عراقچی : روز یکشنبه نشست وزرا در لوزان برگزار می شود / رویترز: ایران و ۵+۱ درآستانه توافق ۲ تا ۳ صفحه ای

عراقچی گفت: احتمالا روز یکشنبه یک نشست وزرا خواهیم داشت و اگر نشست جمع بندی در کار باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.

عراقچی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نتیجه مذاکرات امروز چه بوده است؟ گفت:  امروز مذاکرات بسیار فشرده‌ای جریان داشته است، در سطوح مختلف بین ما، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها. به هر حال بعضی از موضوعات است که هنوز اختلافات درباره آنها باقی مانده است و ما تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

وی افزود: امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

عراقچی درباره اینکه امروز آقای ظریف خیلی عصبانی بود نیز گفت:  مذاکرات سختی در جریان است، نفس گیر است و گاهی اوقات پرتنش می‌شود. طبیعی است که در شرایط مختلف روحیات مختلفی وجود داشته باشد، ولی ما امیدوار هستیم.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه آیا تا پایان مهلت تعیین شده به نتیجه می‌رسیم؟ عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم و تا آخرین لحظه مهلت در لوزان خواهیم بود و تلاش خود را خواهیم کرد و بقیه با خداوند است.

وی در این باره که اختلافات درباره چه مواردی است؟ گفت:‌ بعضی از مسائل است که روی آن کار می‌کنیم.

عراقچی درباره احتمال حضور و  نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ گفت: احتمالا روز یکشنبه یک نشست وزرا خواهیم داشت و اگر نشست جمع بندی در کار باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.

رویترز: ایران و ۱+۵ در آستانه دست یافتن به توافقی ۲ تا ۳ صفحه‌ای هستند

خبرگزاری انگلیسی رویترز از قول منابع نزدیک به گفت‌وگوهای هسته‌ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ که برای حل یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انجام می‌شود مدعی شده طرفین در آستانه دست‌یابی به توافقی هستند که زیربنای توافق جامع در این باره را فراهم خواهد آورد.

این خبرگزاری انگلیسی از قول مقامات گزارش داده این توافق بین ۲ تا ۳ صفحه است و زیربنای توافق طولانی مدت را فراهم خواهد آورد.

مقامات ایرانی و غربی آگاه به این مذاکرات به رغم این تأکید کرده‌اند که دو طرف هنوز بر سر چارچوب توافق، موافقت نکرده‌اند و مذاکرات درباره جزئیات کلیدی کماکان ادامه دارد.

یک مقام آگاه ایرانی به رویترز گفت: «طرفین به گام نهایی خیلی خیلی نزدیک هستند و توافقنامه می‌تواند امضا شده و به صورت کلامی اعلام شود.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا طی روزهای گذشته با حضور در شهر لوزان سوئیس درباره چارچوب سیاسی توافق به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. انتظار می‌رود وزرای خارجه کشورهای دیگر هم در روزهای آینده به مذاکرات بپیوندند.

یک مقام به رویترز گفت: «برنامه این است که یک سند ۲ تا ۳ صفحه‌ای به عموم عرضه شود.»

این سند، در صورت توافق، حاوی «اعدادی کلیدی» خواهد بود که مبنای توافق آتی بین ایران و گروه ۱+۵ را فراهم خواهد آورد. به نوشته رویترز در سند مورد نظر موضوعاتی نظیر حداکثر تعداد سانتریفیوژهای مجاز ایران برای فعالیت (و نوع آنها)، اندازه ذخائر اورانیوم ایران، انواع برنامه تحقیقات و توسعه و جزئیاتی درباره رفع تحریم‌های ایران مطرح خواهند شد.

یکی از اعداد کلیدی مطرح شده در این سند، طول مدت اجرای توافق خواهد بود که به گفته مقامات قرار است ۱۰ سال باشد. بعد از انقضای این مدت عم قرار است دوره‌ای از نظارت‌های ویژه آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شود.

هدف این مذاکرات که ۱۸ ماه از آغاز آنها می‌گذرد رسیدن به توافقی برای پایان دادن به بهانه‌جویی‌های ۱۲ ساله غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

طرفین قرار است تا پایان ماه مارس به توافقی اولیه بر سر چارچوبی برسند که زیربنای ادامه مذاکرات تا ۳۰ ژوئن و توافق جامع هسته‌ای را فراهم آورد.

مقامات گفته‌اند مهم‌ترین موضوعات محل اختلاف در حال حاضر موضوع تحقیقات و توسعه سانتریفیوژها هستند. به ادعای آنها ایران تمایل دارد در سایت فوردو تحقیقات درباره سانتریفیوژ داشته باشد اما کشورهای غربی با آن مخالفند.

https://hoorkhabar.ir/566879کپی شد!
70
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.