حاجتی تاکید کرد: توجه به مناطق محروم در خوشه‌بندی‌های شهرک های کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: در خوشه بندی مناطق شهرک های کشاورزی باید به مناطق محروم توجه ویژه شود.

امید حاجتی، در جلسه ستاد شهرک‌های کشاورزی، از مشاورانی که مطالعات احداث این شهرک ها را انجام می دهند، خواست که جمع‌بندی‌های‌شان بر اساس مزیت های نسبی هر منطقه باشد.

وی افزود: برای توسعه هر منطقه باید توجه ویژه به ظرفیت‌های آن منطقه شود. برخی مناطق استعدادی جز کشاورزی ندارند که با توسعه آن می توان علاوه بر پیشرفت اقتصادی از مهاجرت جلوگیری و مشکلات بیکاری آن منطقه را نیز حل کرد.

حاجتی تصریح کرد: طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته است، خوشه بندی ها بر اساس شهرک های دامپروری، گلخانه ای و شیلات مورد بررسی قرار گرفته که نیاز به بازنگری و احتمالا تغییر دارد.

وی تصریح کرد: شهرک های کشاورزی باید در محل هایی باشند که از نظر اقتصادی ضعیف هستند، این امر ابزاری برای ایجاد انگیزه جهت توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و نیز توسعه یافته است.

حاجتی با بیان این‌که در این شهرک ها تمام مراحل اعم از تولید، بسته‌بندی، بازاریابی و … به صورت تخصصی انجام می شود، خاطرنشان‌کرد: اولویت اول در زمینه شهرک‌های کشاورزی، استان خوزستان است اما بخشی از کار باید به قصد صادرات باشد، چرا که ایجاد این شهرک ها با این هدف بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت شهرک ها فعالیت های بازاریابی است که بازاریابی درون و برون استان و نیز خارج از کشور را در بر می گیرد.

حاجتی با اشاره به این‌که احداث این شهرک‌ها فرصتی است برای این‌که تمام ارزش افزوده زنجیره بخش کشاورزی نصیب مناطق موجود در شهرک شود، اظهارکرد: باید نگاهی به تغییر الگوی کشت داشته باشیم و تولیدات، صادرات محور باشند؛ یعنی تولید محصولاتی که استان خوزستان در تولید آن‌ها مستعد است اما نیاز مصرفی ندارد و در عوض در خارج از کشور به آن محصولات و کالاها نیاز است.

وی با بیان این‌که از مشاوران انتظار می رود که در میان پیشنهادهایی که ارایه می کنند حداقل ۱۰ درصد ایده اجرایی جدید وجود داشته باشد، گفت: برای نمونه پرورش اسب ایده مناسبی است که تاکنون انجام نشده و در این شهرک ها می توان آن را اجرا کرد.

حاجتی از برگزاری جلسه ای با مسوولان منطقه آزاد اروند، جهت استفاده از ظرفیت آن‌جا برای احداث این شهرک ها خبر داد و خاطر نشان کرد: امیدواریم که تا پایان سال جاری مطالعات لازم جهت اجرای طرح شهرک های کشاورزی که از سوی استاندار مطرح شد، به پایان برسد.

https://hoorkhabar.ir/562320کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.