روحانی: موضوع هسته ای مسئله این حزب و آن حزب نیست، این یک مسئله ملی است/ ما خواب نمی بینیم و دنبال رمال و جن‌گیر هم نیستیم

رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه یا خوشبختانه ما خواب نمی‌بینیم و دنبال رمال و جن‌گیر هم نیستیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه در همایش سراسری فرمانداران که در تالا وزارت کشور برگزار شد،‌ طی سخنانی با بیان اینکه اعمال و رفتار ما به عنوان اعمال و رفتار نظام تلقی می‌شود، گفت: مردم تفاوت زیادی بین این و آن قائل نیستند.

مردم از شعارهای بی‌محتوا خسته شده‌اند و می‌خواهند با دنیا تعامل سازنده داشته باشند
وی افزود: هر کس در هر سمتی مخصوصا در سمت مجری عالی در کشور حضور دارد، عمل، رفتار، نگاه و برخورد او به عنوان نمونه‌ای از برخورد و تعامل نظام توسط مردم تلقی می‌شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: قدرت را مردم به عنوان یک امانت در اختیار ما گذاشتند و این قدرت را با صندوق آرا به عنوان امانت ۴ ساله در اختیار ما گذاشتند. مردم سال ۹۲ فریاد زدند که ما از شعار خسته شدیم.
روحانی ادامه داد: ممکن است یک وزیر، استاندار و یا فرمانداری نظرات شخصی داشته باشد اما ما به این سمت نیامده ایم که نظرات شخصی و فردی خود را اعمال کنیم. وقتی کسی در صندلی استانداری، فرمانداری، وزارت و غیره قرار گرفت همه حزب‌ها و موقعیت‌ها را فراموش کند.
وی خاطر نشان کرد: مردم به دلایل واهی به ما رای ندادند بلکه خوب دقت کردند و انتخاباتی شگفت‌انگیز رخ داد. مردم به برنامه و وعده‌ها رای دادند و اگر امروز رئیس جمهور، وزرا، استانداران، فرمانداران و همه مسئولان به آن وعده‌های داده شده عمل نکنند، این نوعی خیانت در امانت است، مردم این قدرت را مشروط در اختیار ما گذاشتند و این قدرت بی‌قید و شرط نیست.

همه نهادها مانند دولت در برابر رای مردم مسئول هستند
رئیس جمهور با بیان اینکه به مردم وعده داده بودیم که اقتصادی بسازیم که نوسانش همپای نوسان جهانی باشد، خاطر نشان کرد: ما به مردم وعده آرامش دادیم، همه نهادها مانند دولت در برابر رای مردم مسئول هستند و این رای مردم تنها برای دستگاه اجرایی نبوده است.
روحانی اضافه کرد: احساس من این است که دولت همه توانش را برای اجرای آن وعده‌ها به کار گرفته البته طبیعی است که در این راه توفیق ما ۱۰۰ نباشد و نقص داشته باشیم. جهت‌گیری این دولت صحیح بوده است. وی خاطر نشان کرد: اینکه امروز مردم ولع ندارند که جنس را در خانه انبار کنند، این نشان می دهد که راه دولت درست بوده و اینکه امروز ما صف های تحقیرکننده ملی نداشتیم، این نشان می‌دهد که راه دولت درست بوده است.

مبنای ما مشورت با صاحب‌نظران بوده، هیچگاه به فالگیر و جنگیر معتقد نبوده‌ایم
رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه یا خوشبختانه ما خواب نمی‌بینیم و دنبال رمال و جن‌گیر هم نیستیم، گفت: مردم از مجلس و قوه قضاییه انتقاد نمی‌کنند و می‌گویند بگذارید زندگی کنیم اما برای انتقاد به دولت و رئیس جمهور زبان‌ها باز می‌شود.
روحانی تأکید کرد: وظیفه ما این است که مردم را خوشحال کنیم و بار از دوش مردم برداریم. چرا در زمینه هسته‌ای دولت این همه تلاش می‌کند و گاهی زخم‌ زبان‌های بسیار زشت را تحمل می‌کند، برای چه؟
وی افزود: یکی از عوامل ثبات امروز این است که یک مشت انسان متخصص، متدبر مومن نشسته‌اند و عاقلانه برای کشور تصمیم می‌گیرند. امروز خدا نعمت نازل کرده که همه متخصص امنیت ملی، متخصص امنیت و غیره شده‌اند. یک نکته مهم است، به مردم دروغ نگوییم که اگر بگوییم، امروز آشکار نشود، فردا آشکار می‌شود.
“بگذارید این مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد، بعد ما برای مردم شرح خواهیم داد که اینها (مذاکره کنندگان) چه کشیده‌اند؛ گاهی مذاکرات دیپلماتیک با قدرت‌های جهانی، سخت تر و دلهره‌آور‌تر نسبت به شب عملیات می شود.”

عده ای نمیخواهند کام مردم شیرین باشد، اینها از لبخند مردم میترسند، بگذارید کام مردم شیرین باشد
رئیس جمهور ادامه داد: چرا عده‌ای وقتی می‌بینند، دولت با تدبیر مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌برد؛ عده‌ای نمی‌دانم این را از کجا آورده‌اند که هیچ وقت نمی‌خواهند کام مردم شیرین باشد، این چه سری است که از لبخند مردم می ترسند. مسئله هسته‌ای مسئله این قوه و آن قوه، این حزب و آن حزب نیست، این یک مسئله ملی است و بارش به دوش نظام است.
روحانی اضافه کرد: حالا یک وقت رهبری معظم یک نصیحتی می‌کنند، بالاخره ایشان رهبر هستند و حالا همه راه می‌افتند و توصیه می‌کنند که دولت تشنه‌ای و باید آب بخوری، والا می‌دانیم باید آب بخوریم.
وی ادامه داد: دولت به این معنا که حامی از این جمع یا آن جمع باشد، دولت به هیچ عنوان وارد چنین جریانی نمی‌شود؛ دولت، مجری قانون است. این معنایش این نیست که جمع‌های دیگر قدرتمند حق داشته باشند، وارد شوند یا قوای دیگر وارد شوند. در ماجرای انتخابات که در اسفند ماه برگزار می‌شود، رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی وارد عمل خواهد شد.
“نکند به خاطر یک انتخابات، انتخاباتی برگزار کنیم که دین خود را برای دنیای دیگری بفروشیم. مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان جایگاه رفیعی دارند و مردم فرد اصلح را انتخاب کنند؛ مبادا، مبادا که در شهرستانی به سمع و گوش مردم بخورد این حرف که دولت طرفدار این است یا آن است، سپاه طرفدار این است یا آن، ارتش طرفدار این است یا آن، دفتر امام جمعه طرفدار این است یا آن، استاندار طرفدار این است یا آن؛ نباید کاری کنند که این تهمت به آنها زده شود. در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، گروه، جریان یا فشاری مرعوب واقع نشوید، البته در برابر هیچ جریانی مفتون هم واقع نشوید (خنده)”

هیچ جناحی در کشور قابل حذف نیست/ پیروزی دولت در برگزاری انتخابات پرشور است
در همین حال به گزارش نسیم رئیس جمهور گفت: پیروزی دولت در این است که یک انتخابات پرشور آزاد رقابتی سالم را اجرا کند. هیچ جناحی در کشور قابل حذف نیست هرکدام از آنها ریشه های فکری عقیدتی و دینی دارد. حزب از بین نمیرود افکار باقی می مانند و ممکن است فقط اسم حزب عوض شود. ایران مثل کشور شرق دور نیست که همه پادگانی زندگی کنند. افکار متکثر است و مردم آزادانه زندگی می کنند‬. مجلسی خوب است که از همه جناح ها در آن باشد.

هر حزبی که قانونی است باید فعالیت بکند
وی در ادامه افزود: ‫نباید بگوییم فلان آقا حق ندارد در این شهر صحبت کند همه قانون را قبول داریم هر حزبی که قانونی است باید بگذاریم فعالیتش را بکند. دولت به هیچ عنوان وارد انتخاباتی که بخواهد حامی گروهی باشد نمی شود. دولت حزب نیست حامی احزاب و جناح هاست‬. ‫این هم به معنی این نیست که جمع های دیگر قدرتمند یا قوه های دیگر یا شبه دولتی ها حق ورود به انتخابات را دارند‬. رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی وارد انتخابات اسفندماه خواهد شد.

ما انتخابات واقعی می‌خواهیم که انتخابات به نوعی مبنای مشروعیت است
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در پای صندوق‌های رای است، خاطرنشان کرد: امام یکی از نعمت‌هایی که با خود آورد صندوق بود البته قبلا هم صندوق بود منتها صندوق نمایشی بود و بیشتر تشریفاتی و تزئینی بود و انتخاباتی برگزار می‌شد، اما ما انتخابات واقعی می‌خواهیم که انتخابات به نوعی مبنای مشروعیت است. نه تنها مشروعیت سیاسی بلکه مشروعیت دینی هم می‌دهد که بخشی از این مشروعیت دینی را رای و نظر مردم است.

کاری کنید که یک انتخابات شفاف برگزار شود
روحانی ادامه داد: خیلی مهم است رای مردم. قبل از اینکه غرب به سمت صندوق رای برود قرآن به ما گفته است که «وامر شورا بینهم.» مبنای ما نظرات مردم است، بنابراین کاری بکنیم که در این انتخابات عدالت اجرا شود. هیچ جا هم سوءظن به وجود نیاید. اگر صندوق می‌گذارید یک صندوق پلاستیکی شفاف که همه رای را از دور ببینند. دور آن را با مقوا و و چسب و دوختن همراه نباشد. صندوقی باشد که همه بیینند. من رای خود را ببینم که داخل صندوق افتاد یا نه. بگذارید از اول رای صندوق‌ها دیده شود. من که نفر اول رای دادم ببینم که این صندوق خالی بوده است که فردا به دروغ به من نگویند که یک سوم این صندوق پر بوده است. اصلا برای چه دور آن را با پارچه پیچیده و اتهامات زده شود. نگذاریم تهمت زده شود. دولت مهم نیست گاهی به نظام تهمت زده می‌شود همه چیز شفاف باشد حتی اگر جایی لازم است دوربین گذاشته شود و همه مشاهده کنند. کاری کنید که یک انتخابات شفاف برگزار شود.
رئیس‌جمهور گفت: انشاءالله یک انتخابات شفاف، سالم، رقابتی و مایه آبروی نظام برگزار شود و همان‌گونه که رهبری فرمودند این صندوق‌ها را حق‌الناس و امانت بدانیم که متوجه باشیم روزی پاسخ این اعمال‌مان را در دنیا و آخرت می‌دهیم و انشاءالله امانتدار خوبی باشیم.

https://hoorkhabar.ir/571653کپی شد!
54
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.