حاجتی طرح ها و اقدامات اجرایی کوتاه مدت مقابله با ریزگردها را تشریح کرد

امید حاجتی در خصوص طرح‌هایی که به منظور پیشگیری و مقابله با آثار زیانبار ریزگردها تصویب شده است، اظهار کرد: این اقدامات به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو و نیز سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی کشور و حفاظت محیط زیست ارایه شده که در ۸ بند به تصویب هیات دولت رسیده است.

وی افزود: به منظور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبات، بررسی و تدوین برنامه‌های میان مدت و  بلندمدت در زمینه پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها، کارگروهی متشکل از وزارت و سازمان‌های متولی تشکیل شده است تا دستگاه‌های اجرایی ذی ربط موظف به ارایه گزارش عملکرد خود در مقاطع سه‌ماهه به این کارگروه باشند.

حاجتی تصریح کرد: البته این اقدامات به پیشنهاد کارگروه مصوب شده و با تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قابل اصلاح است.

وی  عنوان کرد: اقداماتی که سازمان حفاظت محیط زیست ملزم به انجام آن است شامل تکمیل شبکه سنجش آلودگی هوا، احیای تالاب‌های منتخب و آموزش و اطلاع رسانی به منظور افزایش مشارکت جوامع محلی  می شود که برآورد کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این اقدامات معادل ۳۲۳ هزار میلیون ریال است.

حاجتی ادامه داد: همچنین سازمان هواشناسی کشور موظف به اجرای عملیات توسعه و تجهیز شبکه دیده‌بانی ریزگردها در سطح زمین و جو بالا، توسعه سامانه پردازش، پیش آگاهی و هشدار پدیده ریزگردها و اطلاع رسانی سریع، تعیین الگوهای جوی موثر بر تولید ریزگردها در فصول مختلف و نیز شناسایی و تعیین کانون‌های تولید ریزگردها، اولویت بندی کانون‌های موثر و اعلام آن به دستگاه‌های مربوطه شده که برآورد کل اعتبار مورد نیاز اجرای این برنامه‌ها حدود ۱۴۸ هزار میلیون ریال است.

وی در خصوص وظایف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مصوبات، خاطرنشان کرد: این سازمان اجرای عملیات بیابان زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی (مالچ پاشی توام با نهال‌کاری)، پخش سیلاب و آبخوان‌داری و نیز توسعه نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت بیابانی را بر عهده دارد که کل اعتبار مورد نیاز اجرای این برنامه‌ها نیز معادل یک میلیارد و ۱۵۰ هزار میلیون ریال بوده است.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان بیان کرد: وزارت نفت موظف به کمک به تثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار داخلی ناشی از فعالیت‌های نفتی، رهاسازی آب در هورالعظیم و نیز ایجاد کالورت‌های مناسب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی (به منظور توزیع مناسب جریان آب) غرب کارون شده است.

حاجتی گفت: همچنین معادل ۵۰۰ هزار میلیون ریال اعتبار برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی شده است تا این وزارت بتواند به تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری‌های ناشی از استنشاق ریزگردها بپردازد.

وی افزود: تعیین حد بستر تالاب‌ها و آزادسازی حقابه زیست محیطی تالاب‌های خوزستان و نیز لایروبی رودخانه های منتهی به تالاب‌ها اقدامات در نظر گرفته شده برای وزارت نیرو است که کل اعتبار تخمین زده شده برای آن حدود ۹۲ هزار میلیون ریال است.

حاجتی با اشاره به این‌که وزارت راه و شهرسازی موظف به تجهیز و بهسازی فرودگاه اهواز به منظور برقراری امکان پرواز در مواقع بحرانی شده است، اظهارکرد: اعتباری به میزان ۲۰۰ هزار میلیون ریال برای این وزارت در نظر گرفته شده است که ۵۰ درصد از کل این اعتبار از محل منابع عمومی دولت و مابقی از محل منابع داخلی دستگاه  مربوطه تامین می‌شود.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان ادامه داد: بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل، مبلغ ۲۴۰ هزار میلیون ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد ۷ درصد را به منظور کمک به عایق‌سازی منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و برای تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه‌های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا این تسهیلات با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به متقاضیان پرداخت شود.

وی در خصوص وظایف وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارت مکلف است نسبت به برنامه‌ریزی، توسعه و ترویج شور ورزی و استفاده از آب‌های شور جهت کشت گیاهان مقاوم به شوری منطقه مربوطه و نیز ترغیب کشاورزان بهره مند از کمک‌های بلاعوض در طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان به ایجاد بادشکن زنده (درختکاری در حاشیه مزارع) اقدام کند.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در خصوص وظایف استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: کمک به پاکسازی معابر از طریق شهرداری و دهیاری‌های متاثر از پدیده ریزگردها با اعتباری معادل ۴۵ میلیارد ریال از اقداماتی است که استانداری خوزستان ملزم به اجرای آن شده است.

https://hoorkhabar.ir/566044کپی شد!
77
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.