ایدنی: پیشرفت طرح تحول سلامت در خوزستان راضی کننده است

دکتر اسماعیل ایدنی در نشست خبری هفته سلامت که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۳ ابلاغ سیاستهای کلان حوزه سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب راه را در این حوزه روشن کرد و پس از آن نیز در اجرای طرح تحول سلامت ادامه پیدا کرد؛ بدین ترتیب یکی از وظایف اساسی دولت، تأمین عدالت در سلامت بوده است.

وی ادامه داد: شاخص عدالت در سلامت دارای دو ویژگی اساسی بوده است؛ بر اساس آن توان پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم باید در برنامه چهارم و پنجم توسعه به زیر ۳۰ درصد برسد این در حالی بود که در برنامه پنجم این رقم به ۷۵ درصد رسید و شاخص عدالت بر این اساس محقق نشده بود اما با اجرای طرح تحول، میزان پرداخت از جیب مردم به زیر ۶ درصد کاهش یافت.

ایدنی افزود: دومین ویژگی، کاهش هزینه درمان بیماریهای خانمانسوز است. دومین علت مرگ و میر در کشور سرطانها هستند که درمان سرطان بسیار گران قیمت و هزینه های جانبی آن بسیار بالاست و تا پیش از شروع طرح تحول، سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در کشور به خاطر هزینه های درمان اینگونه بیماریها به زیر خط فقر سقوط می کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین اقدامات موثر در این زمینه تحت پوشش بیمه قرار دادن همه آحاد مردم بوده است. لذا با ابلاغ بسته های خدمتی در درجه اول میزان پرداختی از جیب مردم کاهش یافت. به طوری که در بیمارستانهای دولتی ۳۷ درصد میزان پرداخت از جیب مردم به زیر ۶ درصد کاهش یافت.

وی اظهار کرد: در سال ۹۱ از جمله مشکلاتی که در کشور ایجاد شد، بحران دارو بود و در ابتدای سال ۹۲ تعداد اقلام دارویی دارای کمبود ۲۹۰ قلم بوده است که آمار متقاضیان بالایی داشت اما با اجرای طرح تحول در حال حاضر تعداد اقلام کمبود در میان داروها کمتر از ۳۰ قلم است.

ایدنی گفت: در بخش لوازم پزشکی و اقلام مصرفی از جمله دارو پیش از اجرای طرح نسخه به بیمار داده می شد و اقلام مورد نیاز باید از خارج از بیمارستان تهیه می شد اما با مداخله و مدیریت مرکزی یکپارچه قیمت این ملزومات به طور میانگین ۴۵ درصد کاهش یافت و همه این اقلام و ملزومات پزشکی در بیمارستان و نه در خارج از آن تامین می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: در مدیریت این بخش دست واسطه ها و سیستمهای رانتی که وجود داشت، حذف شد. قرار بود حاشیه سود این تجهیزات بر اساس یک توافقنامه در اختیار جمعیت هلال احمر خوزستان قرار گیرد اما به دلیل وارد کردن فشارهای سنگین به دانشگاه این توافقنامه لغو شد اما با توجه به این که توانستیم دست واسطه ها و دلالان را در بحث تجهیزات پزشکی کوتاه کنیم فشارها همچنان بر دانشگاه وجود دارد.

https://hoorkhabar.ir/568393کپی شد!
72
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.