حاجتی عنوان کرد: رشد ۷۰ درصدی در حوزه صادرات غیرنفتی خوزستان

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان گفت: تهیه مدل توزیع اعتبارات تملک دارایی استان یکی از اقدامات یک سال گذشته بوده است که تا قبل از تدوین این مدل، توزیع اعتبارات عمدتا براساس روندهای گذشته و چانه زنی ها صورت می گرفت.

امید حاجتی در شورای اداری استان که امروز ۲۴ دی ماه در مجموعه فرهنگی شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهارکرد: براساس این مدل سهم ها به صورت عادلانه و هدفمند و در چارچوب برنامه پنجم و در جهت سند چشم انداز توسعه استان صورت می گیرد. این از اقدامات موثر در استان بوده و حدود ۶۰۰ شاخص و متغیر در این مدل مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی توسعه اقتصادی استان از دیگر برنامه ها است که رو به پایان است؛ استان از حدود یکسال پیش تاکنون، برنامه توسعه اقتصادی استان را بر اساس برنامه ریزی هسته ای در حال تهیه دارد و امیدواریم با این برنامه شاهد بهبود شاخص های توسعه اقتصادی در استان باشیم.

حاجتی بیان کرد: ۶۵ درصد اقتصاد استان در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است که تنها ۴ و نیم درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که طی سال های گذشته عمدتا به دنبال انجام ماموریت ها و تکالیف ملی بوده ایم و کمتر به نیازهای منطقه ای توجه شد، گفت: در بازنگری های در سند چشم انداز توسعه استان، ماموریت های ملی گذشته را با نیازهای منطقه ای تلفیق کردیم.

حاجتی بیان کرد: خروج از اقتصاد تک محصولی و وابستگی به نفت با توجه به تحریم ها در دستور کار قرار گرفت و بحث تدوین یک مدل بودجه ریزی بر پایه منابع اعتباری بدون نفت در استان مطرح بوده است. این طرح به صورت کامل تنظیم و به وزارت کشور و سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور ارایه شده است.

وی افزود: اقدامات خوبی در زمینه گردشگری انجام شده است؛ در حوزه توسعه گردشگری آبی امسال یک موافقت نامه به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان مبادله کردیم که برای ایجاد زیرساخت ها و رشد شتابان این حوزه موثر خواهد بود.

حاجتی گفت: در حوزه کنترل تورم و تنظیم، بازار با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تحریم ها، کنترل تورم در کل کشور خیلی خوب صورت گرفت. براساس آمار مستند، مهار تورم در استان بیش از ۲ درصد، بهتر از وضعیت متوسطه کشور است.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه امسال، در حوزه صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزش رشد ۷۰ درصدی محقق شده است.

حاجتی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در نرخ بیکاری استان کاهش حدود ۶ درصد را به طور متوسط تجربه کرده ایم.

وی افزود: با مشارکت سازمان شیلات ایران، در جهت تنظیم سند توسعه شیلات و آبزی پروری اقدام شده است و در این برنامه قرار است از ظرفیت های استان استفاده شود و انشالله بتوانیم تا پایان برنامه افزایش ۲ برابری در تولیدات شیلات و آبزی پروری در استان داشته باشیم .

حاجتی گفت: مسجدسلیمان بالاترین نرخ بیکاری را در استان با ۴۳.۵ درصد دارد که اقدام ما در این شهرستان حل مشکل اعتباری و جانمایی پروژه آلومینیوم آن بوده است. با اجرای فاز اول آن که حدود ۲ سال به طول می انجامد، حدود ۸۰۰ نفر مشغول به کارخواهند شد و تاثیر بسیار مثبتی در کاهش معضل بیکاری شهرستان خواهد داشت.

وی بیان کرد:شادگان شهرستان دیگری است که از نرخ بیکاری بالایی رنج می برد؛ برای این شهرستان نیز اقدامات بسیار موثر کوتاه مدتی در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن می توان به توجه به حوزه گردشگری در زمینه تالاب، کمک به تسهیل در روند اجرای فولاد شادگان و راه اندازی بندر شادگان اشاره کرد.

حاجتی گفت: بندر شادگان با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومان بلااستفاده باقی مانده بود و با اقداماتی که انجام شده از این بندر چندین هزار راس دام سبک و سنگین صادر شده است.

وی اظهارکرد: در حوزه حمایت از تولیدکنندگان استان، استاندار بخش نامه ای صادر کرد که براساس آن دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و خصوصی ملزم به خرید تولیدات داخل استان شدند. این بخش نامه به صورت مستمر در حال رصد است و بر آن نظارت می شود.

حاجتی با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر در اجرای این طرح در استان مشغول به کار هستند که در زمان بهره برداری، این میزان اشتغال بیشتر می شود.

https://hoorkhabar.ir/561422کپی شد!
99
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.