مقتدایی: شرکت نفتی فعال در هورالعظیم باید به دادگستری معرفی شود

استاندار خوزستان با بیان این که سند جامع مقابله با ریزگردها باید تا سه ماه آینده تدوین شود، گفت: پیشنهادات در خصوص تدوین این سند باید ابتدا تصویب شود و پس از آن در اختیار دستگاه​های ذی‌ربط قرار گیرد تا در میان برنامه​های خود در برنامه ششم لحاظ کنند.

عبدالحسن مقتدایی در جلسه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: این که اکنون باید در مقابله با ریزگردها کارهای کوتاه​مدت انجام دهیم ناشی از ان است که کارهای میان​مدت و بلندمدت انجام نشده و بدین ترتیب، این اتفاق​ها افتاده است.

وی افزود: قبل از تدوین برنامه ششم، لازم است اصول اساسی مقابله با ریزگردها مشخص و لحاظ شود تا به دستگاههای ذی‌ربط الزام شود و لازمه آن نیز این است که اطلاعات و آمار را سریع‌تر تهیه کنیم. باید مشخص شود که در سال ۹۴ برای مقابله با پدیده ریزگردها چه کارهایی باید انجام دهیم تا به دنبال اجرای آنها، فعالیت‌ها در سال‌های بعد مستمر باشد.

مقتدایی ادامه داد: می​توانیم از پیشنهادات و نتایج برنامه‌ها در سال ۹۴، با توجه به حجم کار و اعتبارات مورد نیاز برنامه​ای ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها ارائه دهیم.

وی گفت: باید نیازمندی​های سال جاری و خسارت‌های وارده به استان جمع​بندی شود و در کنار پیشنهاداتمان به ستاد مرکزی مقابله با ریزگردها به ریاست وزیر کشور، ارائه دهیم.

استاندار خوزستان با اشاره به ماده ۱۹ مصوبات مقابله به ریزگردها مبنی بر مقاوم‌سازی و استانداردسازی درب و پنجره‌ها تصریح کرد: اگر قرار بر این است که با گرد و غبار کنار بیاییم، باید ساخت و ساز در استان خوزستان شکل دیگری یابد. در این جهت باید مقاوم​سازی و استانداردسازی درب و پنجره​ها جزو الزامات مجوزهای ساخت و ساز ساختمان‌ها خصوصا مراکز دولتی و آموزشی و مناطق مسکونی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اجرایی کردن ماده ۱۹ ابتدا باید در دستگاه‌های دولتی و با استفاده از بودجه دولتی الزام‌آور شود و از سال بعد برای ساختمان‌های مسکونی اجرا شود. همچنین در مناطق مسکونی اولویت‌بندی شوند و بخش‌هایی که بیشتر در معرض این پدیده هستند , در اولویت قرار گیرند.

مقتدایی عنوان کرد: در مناطقی که تکرار وقوع پدیده گرد و غبار بیشتر است، می‌توان با استفاده از وام‌های ارزان قیمت برای استانداردسازی درب و پنجره ها اقدام کرد.

وی با اشاره به عدم همکاری شرکت نفتی فعال در منطقه هورالعظیم تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان باید شرکت توسعه نفت و مسئول هماهنگی پروژه‌های نفتی را به دلیل تمرد، حضور نیافتن در کارگروه‌های استانی و پایبند نبودن به تعهدات در تالاب هورالعظیم به دادگستری معرفی کند.

استاندار خوزستان گفت: لایحه قانونی ضد شرکت نفت باید در اسرع وقت تنظیم و فعالیت این شرکت در تالاب هورالعظیم تا دو سه روز آینده متوقف شود تا وضعیت آن روشن شود.

مقتدایی عنوان کرد: پایبند نبودن نفت به تعهدات خود در زمینه محیط زیست و مقابله با ریزگردها، موجب وضعیت بحرانی در استان خوزستان شده است.

https://hoorkhabar.ir/569327کپی شد!
34
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.