طرح‌هایی که منابع آبی خوزستان را با چالشی جدی مواجه کرده است

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: در چند سال اخیر اجرای برخی طرح‌ها و پروژه های تامین آب در بخش‌های مختلف برای استان های دیگر مانند اصفهان، منابع آبی خوزستان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

مهدی پژوهش عنوان‌کرد: با توجه به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه کشور که بر مبنای آن آحاد ملت باید برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب باشند، انتظار می‌رود استان خوزستان در افق ۱۴۲۰‏، استانی باشد که در راستای توسعه پایدار ملی و استانی گام‌های بلندی بردارد.

وی افزود: مدیریت پایدار منابع آب، مهار و استحصال آب با رویکرد افزایش پویایی بهره وری آب، کاهش هزینه فرصت استفاده از این منبع ارزشمند و ارتقا شاخص‌های اقتصادی – اجتماعی استان، با لحاظ معیارهای زیست محیطی، لازمه این چشم‌انداز است.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: از سوی دیگر توجه به برنامه‌های ایجاد امکانات زیرساختی و زیربنایی، اشتغال و رفاه اجتماعی از نظر شاخص های درآمد ناخالص سرانه موجب می شود خوزستان در یک وضعیت مطلوب و قابل رقابت با استان های همجوار قرار بگیرد و اکوسیستم‌های آبی آن اعم از رودخانه ها و تالاب ها و همچنین منابع آب زیرزمینی حفاظت شده و در وضعیت پایدار باشند.

پژوهش با بیان این‌که آب محور توسعه است، اظهار کرد: وجود منابع آب سطحی در خوزستان به عنوان یک پتانسیل و مزیت طبیعی محسوب می‌شود. متاسفانه در سال‌های گذشته رویکرد در تامین آب مورد نیاز جهت توسعه، استفاده بی‌رویه از منابع آب های سطحی و زیر زمینی بوده و این کار زمینه‌ساز افت بیش از حد منابع آب زیرزمینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: مساله دیگری که منابع آبی خوزستان را دچار چالش کرده، انتقال آب بین حوضه ای از استان چهارمحال و بختیاری به استان های همجوار است که در این ارتباط با توجه به استنادهای قانونی مبنی بر رعایت حوضه ذی‌نفعان در اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه ای و معیار شماره پنج پیشنهادی از سوی سازمان یونسکو (سال۱۳۹۹) مبنی بر این اصل که در طرح های انتقال آب بین حوضه ای باید منافع حاصل از طرح انتقال آب، بین دو حوضه مبدا و مقصد به طور عادلانه در نظر گرفته شود نه این‌که در جریان انتقال، حوزه ای آباد و حوزه دیگر نابود شود‏، باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: در سال های اخیر شاهد این هستیم که استان اصفهان با کارهای غیر کارشناسانه سعی در انتقال آب از سر شاخه های رود کارون به زاینده‌رود برای شکوفایی صنعت خود کرده و این عمل موجب ایجاد اثرات منفی ازجمله کاهش منابع آب صنعت و کشاورزی و مهاجرت مردم خوزستان شده است.

پژوهش گفت: به طور کلی با انجام کار کارشناسانه و رعایت حقوق استان های مجاور، می توان اثرات مثبت در حفاظت کمی و کیفی منابع آب را بالا ببریم و از طرفی افزایش اشتغال و کاهش مهاجرت از خوزستان به استان های دیگر را شاهد باشیم.

https://hoorkhabar.ir/562294کپی شد!
87
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.