چنگلوایی خواستار تعیین تکلیف کشت تابستانه در استان شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تکلیف کشت تابستانه باید روشن شود. اگر امکان تخصیص وجود دارد، سریعا اعلام شود و اگر آبی برای تخصیص نداریم، ممنوعیت کشت اعلام و هزینه ناشی از عدم کشت پرداخت شود.

کیخسرو چنگلوایی در نشست تعیین حق آبه کشت کشاورزی تابستان که امروز، ۲۹ اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: به دلیل کمبود آب در برخی حوضه‌های آبی در فصل زراعی گذشته، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه در هر فصل زراعی بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود، افزود: با توجه به مشکلات کمبود آب، خشکسالی و کاهش میزان بارندگی، آب برخی از مناطق به طور کامل قطع شد و در حوضه زهره که بیشترین EC  آب را شاهد بودیم، کل مزارع کشاورزی از بین رفت.

وی افزود: کشت دیم به علت نبود بارش به طور کامل نابود و به اراضی آبی نیز خسارات جدی وارد شد به طوری که میزان عملکرد در هر هکتار در همه محصولات کشاورزی، کاهش قابل توجهی داشت. بخشی از اراضی خسارت دیده تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند اما بخشی دیگر که تحت پوشش نیستند، باید تعیین تکلیف شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در سال زراعی ۹۴-۹۳ نسبت به سال های قبل، میزان بارندگی ۴۶ درصد کاهش یافت.

چنگلوایی عنوان کرد: تناژ تولید محصولات کشاورزی در شهرستان‌های شادگان، دشت آزادگان، هندیجان، ماهشهر و رامهرمز به دلیل کمبود آب در هر هکتار فقط یک تن بود در حالی که عملکرد در هر هکتار باید حداقل ۲ تن باشد.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای جبران بحران حوضه‌های آبی بحرانی همچون کرخه وجود دارد، تصریح کرد: با آزادسازی آب از پشت سد سیمره می‌توان بسیاری از اراضی حوضه کرخه را کشت و همچنین آب کشاورزی حوضه زهره را نیز تامین کرد.

همچنین جهانپور معماریان، مدیر صندوق بیمه کشاورزی خوزستان در این نشست اظهار کرد: سالانه ۱۱۸ نوع محصول تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی استان قرار می‌گیرد و ۹۰۷ هزار بهره بردار کشاورزی از خدمات صندوق بهره مند می‌شوند.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از کشاورزان امسال ۷۰ درصد از حق بیمه کشاورزی توسط دولت پرداخت شد و مابقی حق بیمه بر عهده کشاورزان بوده است.

https://hoorkhabar.ir/570722کپی شد!
127
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.