شورای شهر اهواز و زمین خواری

در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر اهواز ، اعضای این شورای نسبت به پدیده زمین خواری در این شهرستان واکنش نشان دادند.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز : شورای شهر، اهواز را برای زمین خواران ناامن می سازد

به گزارش پایگاه خبری هورنیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر اهواز ؛ حجت الاسلام سعادت نیا در نشست با معاون دادستان استان خوزستان و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، شهردار و معاونان و مدیران مناطق شهرداری اهواز که در محل سالن اجتماعات شورای شهر برگزار شد گفت: شاهد بالاترین آمار زمین خواری و تصرفات غیر قانونی در منطقه ۳ و ۶ شهرداری کلانشهر اهواز هستیم که موید این گفته به قتل رسیدن مامور اجراییات شهرداری در سال گذشته در منطقه ۶ به دست یکی از متصرفان غیر قانونی بود.

وی با بیان اینکه باید به ریشه یابی این معضل پرداخت عنوان کرد: با توجه به گستردگی کلانشهر اهواز مقابله با چنین پدیده ای عزم و اراده جدی شورا و شهرداری و در کنار آن حمایت تمام و کمال ضابطان قضایی را کما فی السابق می طلبد، ما باید بدانیم ریشه این مساله در کجاست؟ آیا ابزار لازم در اختیار شهرداری قرار ندارد؟ آیا اطلاعات زمین های موجود به بیرون درز پیدا می کند؟ مساله چیست؟

سعادت نیا ادامه داد: چنین موضوعی کیان شهر و شهرداری را زیر سوال می برد؛ من انتظار دارم دستگاه های امنیتی و قضایی با تمام قوا به یاری ما بیایند تا به ناحق ما زیر سوال نرویم؛ باید تمامی جوانب و زوایای این قضیه را سنجید و طوری عمل کرد که متهم به بی دقتی یا کم توجهی نشد، بعضی اوقات یک متصرف به طور غیر قانونی زمینی را تصرف و اقدام به ساخت و ساز کرده و سپس به افرادی با بضاعت مالی اندک و ضعیف واگذار می کند و ما در زمان برخورد با خریدار ضعیف برخورد می کنیم اما اصل کاری کجاست؟ نباید بنای ما به گونه ای باشد که ضعیفان این وسط قربانی طمع ، سودجویی و اقدامات غیر قانونی دیگران شوند.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز تاکید کرد: در برابر تصرف زمین های شهرداری که دقیقا بیت المال تلقی می شوند کوتاه نخواهیم آمد و با ارائه مشکلات در این نشست که اولین نشست محسوب می شود به راهکارهایی جامع دست خواهیم یافت و با حمایت و اقتدار دستگاه های قضایی اهواز را برای زمین خواران ناامن خواهیم ساخت.

علی ناصری: سازمان زمین و مسکن یک چتر امنیتی بر سر املاک شهرداری است

این عضو شورای شهر اهواز در نشست اعضای شورا با معاون دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: متاسفانه بانک اطلاعاتی ما سیستم نیست بلکه شخص است، چنانچه یک شخص جابجا شود ما دیگر نمی دانیم در کدام منطقه کدام ملک متعلق به ما است و باید تا چه میزان به ارائه آمار و اطلاعات غیر سیستمی استناد کنیم.

وی کمیسیون ماده ۱۰۰ را محل درآمدی برای شهرداری دانست و افزود: به ندرت پیش می آید که این کمیسیون رای به تخریب بدهد، متاسفانه به همان میزان که در حرف زدن قوی هستیم در عمل و اجرا و پیگیری ضعیف هستیم؛ تکلیف حریم و محدوده قانونی شهر چرا مشخص نمی شود؟

ناصری گفت: با احیای کمربند سبز لااقل یک تبصره خواهیم داشت که تا حدودی مانع پیشروی متصرفان شویم اما متاسفانه عزم و اراده جدی برای استقرار یک سیستم منضبط وجود ندارد که علاوه بر تعیین حریم و محدوده شهر کمربند سبز را نیز گسترش دهیم.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز تصریح کرد: مدیران مناطق مختلف شهرداری از املاک متعلق به این نهاد اطلاعات چندانی ندارند و نمی دانند در منطقه تحت مدیریت آنها چه املاکی متعلق به شهرداری است که دلیل این امر عدم وجود بانک اطلاعاتی است؛ سازمان زمین و مسکن می تواند یک چتر امنیتی بر سر املاک شهرداری باشد و مانع غارت آنها شود چه بسا که گاهی اوقات برای دفاع از بیت المال و حق الناس چاره ای به جز مایه گذاشتن از جان و عزت خود نداشته باشیم.

هوشنگ شیرمردی: حق الناس خط قرمز اعضای شورای شهر است

 عضو شورای شهر اهواز در نشست اعضای شورا با معاون دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: دو دسته زمین وجود دارد که یک دسته آن متعلق به شهرداری و دسته دیگر بین شهرداری و مسکن و شهرسازی مشترک است؛ اما هیچ گونه بانک اطلاعاتی جامع و دقیقی از املاک شهرداری وجود ندارد.

رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی کلانشهر اهواز ادامه داد: از بدو شروع به کار شورای چهارم کلانشهر اهواز و وارد شدن به کمیسیون حقوقی و املاک همواره یکی از محدودیت هایی که با آن مواجه بوده ایم مرجعیت اشخاص برای دستیابی به املاک شهرداری بوده است و مرجع ما یک اطلاعات سیستمی منسجم و منظم نبوده است.

شیرمردی با اشاره به اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است گفت: باید بپذیریم طی سنوات پیشین عده ای سودجو و منفعت طلب بخش زیادی از کار را خراب نموده اند در حالی که طی این مدت با جدیت پیگیر پرونده های حقوقی شهرداری بوده ایم اما متاسفانه خود نیز به چشم محکوم و متهم دیده می شویم در حالی که حق الناس یکی از خط قرمزهای ما است که مصداق بارز آن زمین های شهرداری می باشد که متعلق به شهروندان هستند  و ما اعضای شورای شهر  در جایگاه یک مدعی العموم و ناظر بر حقوق شهری شهروندان برای احقاق آن تلاش خواهیم نمود.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز اعضای شورا را مرد عمل خواند و افزود: اگر ضابطان قضایی مرد قانون هستند ما هم مرد عمل هستیم اما عمل کردن ما به وظایف خود؛ نیازمند ایجاد ساز و کارهایی قانونی برای جلوگیری از وقوع جرم و در صورت وقوع حمایت قاطعانه دستگاه قضایی برای برخورد با مجرم است که در غیر این صورت با عوامل مختلفی که به طور سازمان دهی شده در حیطه زمین خواری فعالیت می کنند مواجه خواهیم شد که برخورد با آنها بدون ایجاد بستر قاتونی مناسب  حادثه منطقه ۶ را قطعا تکرار خواهد ساخت.

جانعلی خورشیدی: گلایه ها را از پشت درب خانه اعضای شورای شهر و شهرداری بردارید

این عضو شورای شهر اهواز در نشست اعضای شورا و شهردار کلانشهر اهواز با معاون دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان با اشاره به زمین های رها شده و محصور نشده متعلق به دستگاه های دولتی بیان کرد: بارها از دستگاه های مختلف خواستار محصور نمودن زمین های متعلق به آنها شده ایم اما متاسفانه با رها نمودن این زمین ها به حال خود علاوه بر ایجاد زمینه برای زمین خواران و مخدوش نمودن منظر و چهره شهر؛ گلایه های مردمی را نیز درست بر درب خانه اعضای شورای شهر و شهرداری بر زمین گذاشته اند.

وی با اشاره به تصویب اساسنامه سازمان زمین و مسکن اظهار کرد: نیازمند برنامه ریزی و کار اجرایی هستیم؛ چرا سازمان زمین و مسکن که می تواند یک اهرم قوی برای جمع آوری اطلاعات مربوط به املاک شهرداری و مقابله با زمین خواران و متصرفان غیر قانونی باشد هنوز احداث نشده است و مدیرش معین نیست؟ چرا زمین های بلاتکلیف و رها شده به حال خود محصور نمی شوند؟

خورشیدی ادامه داد: نیازمند یک اصل محکم و بخشنامه و دستورالعمل قاطع بر مبنای الزام دستگاه ها به محصور نمودن زمین های خود هستیم تا بدانند برای شورا و شهرداری مشکل ایجاد نموده اند؛ با جزیره ای فکر و عمل نمودن به هیچ گونه پیشرفتی دست نخواهیم یافت.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز تاکید کرد: قداست و حیثیت شورا و شهرداری را زیر سوال نبریم و با هماهنگی و اتحاد و انسجام در کنار یکدیگر قرار بگیریم؛ محدوده شهر ما مشخص نیست و نمی دانیم افق ما به سمت طول است یا عرض یا ارتفاع، از دادستانی خواستار ابلاغ بخشنامه ای قاطعانه برای ملزم نمودن دستگاه ها به محصور نمودن زمین های خود هستیم.

حسین حیدری: افزایش ۷ خیابان به طور غیر مجاز به یکی از مناطق شهرداری اهواز

عضو شورای شهر اهواز در نشست اعضای شورای شهر با معاون دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان با بیان اینکه تعامل مجموعه شورا و شهرداری با دستگاه قضایی خیلی فراتر از مقوله زمین خواری است اظهار کرد: در بسیاری از مباحث و معضلات نیازمند تعامل و روابط خوب و سازنده هستیم؛ مشاغل مزاحم، ساخت و سازهای غیر مجاز، وانت بارها و غیره از جمله این موارد هستند.

وی افزود: بسیاری از اراضی در حال حاضر دولتی هستند و تصرف شده اند هیچ گونه ساخت و سازی هم در آنها صورت نگرفته است مبارزه با زمین خواران وظیفه شهرداری نیست چرا که شهرداری توان جمع آوری را دارد اما توان پذیرفتن تبعات سیاسی و امنیتی آن را در شهری مانند کلانشهر اهواز که مهاجرت پذیری بالا و حاشیه نشینی فراوان دارد را ندارد؛ این مثال را می توان برای جمع آوری دستفروشان نیز به کار برد چرا که جمع آوری آنها با توجه به ماموران اجرییات شهرداری و ماموران انتظامی طرف قرارداد شهرداری کار شاقی نیست بلکه تبعات آن نیازمند اندیشیدن تدابیر امنیتی لازم است.

حیدری محدوده قانونی شهر اهواز را ۲۲ هزار هکتار خواند و گفت: در این محدوده باید وسعت رودخانه کارون؛ صنایع؛ پادگان ها و مراکز نطامی را گنجاند؛ اهواز شهری صنعتی و مهاجرت پذیر است که با معضلی به نام حاشیه نشینی نیز دست به گریبان است که به وفور شاهد خرید و فروش املاک با سند مشاعی و افراض عرفی بدون مراجعه به مراجع ذیصلاح هستیم که مصداق آن افزایش ۷ خیابان به یکی از مناطق شهرداری اهواز ظرف یک سال بوده است.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز خواستار شناسایی عوامل دخیل در این قضایا شد و گفت: باید هرکس شرح وظایف خود را بداند؛ دست متجاوزان کوتاه شده تا در یک فضای توام با تعامل و هماهنگی در سایه حمایت های قوه قضاییه به وظایف ذاتی خود عمل کنیم.

زیبا صالح پور: حرفه و پیشه عده ای در شهر اهواز زمین خواری است

این عضو شورای شهر اهواز در نشست با معاون دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان اظهار کرد: کلانشهر اهواز نیز از پدیده زمین خواری مستثنی نیست و باید گفت عده ای حرفه و پیشه ای که برای خود انتخاب نموده اند زمین خواری است.

وی زمین خواران را دارای شگردهای ویژه ای دانست و افزود: عده ای سودجو و سواستفاده کننده در یک مقطع زمانی زمین ها را تصرف نموده و به مرور به اقدام ناشایست خود بسط و گسترش داده اند و امروز بافت فرسوده رهاورد همین تصرفات غیر قانونی است.

صالح پور تصریح کرد: ساختمان های ساخته شده توسط زمین خواران اغلب استحکام لازم را ندارند و طی بازدیدی که از کلانشهر مشهد داشته ایم متوجه شدیم مسئولان آن کلانشهر برای ساکنان و خریداران با وضعیت مالی ضعیف آپارتمان سازی نموده و با قیمت نازل به آنها واگذار نموده اند، بانک اطلاعاتی زمین های شهرداری باید تکمیل شود و زمینه ای باشد تا با استناد به آن شهرداری بتواند از املاک خود دفاع کند.

https://hoorkhabar.ir/570673کپی شد!
92
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.