رئیس آموزش و پرورش خرمشهر خواستار افزایش و پرداخت سرانه مدارس شد
رفیعی ، اظهارکرد: سال ۹۳ به دلیل محدودیت درآمدی دولت، کاهش اعتبارات شدیدی را در آموزش و پرورش خرمشهر شاهد بودیم و یکی از سختترین سالها را داشتیم.
وی افزود: آموزش و پرورش خرمشهر از کمبود نیروی انسانی رنج میبرد. در مقطع ابتدایی ۱۰۰ معلم نیاز هست و این از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش شهرستان است. البته این مشکل متعلق به تمام استان و کشور است که انتظار میرود وزیر آموزش و پرورش با توجه ویژه، این مشکل را برطرف سازد.
رییس آموزش و پرورش خرمشهر در ادامه گفت: از دیگر مشکلات، کمبود اعتبارات است. آموزش و پرورش نهادی است که همیشه هزینه دارد و نمیتوان در صرف هزینه صرفهجویی کرد زیرا مبالغ داده شده کمتر از نیاز است.
رفیعی تصریحکرد: اعتبارات ما کم است و سرانه مدارس جوابگوی نیاز مدارس نیست. با توجه به افزایش نرخ تورم نیاز است که سرانه مدارس افزایش یابد و مهمتر از آن پرداخت سرانه مدارس است. مشکل ما این است که سرانه مدارس هم کم است و هم پرداخت نمیشود.
وی ادامهداد: در تجهیزات خنککننده مدارس و آزمایشگاهها، کمبود وجود دارد. برخی از تجهیزات موجود نیز فرسوده هستند و نیاز به ترمیم دارند. همچنین در بعضی مناطق و روستاها فضای آموزش استاندارد و از کیفیت ساختمانی لازم برخوردار ن نیستند.
رییس آموزش و پرورش خرمشهر با اشاره به تاثیر این مشکلات بر دانشآموزان و کیفیت تحصیلی، عنوانکرد: قطعا رنگ، نور کلاس و شرایط کلاس در کیفیت تحصیل دانشآموزان و روحیه آنان تاثیر دارد و نبود این حداقلها در موجب افت تحصیلی دانشآموزان میشود. یکی از مشکلات ما در تابستان و تجهیزات خنککننده و گرم بودن کلاسها است. باید دانشآموز با استفاده از تجهیزات و در آرامش کامل تنها دغدغه درس خواندن داشته باشد. به نظر میرسد که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.
وی افزود: جهت جبران این کمبودها با پیگیری مسئولان شهرستان، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از منطقه آزاد به آموزش و پرورش خرمشهر داده شد که در غالب کمک سرانه به مدارس بود. این اقدام مسئولان منطقه آزاد اروند جای تقدیر دارد.
رییس اداره آموزش و پرورش خرمشهر با اشاره به ایجاد ۱۲ مدرسه هیات امنایی در سال ۹۳، گفت: با جذب اعتبار از منطقه آزاد توانستیم بخشی از مشکلات مدارس را حل و در سالگذشته برنامههای پرورش و آموزش را به صورت منظم در خرمشهر برگزار کنیم و شهرستان میزبان همایشهای ملی و استانی بود. شورای آموزش و پرورش عملکرد خوبی داشت و توانستیم پروژههای متوقف شده را با توافق با سازمان نوسازی مدارس، آغاز کنیم.