تاکید استاندارخوزستان برای تسریع در راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی آبادان، اروند و خرمشهر

استاندار خوزستان در نشست شورای اداری مشترک آبادان و خرمشهر دستور داد که بازارچه‌های مرزی آبادان، اروند و خرمشهر به‌زودی افتتاح شوند.

عبدالحسن مقتدایی، روز گذشته در این نشست که در سالن اجتماعات فرمانداری آبادان برگزارشد، اظهارکرد: بازارچه مرزی آبادان تا سه ماه آینده عملیاتی می‌شود و راه‌اندازی بازارچه مرزی اروند بعد از عید نوروز قطعی است اما بازارچه مرزی خرمشهر نیاز به همکاری با طرف عراقی دارد که رایزنی‌هایی در این زمینه در حال انجام است.

وی افزود: برای بازارچه مرزی آبادان مقرر شده انبار مربوط به اسلکه‌ای که مالک آن پالایشگاه نفت آبادان است، حتی به صورت اجاره در اختیار این بازارچه قرارگیرد تا هم اسکله فعال شده و بازارچه نیز در کنار اسکله باشد

مقتدایی بر هم‌افزایی بخش‌های اقتصادی آبادان و خرمشهر ازجمله اتاق‌های بازرگانی این ۲ شهرستان، منطقه آزاد اروند و حتی تعاونی مرزنشینان جهت فراهم ساختن زمینه‌های توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه تاکید و خاطرنشان‌کرد: از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها باید نهایت بهره را برد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت اقتصادی و رفاهی بخش‌های اقتصادی برای مردم آبادان و خرمشهرگفت: فرصت‌‌ها اندک است و باید از ظرفیت‌های اقتصادی که دولت در منطقه و فضای صمیمی و همکاری حاکم بین بخش‌های اجرایی، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس برای رونق منطقه استفاده کنیم.

مقتدایی با اشاره به صادرات یک میلیون دلاری صادرات خوزستان به عراق اظهارکرد: باید مشخص شود که سهم صادرات بازرگانان خرمشهر و آبادان ازاین حجم صادرات چقدر است تا بتوان با رفع موانع و همکاری تنگاتنگ دو اتاق زمینه‌های توسعه صادرات کالا و خدمات این دو شهرستان را بیشتر فراهم کرد.

وی گفت: دوره کنونی، فرصت طلایی توسعه آبادان و خرمشهر است و این بخش‌های اقتصادی باید دوشادوش هم و درتعامل گسترده با یکدیگر، نسبت به رونق اقتصادی منطقه اهتمام ورزند و نگذارند فرصت‌ها از دست برود.

مقتدایی افزود: اکنون هماهنگی بسیارخوبی بین بدنه اجرایی و ائمه جمعه و نمایندگان مجلس دراستان برقرار است که در هیچ دوره‌ای این‌گونه نبوده است.

مقتدایی از همراهی ائمه جمعه و جماعات و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی تقدیرکرد و افزود: بیاییم از این فرصت و نیز ظرفیت وجودی منطقه آزاد اروند، اتاق‌های بازرگانی، تعاونی مرزنشینان و سایر بخش‌ها استفاده وافی برای تحقق رونق اقتصادی منطقه را ببریم.

وی از مدیران خواست تا تصمیمات جسورانه‌ای برای تحقق رفاه مردم و رونق کسب و کار درمنطقه اتخاذ کنند و خاطرنشان‌کرد: ما آمادگی کامل داریم جلسه مشترکی درآینده نزدیک با منطقه آزاد اروند بگذاریم تا تقسیم کار کنیم که چه کاری ما انجام دهیم و چه کاری آن‌ها انجام دهند.

مقتدایی اظهارکرد: بابت کار خیر برای مردم از هیچکس جز خدا نترسید. من در این سن و سال‌ام، نقطه برجسته‌ای که می‌توانم به آن افتخار کنم همانا خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم و اتخاذ تصمیم شجاعانه‌ای است که برای آنان گرفته‌ام. اگر مردم راضی باشند خدا از ما راضی است. برای خدمت به مردم باید تصمیم قاطعانه‌ای گرفت و نباید واهمه‌ای داشت.

وی افزود: باید با صبر و بردباری کنار هم بنشینیم و مسایل را حل کنیم. همه ما نیک می دانیم که این دوره، یک فرصت طلایی برای آبادان و خرمشهر است و نباید کار به جایی برسد که مدیر غیر بومی و نا آشنا به منطقه برمسند منطقه آزاد اروند گمارده شود. اگر ما (استاندار و هیات مدیره منطقه آزاد اروند) که بومی و  آشنا به منطقه هستیم، نتوانیم مسایل توسعه‌ای را حل کنیم فرد غریبه اصلا نمی‌تواند.

مقتدایی بیان‌کرد: باید فرصتی را فراهم سازیم که منطقه آزاد به وظایفش بپردازد. مقدم بر آموزش و پرورش تثبیت امنیت منطقه است که باید ابتدا آن را تحیکم ببخشیم. شاه بیت تمام کارها حل مشکلات مردم، ایجاد رفاه و آسایش و نیز رونق اقتصادی منطقه است و هدف همه دولت‌ها خدمت به مردم بوده و در بازسازی آبادان و خرمشهر سعی‌شان این بوده که گامی در حل مشکلات و آلام مردم بردارند.

وی با اشاره به اجرای برخی طرح‌های ملی مانند طرح توسعه نیشکر، پتروشیمی در خوزستان از اثرات مخرب آن‌ها بر روی محیط زیست و  استهلاک زیرساخت‌ها و جاده‌های استان در اثر تردد خودروهای سنگین حمل بار انتقاد کرد و گفت: بهره‌مندی مردم از این طرح‌های ملی چیست؟ نوع تصمیم‌گیری‌ها در این مناطق در گذشته به گونه‌ای بوده است که ما را در تعارض نگه می‌داشت. طرح نیشکر به عنوان یک طرح ملی انجام می‌شود اما هنگام مقدمه و ماخره آن در نظر گرفته نمی‌شود. حال در اثر فعالیت آن، در برخی مناطق مشکل پساب داریم.

مقتدایی تصریح‌کرد: اثرات اقتصادی پتروشیمی بندرامام روی منطقه چیست؟ این طرح‌ها ملی هستند اما روی جاده‌های استان اثر منفی دارند. ۴۰ درصد واردات کشور و ۱۸ درصد صادرات کشور از بنادر خوزستان صورت می‌گیرد. نمایندگان دولت تدبیر و امید گام‌های استوار خود را برای توسعه استان برداشته‌اند. ما برای استیفای حقوق مردم با هیچ کس تعارف نداریم.

وی ایجاد منطقه آزاد اروند را یک فرصت برای منطقه و کشور دانست و خاطرنشان کرد: این سرمایه باید بازخورد داشته باشد و یک فرصت است. در این شهر ۲ امکان بین المللی داریم که هر یک به نوبت یک فرصت هستند یکی فعالیت ۲ اتاق بازرگانی خرمشهر  و آبادان و دوم منطقه آزاد اروند است.

مقتدایی گفت: ما باید اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان را بیش از پیش احیا کنیم. منطقه آزاد اروند پیش از اینکه هدیه دولت به مردم باشد هدیه مردم به دولت است و باید عایدی برای مردم داشته باشد.

وی بر تعامل بین اتاق‌های بازرگانی و منطقه آزاد اروند برای رونق اقتصادی منطقه تاکید و اظهارکرد: یک میلیارد دلار حجم صادرات استان به کشور عراق است و باید مشخص شود که از این میزان، سهم بازرگانان آبادان و خرمشهر چه میزان است.

مقتدایی ادامه داد: رابطه بین بازرگانان منطقه و رابطه آنان با طرف‌های عراقی تعریف نشده است. کجای کار می‌لنگد که براحتی از کنار این فرصت‌ها می‌گذریم. معتقدم با این سه نهاد در منطقه می‌توان ارزآوری خوبی نصیب استان و کشور کرد.

استاندار خوزستان گفت: هم‌اکنون یکی از بحث‌های جاری این است که کدام اتاق بازرگانی با عراقی‌ها قرارداد همکاری ببندد. این آفت را چه کسی باید حل کند و ریش سفیدی نیاز است. بیاییم ازفرصت‌ها استفاده کنیم. از جایگاه و موقعیت خود استفاده و جسارت بخرج دهیم. یک مدیر با تلفیق این امکانات باید یک اتفاق جدید خلق کند.

در این نشست ولی الله حیاتی، فرماندار خرمشهر اظهارکرد: لایروبی اروند رود نیازمند یک عزم ملی از سوی دولت است که اگر این کار صورت گیرد خرمشهر و به تبع آن استان پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت. زیرا لایروبی اروند موجب افزایش تجارت و مراودات بازرگانی بین خوزستان و کشور عراق خواهد شد که در صورت انجام لایروبی عمق رودخانه اروند به ۹ متر می‌رسد و شرایط برای پهلو گرفتن کشتی‌های تجاری فراهم می‌شود

وی افزود: شهرستان خرمشهر دارای مشکلاتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخته نشدن ۴۰ درصد از خطوط فاضلاب آن اشاره کرد. در عین حال دارای ظرفیت‌هایی همچون حجم صادرات یک میلیارد دلاری از مرز شلمچه است. همچنین اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خرمشهر باعث پیشرفت و توسعه اراضی استان و احیای نخیلات آن بوده است.

همچنین عزیزالله شهبازی، فرماندار آبادان در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از پروژه ساخت جزیره شادمانی آبادان، اظهارکرد: این یکی از چهار پروژه بزرگ گردشگری در استان بوده که استاندار در فصل گردشگری ارائه کرده است. تاریخ و سابقه طولانی آبادان در بحث گردشگری دلیل انتخاب این شهر در اجرای یکی از چهار پروژه گردشگری استان بوده است و ساخت جزیره شادمانی در جهت گسترش صنعت گردشگری در منطقه بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که آبادان ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد اما همچنان مغفول و بلااستفاده مانده‌اند، شناسایی ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها را در راستای توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار از مسئولان شهری خواستار شد.

شهبازی با اشاره به برنامه‌های راهبردی شهرستان آبادان با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر، امید و استاندار خوزستان گفت: احداث بازارچه مرزی اروندکنار، تسطیح و ساحل‌سازی رودخانه اروند و احداث جزیره شادمانی از برنامه‌های راهبردی شهرستان آبادان است. اجرای طرح‌های نو و خلاقانه در این شهرستان بر اساس نقشه راه توسعه شهرستان می‌تواند کمک شایان توجهی به اشتغال‌زایی و ایجاد نشاط اجتماعی در آبادان داشته باشد.

وی افزود: امید است با شوقی که مردم در همراهی با مسئولان برای اجرای این پروژه در پیش گرفته‌اند و البته به همت مسئولان که از ابتدای کار با حساسیت نسبت به تحقق پروژه جزیره شادمانی داشته‌اند، بتوانیم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم. به امید این‌که آنچه که تصور و انتظار می‌رود در این پروژه به نمایش و اجرا گذاشته شود.

https://hoorkhabar.ir/564315کپی شد!
57
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.