اختراع دستگاه اعلام گرد و غبار توسط دختر نوجوان خوزستانی

دستگاه اعلام کننده آلودگی گرد و غبار توسط فاطمه هوشیار فرزند یکی از کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اختراع شد.

به گزارش هورنیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فاطمه هوشیار دانش آموز پایه اول دبیرستان است که  پس از مدت ها تلاش و تحقیق  موفق به طراحی و ساخت دستگاه اعلام کننده آلودگی گردوغبار (Dust Detector ) شده است.

 این دستگاه به دلیل اهمیت کاربرد آن با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان وسایر استان های غربی کشور  توسط  داوران فنی دانشگاه شهید چمران اهواز ، پارک علم وفناوری خوزستان و مرکز رشد فناوری خوزستان بررسی و مورد تأیید علمی قرار گرفت و در سازمان  ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن صادر گردید.

فاطمه هوشیار برای طراحی و ساخت این دستگاه در کنار فعالیت های درسی خود،  مدت دو سال و نیم  مشغول تحقیق و فعالیت بوده و برای  ساخت آن ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه صرف نموده است که در صورت تولید انبوه قیمت آن به حدی خواهد بود که هر یک از شهروندان در منزل خود یک نمونه از این دستگاه را که جای زیادی را اشغال نمی کند، داشته باشند.

 مخترع دستگاه در این باره گفت: فکر اولیه ساخت چنین دستگاهی از چهار سال پیش به ذهنش خطور کرده و علت آن پیش بینی های نادرستی بوده که بعضاً در خصوص وقوع پدیده گرد وغبار به اطلاع مردم می رسیده است. یکی از ویژگی های این دستگاه سرعت عمل در اعلان وقوع گرد وغبار است.

وی می گوید این دستگاه را برای عموم مردم جهت استفاده در منازل ساخته است. اما مسئولین سازمانها وشرکت های دولتی وخصوصی می توانند از این دستگاه در خوابگاه های دانشجویی،  زندان ها، پادگان ها، سالن های پرورش طیور (که آلودگی ناشی ازگرد وغبار باعث خفگی و تلف شدن طیور می گردد)، بیمارستان ها و سایر اماکن اداری استفاده نمایند.

سازنده دستگاه با تعبیه رله الکترونیکی در اختراع خود، دستگاه را قادر نموده تا در صورت بروز پدیده گرد و غبار بصورت خودکار فن های مکش هوا بداخل منازل، رستوران ها و آشپزخانه ها، ساختمان های اداری، سالن های ورزشی، سالن های پرورش گل وگیاه و قارچ، خوابگاه ها و سایر اماکن را خاموش نموده تا از ورود گرد و خاک به منزل و این اماکن جلوگیری شود.  این موضوع در خصوص ساختمان های اداری و مدارس ودانشگا ه ها که بعضاً بدلایلی بعد از وقت اداری کسی درآن ساختمان ها جهت خاموش کردن فن ها حضور ندارد و گرد و خاک محیط بیرون توسط فن ها بداخل ساختمان کشیده می شود بسیار کاربرد دارد.

هوشیار، کاربرد دیگر این دستگاه را در حفاظت و جلوگیری از آسیب به توربین ها در صنایع نفت وگاز بیان می کند که بعضاً گرد و خاک زیاد سبب  اختلال در عملکرد توربین می شود و این دستگاه می تواند هشدار دهنده و متوقف کننده به جهت جلوگیری از آسیب باشد .

این مخترع نوجوان همچنین می گوید اگر مسئولان کمک نمایند می توان با انجام تغییراتی در دستگاه، آن را در مرز ایران و عراق نصب کرد تا در صورت بروز پدیده گرد وخاک و هنگام ورود آن بداخل کشور آن را آشکار سازی نموده و از طرق مختلف مانند خط تلفن، موبایل و سایر وسایل ارتباطی ورود گرد وخاک بداخل استان را به آگاهی عموم مردم برساند.

فاطمه هوشیار در پایان مصاحبه، ضمن تشکر از مسئولان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب،  اظهار امیدواری کرد که با کمک خانواده و حمایت مسئولان  به خصوص مرکز تحقیقات و پژوهش های منطقه ای ریزد گردهای غرب کشور مستقر در استان خوزستان بتواند دستگاهی را طراحی نموده و بسازد که در مرز ایران و عراق در نقاط مختلف در  مرز های استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان نصب گردیده و از ورود ریزگرد ها بداخل کشور جلوگیری نماید.

 این دانش آموز فرزند رامین هوشیار از کارشناسان ایمنی، بهداشت ومحیط زیست(HSE ) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از مخترعین و اعضای مرکز رشد و پارک علم و فناوری خوزستان است.

 

https://hoorkhabar.ir/571361کپی شد!
145
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.