائل جاری و استانی است تا رودخانه کارون به دور از چالش‌ها و در نهایت استفاده از پتانسیل‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون ادامه داد: نگرش توسعه پایدار از منظرگاه رودخانه کارون می‌تواند به عنوان یک استراتژی در مدیریت و نگهداری پایدار این رودخانه مدنظر قرار گیرد و در حل قانونی معضلات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی رودخانه کارون در سطح استانی و ملی کمک کند اما عدم عمل به این نگرش موجب در معرض خطر قرار گرفتن شان رودخانه‌ای و محیط زیستی رودخانه می‌شود و رودخانه را از نعمت‌های حیاتی و خدادادی خود دور می‌کند و به مثابه اموال بی‌صاحب در طبیعت شهری و روستایی رو به خشک شدن می‌برد.

وی عنوان کرد: هیچ وقت فراموش نکنیم که حمایت همگانی مسئولین استانی به ویژه مسئولین سازمان‌ها و ادارات مرتبط با رودخانه کارون، تنها تضمین عملی شدن نگرش توسعه پایدار از منظرگاه رودخانه کارون است.

https://hoorkhabar.ir/572671کپی شد!
51
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.