با برگزاری کنسرت های مختلط در مکانهای عمومی شهر مخالف هستیم / شهرداری اهواز متولی فرهنگ و هنر نیست

کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز در محل ساختمان شورای شهر اهواز تشکیل جلسه داد.

حجت الاسلام کاظم سواری : 

نقطه ضعف معاونت فرهنگی نداشتن برنامه ریزی با اهداف مشخص است/با برگزاری کنسرت های مختلط در مکانهای عمومی شهر مخالف هستیم

رئیس کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: برنامه های فرهنگی از اساسی ترین ارزش هایی است که باید درهر جامعه ای به صورت هدفدار ؛مردم را به سوی آن تشویق نمود ، باید تلاشمان بیشتر این باشد که این برنامه ها را در راستای تحقق اهداف اسلامی سوق دهیم .

رئیس کمیسیون فرهنگی افزود: کار فرهنگی مردم را به ارزش های مقدسی که به آن اعتقاد دارند نزدیک تر می کند ارزش هایی که به دست توانمند بنیان گذار جمهوری اسلامی بنا شده است و ازاین حیث خدارا شاکریم که در یک کشور مسلمان و جامعه ای که تابع ولایت ،عصمت وطهارت است به سر می بریم .

سواری مهمترین اولویت کمیسیون فرهنگی شورا را ارتقا فرهنگ شهروندی خواند و افزود: در جامعه اسلامی شهروند مسلمان باید رشد یابد و ما در این راستا باید در تمام ابعاد فرهنگی گام برداریم از مقررات راهنمایی رانندگی و اعتقادی گرفته تا در مسائلی که پیرامون محیط ما قرار دارد و از ضروریات یک جامعه فرهنگی است .

وی اضافه کرد: اگر مسائل کوچکی مانند بیرون گذاشتن زباله سر ساعت مقرر، رد نشدن از چراغ قرمز و… باید فرهنگ سازی شود و رنگ و بوی ارزشی پیدا کند مطمئنا در همه ابعاد رعایت می شود ،این مسائل قراردادهای اعتباری بشری هستند و نباید در جامعه سبک شمرده شوند،اعتقاد ما براین است که کمیسیون فرهنگی نباید تنها محدود به معاونت فرهنگی شهرداری باشد بلکه باید میان شهرداری و سازمان ها فرهنگی دیگر تعامل  باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد مدیریت فرهنگی واحد در کلانشهر اهواز چه اقداماتی انجام شده است ، پاسخ داد : باید اعتراف کنم در بحث مدیریت فرهنگی واحد در کلانشهر اهواز در برخی کارها ، ادارات یک نوع موازی کاری است؛ سیاست کمیسیون فرهنگی براین است که حلقه وصلی میان این سازمان ها باشد و البته امسال برنامه ها را در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز به این مقوله اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه همه مسائل را نمی توان یک جا بررسی کرد و باید اولویت بندی انجام شود ، گفت:باید دیدگاه مردم شهر را در نظر گرفت ، باید از زوایای مختلف و باموضوعات خاص اولویت بندی بشود واگر آسیب شناسی به شکل صحیح انجام شود قطعا موفق خواهیم بود.

سواری  افزود : به عنوان نمونه در بحث پوشش و عفاف باید خود را بسنجیم که وضعیت پوشش به چه شکلی است ، حد پوشش و عفاف در بانوان و آقایان جامعه ما باید چه مقدار باشد و آیا این نظرات به نظرات مراجع تقلید نزدیک هست و چه میزان با خواسته های ولایت فقیه مطابقت دارد .

عضو شورای شهر اهواز خاطرنشان کرد: اهواز یک شهرعقب مانده فرهنگی نیست بلکه گام های فرهنگی بسیار بالایی برداشته است، می توان طرح هایی را نام برد که سالیان سال در مساجد اهواز برگزار شده و حال از آنها در کل کشور الگوبرداری شده است از جمله آنها می توان طرح های اسوه، ولایت، معراج و یا طرح صالحین  را نام برد که اینها از اهواز به طرح های کشوری رسیده است و بانیان اینها کسانی بودند که در حال حاضر شهید شدند وادامه دهنده ای طرح ها روحانیون درمساجد می باشند که امروزه الگوی کارفرهنگی در سطح کشور شده است  .

وی افزود:ما  باید این پتانسیل ها را تقویت کنیم تا نه تنها در سطح کشور بلکه به کشورهای همسایه مسلمان نیز ارائه  دهیم واینها الگوهای خوب و بسیار موفقی هست که ماحصل تلاش ها و ایده های فرهنگی  کارشناسان فرهنگی در اهواز است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با نقاط ضعف معاونت فرهنگی شهرداری اهواز، اذعان کرد: نقاط ضعف بسیاری هست و اولین ضعف معاونت فرهنگی فقدان برنامه دقیق با اهداف برنامه ریزی شده است ،ضعف های دیگر نداشتن اختیارات بودجه ای ، کمبود نیروی متخصص و توانمند و نبود زیرساخت های فرهنگی مثل فرهنگ سراها، سرای محله،مجموعه های فرهنگی ورزشی و کانون های قرآن و… است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص تعداد مصوبات کمیسیون فرهنگی گفت: در سال دوم شورا و اکنون که بنده ریاست کمیسیون فرهنگی هستم ۳۰۸ مصوبه به ما ارجاع داده شد، ۱۸۶مصوبه بررسی شده است و باقیمانده مصوبات به تعداد ۱۳۰ مصوبه در نوبت رسیدگی هستند و به تعداد ۱۲جلسه تا به امروز برگزار شده است ونسبت به کمیسیون های دیگر بالاترین مصوبات را داشته ایم .

عضو شورای شهر در دفاع از معاونت های شهرداری گفت : فلسفه شورای شهر اول مصوبات و بعد نظارت برعملکرد است و سیاست هایی که در نظر گرفته شده است شهرداری و معاونتها باید اجرا بکند که تابه حال انجام شده است وتا زمانی که تخلفی دیده نشده؛ بنارا برسلامت آن مجموعه قرار می دهیم.

سواری در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص اجرای کنسرت ها با حضور خوانندگان در اهواز،گفت: به عنوان یک عضو کمیسیون فرهنگی به شدت با برگزاری کنسرت ها در مکان های عمومی و پارک ها به صورت مختلط و خارج از عرف ، شرع  مخالف هستم .

وی در پایان اظهار کرد: بنا داریم که مسائل فرهنگی را به صورت کلان نگاه کنیم و در آینده  با نهادها و سازمان های فرهنگی تفاهم نامه هایی در سه محور مسجد ؛ خانواده و فعالییت های قرآنی داشته باشیم تا ارزش های مورد نظر در طبقات  جامعه هم سو شوند .

امیر آهن جان :

شهرداری اهواز متولی فرهنگ و هنر نیست / در راستای ارتقا فرهنگ شهروندی اقداماتی زیادی انجام شده!

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز در نشست خبری کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص بودجه ۹۳ معاونت فرهنگی شهرداری اظهار داشت: بودجه معاونت فرهنگی در سال ۹۳ حدود ۴۰ میلیارد رقم خورد و نزدیک به ۳۱میلیارد تومان آن خاص عمران فرهنگی بود و نه میلیارد دیگر آن نیز بودجه جاری بود که به مقدار ۵۰ درصد به معاونت فرهنگی تعلق گرفت و در راستای آموزش فرهنگ شهروندی و ارتقاء فرهنگ عمومی ؛مراسمات و جشنواره ها انجام شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی فرهنگی شهرداری با اشاره به نقاط ضعف معاونت فرهنگی گفت : تاکنون از نقاط ضعفمان در راستای توسعه و هدفمندی برنامه های فرهنگی استفاده کرده ایم،بعنوان نمونه در شهر اهواز، یازده سال است که فقط یک فرهنگ سرا ساخته شده است و در سال ۹۲ با حمایت کمیسیون فرهنگی شورای چهارم شهر اهواز توانستیم شش سرای محله در مناطق شهرداری کلنگ زنی کنیم و هم اکنون بعضی از آنها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند .

معاون فرهنگی شهرداری اهواز عنوان کرد: مقایسه کنید درشش سال گذشته در معاونت فرهنگی شهرداری فقط ۴۷ مجموعه ورزشی بود و امسال ۴۳ مجموعه دیگر نیز تعریف شده است که ۲۸ مجموعه تا اواخر سال ۹۳ به بهره برداری کامل می رسند .

وی در خصوص پرسشی پیرامون قراردادهای معاونت فرهنگی شهرداری پاسخ داد: قرار دادی با دانشگاه شهید چمران منعقد کرده ایم که مواردی نظیر آسیب شناسی برنامه های فرهنگی محله ، منطقه ونوع آموزش از نظر تفاوت و یا تشابه را در نظر دارد  و بقرار است در پایان سال تحویل معاونت داده می شود و با شناسایی این موارد کمک بسیارخوبی به ما میشود. .

آهنجان لازمه کار فرهنگی را فعل و انفعال دانست و افزود : کارفرهنگی باید فعل و انفعال داشته باشد،در کار فرهنگی به دلیل ارتباط با شهروندان، فقدان زیر ساختهای مناسب ضربه بزرگی به کار میزند .

آهنجان در خصوص گرفتن مجوز جهت اجرای کنسرت ها از اداره ارشاد گفت :معاونت فرهنگی شهر داری هرگونه کار فرهنگی در سطح شهر اهواز را در حد کلان و با هماهنگی اداره ارشاد و فرمانداری انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد:  شهرداری اهواز متولی فرهنگ و هنر نیست بلکه وظیفه استفاده از ظرفیت های فرهنگی وهنری دارد آن هم به جهت به کاهش  هزینه ها است.

وی درخصوص آموزش های شهروندی گفت: در راستای ارتقا فرهنگ شهروندی اقداماتی مانند: طرح شهردار مدرسه،شهردار خانواده ،کتاب اتوبوس ،کتاب تاکسی و برگزاری همایش های رایگانی با موضوع آموزش شهروندی صورت گرفته است.

https://hoorkhabar.ir/561400کپی شد!
241
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.