تفسیری بر بی تدبیری که مسافران چندین هزار کیلومتری آسمان را در فرودگاه اهواز سرگردان کرد
“مسافر آسمان باشی یا زمین فرقی نمی کند . مسافر ، مسافر است با خیالی ناآرام .مسافر که باشی قبل از سفر بارها بلیطتت را دست به دست می کنی .بلیط که داشته باشی وسیله ی سفرت مهیاست و مجالی می یابی تا به هدفت بیندیشی و اگر غریب هم باشی ذهنت عجیب در گیر مقصدت می شود و حواست می رود به جایی که به خاطر رسیدن به آن رنج سفر را به جان خریده ای و با خود می گویی حال که امکانات سفرت مهیاست آیا در مقصد نیز اسباب رفاهت فراهم است یا ممکن است وقت رسیدن سرگردان شوی… !”
خبری ناگهان در شهر پیچید و در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت .خبر این بود که اولین هواپیماهای شرکت های “فلای دبی ” و “ترکیش ایرلاین ” به صورت مستقیم در فرودگاه اهواز به زمین خواهند نشست و خوزستان را به ۲۶۰ نقطه ی دنیا وصل می کنند . همیشه اولین ها مهم هستند . بالاخص اولین هایی که بستر ساز رشد و تعالی یک شهرمی باشند و جایگاهش را متمایز و اعتبارش را افزون می کنند . تمایز و اعتباری که همه ی مردم شهر را در تارو پود خویش سهیم می سازد .
پروازی بین دو کشور و برای اولین بار، می تواند تاثیرات شگرفی بر ایجاد اشتغال ، گسترش فرصت های گردشگری و اقتصادی داشته باشد و برگ برنده ای است برای ایران و فرصتی است مغتنم ،که می بایست از آن به غایت بهره برد .در اولین پرواز استانبول- اهواز، وقتی مسافران فاصله ی هزاران کیلومتری بین دو کشور را پیمودند و با امنیت در فرودگاه اهواز بر زمین نشستند با سرویس نامناسب حمل ونقل فرودگاه مواجه شدند و برای عزیمت به مسیری چند کیلومتری، سرگردان ماندند!
سعید شرفی مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان در این خصوص می گوید:
مسافران پرواز “ترکیش ایرلاین” در ساعت ۲:۳۰ دقیقه ی بامداد پنج شنبه ۲۸ اسفند پس از فرود در اهواز با معضل نبود تاکسی در خروجی فرودگاه مواجه شدند .
وی می افزاید :
شهردار اهواز در اقدام غیرمنتظره ای اپراتور دوم تاکسی فرودگاه اهواز را بدون اطلاع رسانی تعطیل کرد واین در حالی است که در سه ماه اخیر با استقرار این شرکت ،سطح خدمات رسانی به مسافران در پی رقابت با گذشته افزایش یافته بود .
دکتر شرفی معتقد است از وقتی که مدیریت مجموعه ی فرودگاه های استان را تحویل گرفته است شکایات زیادی مبنی بر عدم وجود کیفیت مناسب در زمینه ی حمل و نقل مسافران در فرودگاه وجود داشت .
وی می گوید فرودگاه اهواز اتوبوس ، ون و مترو ندارد و تاکسی رانان حاضر در فرودگاه علی رغم اینکه ظاهر و رفتار مناسب و در شان خدمت در یکی از بزرگترین فرودگاه های کشور را ندارند، سرویس های سلیقه ای در مسیر های خاص و دلخواه خود را ارائه می کنند و از این رو زمینه ی سرگردان شدن مسافران را فراهم می آورند .
وی در عین خاطر نشان می کند که علی رغم جلسات متعدد با مجموعه ی شورای شهر و شهرداری و نامه نگاری در این خصوص ،همه ی اقدامات مجموعه ی فرودگاه ها برای ساماندهی خدمات تاکسی رانی به مسافران بی نتیجه مانده است .
دکتر شرفی بی تدبیری مغرضانه و حمایت غیرقانونی از شرکت تاکسی رانی مستقر در فرودگاه اهواز را عامل این نابسامانی ها می داند .وی می افزاید : مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی و شهردار اهواز این حق را ندارند که به صورت غیرقانونی اپراتور دوم تاکسی فرودگاه اهواز را تعطیل کنند .
وی می گوید ما در قبال خانواده ها مسئول هستیم و من نمی توانم زنان و کودکان مردم را به دست مسافر کشان شخصی بسپارم و اگر وضع به همین روال ادامه یابد شرکت تاکسی رانی مستقردر فرودگاه را آن محل بیرون می کنم و سرسختانه جلوی اقدامات غیرکارشناسی مسئولین ایستادگی می کنم .
وی همچنین ضمن انتقاد از قیمت های متفاوت و بالایی که شرکت تاکسی رانی مستقر در فرودگاه اهواز از مسافران اخذ می کند ، گفت :
بارها به مسئولین ذیربط هشدار داده ام که مسافران فرودگاه اهواز برای رسیدن به مقصدهای درون شهری نیاز به استفاده از خط واحد نیز دارند ولی سازمان اتوبوس رانی به این مسئله توجهی نمی کند .
اما موسی ممبینی ، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی معتقد است هم اکنون با مشکلی به نام حمل و نقل مسافران در فرودگاه اهواز مواجه نیستیم .وی می گوید در حال حاضر ۱۷۰ دستگاه خودرو در فرودگاه اهواز درحال سرویس دهی به مسافران هستند و از این نظرفرودگاه اهواز در حد اشباع خود به سر می برد .
حجت الاسلام سعادت نیا ، رئیس شورای شهر اهواز نیز با تاکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای برنامه ریزی و حل این موضوع فراهم شود ،گفت :
فضای رقابتی ایجاد شده توسط اپراتور دوم تاکسی ها در فرودگاه اهواز ، موجب اعتراض تاکسی رانان حاضر در منطقه به شهرداری شد و با حضور شهردار در محل فرودگاه ، این اپراتور تعطیل شد .اما ما اعلام کردیم که اپراتور دوم تاکسی ها فعلا به کار خود ادامه دهد و خدمات حمل و نقل را به مسافران ارائه کند تا در فرصتی مناسب در این خصوص تصمیم گیری شود.
باتوجه به اهمیت شایان ذکر استان خوزستان و دارا بودن پتاسیل بالای گردشگری و توریسم بی شک برقراری چنین پروازهایی در اهواز به رونق صنعت گردشگری کمک شایان ذکری می کند و باعث جابجایی مسافران و تاجران می شود که امیدواریم با حل مشکلاتی اینچنینی و توجه مجموعه ی شهرداری ، شورای شهر و سازمان نظارت بر تاکسی رانی به این امر، جلوی مسائلی از این دست گرفته شود