آبشار «شوی» ثبت ملی شد

آبشار “شِوی” یا “تَلِهْ‌زَنگ” یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در رشته ‌کوه‌های زاگرس و در منطقه سردشت از توابع دزفول واقع در استان خوزستان و با فاصلهٔ اندکی از استان لرستان و در بین کوه‌های سَرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن تله‌زنگ و در مسیر راه آهن سراسری تهران – جنوب واقع شده‌ است.

این آبشار در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آبشار “شوی” که در دره‌ای بین کوه چهل ‌و یک و سالن ‌کوه قرار دارد دارای طبیعتی سبز و زیبا در فصل بهار می‌باشد.

بهترین زمان بازدید از این آبشار در اوایل فصل بهار و خصوصاً ماه فروردین است که هوای بهاری طراوات و سرسبزی بیشتری به ابن منطقه بخشیده است. “شوی” در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است و اغلب ساکنان اطراف این آبشار از قوم لر و تیره بختیاری هستند.

مدیر میراث فرهنگی دزفول  با اعلام خبر ثبت آبشار شوی در فهرست آثار ملی طبیعی  به خبرنگار با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان – اظهار کرد: در ۲ کیلومتری آبشار شوی یک روستا قرار دارد که در تلاش هستیم امسال یک کمپ گردشگری محلی با توجه به بافت روستایی در آن جا طراحی و اجرا کنیم.

غلامعلی باغبان‌کوچک بیان کرد: ۴۰۰ میلیون اعتبار برای این طرح پیش​بینی شد که اکنون این اعتبار تخصیص پیدا کرده اما هنوز با پیمانکار قرارداد بسته نشده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر این روستا عشایری است و خانه​های روستایی در آن جا وجود دارد. هدف ما این است که خانه​های روستایی را برای اسکان و خدمات‌دهی تجهیز و آماده​سازی کنیم.

او با اشاره به این که ما بیشتر تلاش می​کنیم تا از فضاهای بومی منطقه استفاده کنیم گفت: استفاده از فضاهای بومی باعث ایجاد اشتغال برای روستاییان می​شود و انگیزه استقرار دایم عشایر را به وجود می​آورد.

مدیر میراث فرهنگی دزفول توضیح داد: هدف ما این است تا آبشار شوی به عنوان سایت فرهنگی، تاریخی، گردشگری برای استان خوزستان معرفی شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون جاده دسترسی به این منطقه گردشگری مشکل دارد اما در تلاش هستیم با همکاری اداره راه و ترابری از محل اعتبارات طرح برکت این مشکل را حل کنیم.

https://hoorkhabar.ir/562215کپی شد!
68
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.