همچنان باید به ریزگردها حساس باشیم

استاندار خوزستان با قدردانی از تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حل مشکلات مربوط به آلایندگی زیست محیطی خوزستان گفت: همه عوامل اجرایی و قانون‌گذاری، در خصوص مشکل ریزگردها درگیر بودند و هستند. این حساسیت باید همچنان ادامه داشته باشد تا کار به نتیجه مثبت ختم شود.

عبدالحسن مقتدایی در دومین نشست با نمایندگان خوزستان برای بررسی مصوبات اخیر هیات دولت در خصوص مقابله با ریزگردها، اظهار کرد: مجموعه نمایندگان استان در مجلس، در ارائه راهکارهای قانونی که مردم خوزستان را از وضعیت اسفبار ریزگردها نجات دهند، پیگیری‌های خوبی داشته‌اند و بدین جهت از آنها تشکر می‌کنم.وی یکی از پیامدهای منفی ریزگردها را خروج احتمالی نیروهای نخبه از استان اعم از سرمایه‌گذار، پزشک متخصص و حتی کسبه بازار عنوان و اظهار کرد: باید با بررسی تمام پیامدهای منفی آلایندگی‌های زیست‌محیطی، شرایط خوبی برای ماندگاری نخبگان در خوزستان فراهم ساخت.

مقتدایی با بیان این‌که مشوق‌هایی برای ماندگاری نیروی انسانی در خوزستان به تهران پیشنهاد شده است، گفت: تخصیص اعتبارات مربوط به مقابله با ریزگردها و آلایندگی‌های خوزستان باید متناسب با حجم و وزن استان خوزستان و میزان دقیق خسارت‌های وارده بر آن باشد. بحث‌ها باید به گونه‌ای هدایت شود که مصوبه‌ای با رعایت تمامی موارد ازجمله میزان گرد و غبار و نقش آن در آلایندگی محیط زیست به تصویب برسد. این مبنا می‌تواند مبنایی در محاسبه ارزش افزوده شرکت‌های پتروشیمی باشد. استاندار خوزستان از توجه دولت تدبیر و امید نسبت به حل مشکلات ریزگردها در خوزستان تشکر و تصریح کرد: حساسیت‌ها در دولت همچنان قوی و دولت مصمم به حل مشکلات مردم خوزستان است.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که اواخر امسال نشستی در خصوص ریزگردها در تهران داریم لذا نمایندگان محترم اگر نظرات اصلاحی و فنی در خصوص مصوبات اخیر دولت در این زمینه دارند، اعلام کنند تا مراتب به ستاد مربوطه در وزارت کشور ارائه و اصلاحات انجام شود. در ادامه این نشست امید حاجتی، معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان نیز گفت: تاکید می‌شود که طرح مقابله با ریزگردها باید به صورت همه جانبه دنبال شود، نه این‌که صرفا در پی تامین حق‌آبه تالاب‌ها و غیره باشیم.

وی افزود: برنامه مقابله با ریزگردها دارای ابعاد کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. در برنامه‌های کوتاه‌مدت که مربوط به حفاظت فردی است، مراکز درمانی و امدادی ما باید فعال باشند. همچنین مراکز اطلاع‌رسانی و هواشناسی استان باید به تجهیزات مدرن در بحث پیش‌بینی هوا مجهز شوند. حاجتی اظهار کرد: همچنین استاندار خوزستان برای ماندگاری نیروی انسانی و تثبیت جمعیت در استان پیشنهاداتی در قالب مشوق به هیات محترم دولت داده‌اند که تحقق آنها نیاز به همکاری دارد.

در این نشست همچنین نمایندگان خوزستان در مجلس، با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار خوزستان و مجموعه مدیران اجرایی برای مقابله با ریزگردها در سطح ملی و استانی، از افزایش احتمالی سهم اعتبارات استان خوزستان در بحث مدیریت بحران تا سقف بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی مجلس خبر دادند.

در این نشست با اشاره به طرح کشاورزی خوزستان نسبت به این‌که زهکشی‌ها ممکن است در آینده عاملی برای ایجاد کانون‌های کوچک گرد و غبار داخلی شود، ابراز نگرانی و عنوان شد که با توجه به کمبود منابع آب، ممکن است این زهکش‌ها پازل کانون‌های گرد و غبار با منشاء داخلی را تکمیل و دغدغه ایجاد کند.

نمایندگان با اشاره به کاهش ورود آب بالادستی به استان خوزستان تاکید کردند که مدیریت این امر برعهده وزارت نیرو است و باید به جد دنبال شود. همچنین نسبت به تجهیز همه شهرستان‌های خوزستان به دستگاه سنجش آلاینده‌ها تاکید شد.

https://hoorkhabar.ir/566340کپی شد!
31
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.