عدم همکاری کشورهای همسایه از جمله دلایل افزایش ریزدگردها در ایران است

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تنها راه مقابله با ریزگردها همکاری کشورهای همسایه است، گفت: عدم همکاری کشورهای همسایه از عوامل وجود افزایش ریزگردها در ایران است.

عزت الله رئیسی در نهمین نشست مدارس علوم بین رشتهای با بیان اینکه بارنگی زیر ۲۰۰ میلیمتر و خشکی زمین از جمله عوامل بروز ریزگرد است اظهار داشت:ایران در کمربند ریزگر قرار دارد و خشک شدن تالاب‌ها، بیابانزایی، کاهش پوشش گیاهی، از بین بردن ساختمان خاک مانند جاده‌سازی و پایین بردن سطح سفره‌های آب سبب ایجاد و تشدید ریزگرد‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ریزگردها تامین کننده مواد غذایی و معدنی برای گیاهان و موجودات دریایی هستند، تصریح کرد: ریزگردها از شمال افریقا بلند شده و برای جنگل‌های آمازون مواد معدنی و غذایی می‌برند و اگر این ریزگردها نبود جنگلی هم به وجود نمی‌آمد و پس از مدتی زرد شده و از بین می‌رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ریزگردها تا ارتفاع ۷۷ کیلومتری از سطح زمین بالا می‌روند خاطرنشان کرد: هر نوع ریزگرد در ارتفاع خاصی قرار دارد و تحقیقات نشان داده به دلیل ارتفاع بسیار زیاد بعضی از آن‌ها، خاک باغچه حاوی ریزگردهای سراسر جهان است.

رئیسی افزود: بیشترین ریزگرد‌ها از سوریه، عراق، عربستان، اردن، یمن، سودان و صحرای افریقا برمی‌خیزند که در این بین سهم عراق به دلیل بارندگی کم و عدم بارندگی در تابستان‌ها، درجه حرارت بالا و تبخیر زیاد، عدم وجود کوهستان برای جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش سرعت باد و  همچنین پوشش گیاهی کم سهم بیشتری در ریزگردها دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز عنوان کرد: ریزگردها در تاریخ سابقه داشته‌اند اما در ایران از سال ۸۶ به علت خشکسالی افزایش داشته است و می‌توان خشکی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان را مشاهده کرد.

وی با اشاره به راه حل‌های مطرح شده مانند برگشتن به شرایط طبیعی و مالچ گفت: نمی‌توان سد‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده را ازبین برد و به شرایط طبیعی برگشت و همچنین مالچ نیز بسیار پرهزینه و کم عمر است و عدم همکاری کشورهای همسایه از جمله دلایل افزایش ریزدگردها در ایران است.

https://hoorkhabar.ir/571431کپی شد!
64
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.