آخرین اخبار از جشنواره‌های موسیقی خوزستان

رئیس انجمن موسیقی استان خوزستان از چگونگی برگزاری جشنواره موسیقی استان خوزستان و جشنواره موسیقی فجر در اهواز گفت.

بهنام کوراوند گفت: جشنواره موسیقی فجر امسال برای نخستین بار همزمان با جشنواره موسیقی فجر تهران در اهواز برگزار می‌شود. در این جشنواره ۱۰ گروه موسیقی به اجرا خواهند پرداخت که ممکن است تا زمان برگزاری این تعداد به ۱۲ گروه برسد.

وی افزود: همچنین در روزهای آینده گروه‌های خارجی هم معرفی خواهند شد. تعدادی از این گروه‌ها بین المللی هستند و از تهران می‌آیند و تعدادی دیگر هم گروه​های بومی‌اند. در جشنواره موسیقی فجر امسال سعی کرده‌ایم با همکاری دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر از موسیقی​های نوایی خوزستان استفاده کنیم. امسال موسیقی عربی را داریم که گروه “میسان” آن را اجرا می‌کند. همچنین گروه موسیقی بختیاری و گروه موسیقی دزفولی به سرپرستی حسین شکوفا به اجرا خواهند پرداخت. گروه دیگر گروه موسیقی بهبهان به سرپرستی آقای سید و گروه بندری به سرپرستی آقای کیانی به صحنه می‌روند.

او با بیان این که چند گروه سنتی از خوزستان به این گروه‌ها اضافه می‌شوند ادامه داد: در جشنواره امسال هر کدام از گروه​ها به مدت یک ساعت به اجرای برنامه خواهند پرداخت و به این صورت هر شب ۲ کنسرت را اجرا خواهیم کرد که برای نخستین بار این اتفاق می‌افتد و به مدت یک هفته، هفته موسیقی خوزستان از ۲۴ بهمن تا آخر این ماه خواهد بود. در مدت این یک هفته ۱۲ تا ۱۴ اجرای کنسرت خواهیم داشت.

کوراوند با اشاره به این که اجراها در جشنواره موسیقی فجر غیررقابتی است ​خاطرنشان کرد:​ گروه‌های سنتی که در این جشنواره اجرا می‌پردازند گروه “دلکش” به سرپرستی اسماعیل علی‌زاده، ​گروه “رندان​” به سرپرستی محمود مشهودی و گروه موسیقی “ماهک” به سرپرستی رضا طاهری هستند. گروه سنتی دیگری به سرپرستی سعید نایب‌محمدی روی صحنه می‌رود. در موسیقی پاپ هم گروه موسیقی رضا یزدانی و گروه موسیقی به سرپرستی بهنام صفاریان ​به اجرا خواهند پرداخت. ممکن است ۲ گروه دیگر به این گروه‌ها اضافه شوند چراکه هنوز وقت داریم که گروه​هایی را اضافه کنیم.

وی با اشاره به نامشخص بودن مکان برگزاری جشنواره اظهار کرد:​ مکان برگزاری جشنواره موسیقی فجر تاکنون مشخص نشده است. البته مذاکرات خوبی با مدیر کل کتابخانه‌های استان خوزستان داشتیم که قرار است در این زمینه به ما کمک کند تا تالار مهتاب را در اختیار ما قرار دهد. همچنین با چند ارگان و سازمان دیگر برای گرفتن تالار در حال مذاکره هستیم.

او ادامه داد: ما به لحاظ تالار و تعداد تالار بسیار فقیر هستیم و معضلی داریم. تمام کنسرت‌ها در سینما برگزار می‌شوند. مدیریت سینما هلال خیلی در موضوع برگزاری کنسرت همکاری می‌کند چراکه سینما مکان اکران فیلم است. اما واقعا فقدان سالن برگزاری کنسرت در اهواز احساس می‌شود. البته مدیر کل ارشاد خیلی پیگیر این موضوع است. تالار مهر را در اهواز داریم که دیگر اجازه برگزاری کنسرت در آن داده نمی شود. تالار آفتاب تنها تالار اداره کل ارشاد هست که بیش از ۳۰ گروه تئاتر در آنجا در حال تمرین هستند.

کوراوند بیان کرد: اگر بخواهیم یک هفته جشنواره موسیقی را در تالار آفتاب برگزار کنیم باید تئاتر اهواز یک هفته تعطیل شود و اصلا دوست نداریم این چنین اتفاقی بیفتد چراکه تئاتری​ها نیز مظلوم واقع شده‌اند. ما هم همان طور که برای کار خودمان ارزش قایلیم برای کار هنرمندان تئاتر هم ارزش قایل هستیم و دوست نداریم بچه‌های تئاتر ضربه بخورند. دوست داریم در کنار تئاتری​ها تالاری داشته باشیم و گروه‌های ما هم ساماندهی شوند همان طور که گروه‌های تئاتر به طور منظم در حال تمرین هستند.

او اظهار کرد: این نظم و این برگزاری برنامه‌های فرهنگی نیاز به همکاری و مساعدت دیگر ارگان​ها و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی دارد. بودجه فرهنگی اداره کل ارشاد به گفته معاونان فرهنگی ادارات دیگر از خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر کمتر است که این بسیار جای تعجب و سوال دارد. معاونت‌های فرهنگی فعالیت‌هایی می‌کنند اما چون تخصصی ندارند نمی‌توانند از سرمایه موجود استفاده بهینه کنند.

رییس انجمن موسیقی خوزستان درباره جشنواره موسیقی استان خوزستان بیان کرد: جشنواره موسیقی استان خوزستان پس از وقفه چند ساله به صورت تک‌نوازی و در ۲ بخش موسیقی سنتی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. در بخش سنتی نوازنده‌های سازهای تار، سه‌تار، سنتور، نی، کمانچه، دف و تنبک به رقابت می‌پردازند. همچنین در بخش کلاسیک نوازنده‌ها در سازهای ویولن، گیتار و پیانو با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی با بیان این که این جشنواره در سه رده سنی برگزار می‌شود اظهار کرد: ​این جشنواره در سه رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال، ​۱۶ تا ۲۱ سال و ۲۲ تا ۲۸ سال به رقابت خواهند پرداخت. همچنین رده سنی ۲۸ سال به بالا را برای هنرمندان دیگر و به صورت غیررقابتی برگزار خواهیم کرد. برای نخستین بار در این جشنوار قطعات مشخص شده هستند که می‌تواند متر و معیار خوبی برای هیات داوران باشد.

او ادامه داد: حضور سیامک آقایی به عنوان یکی از اعضای هیات داوران قطعی است. این هنرمند در اهواز به اجرای تک‌نوازی سنتور خواهد پرداخت. حضور سیامک آقایی برای نخستین بار در اهواز که یک هنرمند خوزستانی است اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

کوراوند بیان کرد: در خلال جشنواره امسال سه یادمان و یادبود برای هنرمندان موسیقی درگذشته در چند وقت اخیر برگزار خواهیم کرد. استاد علی شهابی از مقام‌داران موسیقی عربی، استاد سید حسن قطب از هنرمندان موسیقی دزفول و سید جمشید مرعشی از هنرمندان موسیقی خرمشهر سه هنرمند فقیدی هستند که برای آن‌ها بزرگداشتی در خور شان آنها برگزار خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم امدکی از زحمات آنها را جبران کنیم.

https://hoorkhabar.ir/563082کپی شد!
105
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.