لزوم راه‌اندازی انجمن‌های استانی و شهرستانی به‌ منظور ارتقای فرهنگ مطالعه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر لزوم راه‌اندازی انجمن‌های استانی و شهرستانی به‌منظور ارتقای فرهنگ مطالعه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر در حاشیه نشست کمیته نهضت مطالعه مفید بهبهان، ضمن تبریک ایام‌الله مقدس دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی تحولات بزرگی را در جهان و در کشور در همه بخش‌ها شاهد هستیم و خدا را به واسطه نعمت انقلاب اسلامی شکر می‌کنیم.

وی افزود: حقیقتاً رهبر معظم انقلاب از وضعیت امروز حوزه مطالعه و کتابخوانی و همچنین از عدم چاپ تالیفات و آثار جدید و مفید در کشور اظهار گلایه‌مندی کرده‌اند و نگرانی‌هایی را دارد و حتی فرمودند «در یک کشور فرهنگی که نظامش یک نظام فرهنگی و اسلامی است ظلم است که یک اثر علمی در یک یا ۲ هزار جلد در چاپ اول چاپ شود و در اختیار کشور فرهنگی ایران قرار گیرد».

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: دولت و رئیس جمهور هم این نگرانی را دارند که رئیس جمهور ما یک شخصیتی علمی و دانشگاهی و حوزوی و فرهنگی است.

سپهر ادامه داد: مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم از وضعیت موجود بسیار نگران هستند و نیاز به یک خرد جمعی و یک خروجی علمی و فکری و مشاوره‌ای از این انجمن‌های استانی و شهرستانی برای جراحی و درمان این معضل در کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کتاب تفسیر بدون نقطه ملاعلی بهبهانی یکی از اعجازهای علمای تشیع در تاریخ اسلام و قرآن است یا مبارزات فکری مرحوم علامه وحید بهبهانی در رابطه با اخباریون و شیخیون چه در ایران و چه در بصره و عراق یکی از ماندگارترین مجاهدت‌های عملی علمای تشیع و شخصیت‌های بهبهان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: اهمیت مردم بهبهان به بحث کتابخانه سازی برخواسته از یک انگیزه و تفکر و روحیه دینی و مذهبی مثل مسجدسازی است و همانطور که می‌دانید ما نخستین کتابخانه عمومی استان را در شهرستان بهبهان داریم. سپهر تاکید کرد: امروز نباید در حوزه مطالعه در استان خوزستان و در شهر بهبهان گلایه‌مندی وجود داشته باشد.

وی گفت: واقعاً نیازمندی‌های فکری و مطالعه‌ای و روحی و روان جامعه با این ابزار تکنولوژی روز تامین می‌شود در حالیکه هیچ چیزی حلاوت مطالعه با کتاب را در فرهنگ و تمدن ایرانی پر نمی‌کند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: امروز غنا و سنگینی علم و عالم پروری بهبهان شاید در همه جا و هم تراز دزفول و شوشتر است ما باید در بهبهان شرایطیمان ایده آل‌تر از این باشد.

سپهر ادامه داد: گزارشی که از استان گرفته‌ام درست است که بهبهان نسبت به استان شرایط بهتری دارد یعنی سرانه زیربنای ۱۰۰ نفر در استان دو متر است ولی در شهرستان بهبهان چهار متر، یعنی سرانه بهبهان یک سرانه ایده آلی است ولی برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ باید گام‌های بلندتری برداریم.

وی گفت: باید کتابخانه‌های کیفی‌تری را در بهبهان پیش بینی کنیم و یک کتابخانه مرکزی جامعی که در برگیرنده حوزه‌های تخصصی بخش‌های دانشگاهی، علمی و حوزوی، دیجیتالی، کودک و نوجوان و پاسخگویی به شبهات اعتقادی و دینی باشد در بهبهان داشته باشیم که نیازمندی‌های مردم بهبهان را پاسخگو باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: در استان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۲ جلد کتاب داریم ولی در بهبهان ۱۱۸ جلد، و در این خصوص هم باید برای رسیدن به شاخص ۱۴۰۴ گامی بلندتر برداریم.

سپهر تصریح کرد: در این زمینه باید از پتانسیل خیرین هم برای غنی سازی و تامین نیازهای کتابخانه‌ها استفاده کنیم. وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه بومی نیازسنجی کنیم مثلاً ببینیم بهبهانی‌ها به چه چیزی انگیزه مطالعه دارند و آن را برای مردم تهیه کنیم عنوان کرد: باید  تلاش شود تا از خیرین و متدینین شهرستان استفاده شود و ما هم در استان تلاش می‌کنیم تا حتی از درآمدهای استان نیازمندی‌های جوانمان را برای ایجاد انگیزه مطالعه و نیازمندی‌های جامعه را برطرف کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه قطعاً دانایی در رشد و ارتقای فکری و اجتماعی و سیاسی و عمرانی کشور مفید است افزود: امروز آن چیزی که در دنیای پیشرفته اجتماعی و اقتصادی دنیا می‌بینیم به واسطه دانایی است.

سپهر اضافه کرد: اگر زمینه ارتقا فرهنگ عمومی و دانایی را در استان فراهم کنیم در مسائل اقتصادی در مسائل اجتماعی در تعاملات زندگی در مسائل رفاه عمومی در مسائل امنیت اجتماعی و مدیریت استانمان کمک خواهیم کرد.

وی گفت: باید از توان انجمن و همت فرماندار از ارگان‌هایی نظیر کارخانه سیمان، سد، حوزه گاز که یکی از مهمترین مراکز تولیدی گاز در ایران است کتابخانه بگیریم و به فضل خداوند زودتر از سال ۱۴۰۴ به حد مطلوب شاخص‌های فیزیکی و محتوایی دست یابیم.

 

https://hoorkhabar.ir/563383کپی شد!
42
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.