حاجتی خواستار تدوین برنامه منسجم توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان تا پایان سال

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان بر لزوم تدوین برنامه منسجم برای توسعه صادرات غیرنفتی در استان تأکید کرد.

امید حاجتی در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی که امروز دوشنبه(۲۲ دی ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: برنامه منسجم توسعه صادرات غیرنفتی باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و با همکاری اتاق های بازرگانی و تعاون و سازمان های مربوطه ترسیم و تا پایان سال جاری تدوین شود.

وی افزود: تدوین این برنامه چشم اندازی از صادرات غیرنفتی را برای خوزستان ترسیم می کند و بر اساس آن صادراتی هدفمند خواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان بیان کرد: هدف از تدوین برنامه صادراتی، استمرار یک شرایط پایدار در توسعه صادرات غیرنفتی است.

حاجتی تصریح کرد: سال آینده بخش قابل توجهی از اعتبارات استان، به تفکیک شهرستان، به بهبود شاخص های اقتصادی و توسعه صادارت غیرنفتی اختصاص می یابد.

وی اظهارکرد: هرچه در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی پیشرفت کنیم، استان بیشتر از مشکل بزرگ بیکاری رها می یابد.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان یادآور شد: سفر استاندار به همراه هیات همراه به بصره و انعقاد تفاهم نامه همکاری، اقدامی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی به عراق بود.

حاجتی با اشاره به ساماندهی بازارچه های مرزی خوزستان گفت: در این جهت طراحی اولیه بازارچه چذابه در حال انجام است تا اقدامات لازم برای توسعه آن صورت گیرد. همچنین ساماندهی بازارچه شلمچه توسط سازمان منطقه آزاد اروند انجام می شود و از سوی دیگر در بازارچه آبادان امکان توسعه وجود دارد.

وی ادامه داد: برای بهره برداری مشترک از اسکله آبادان مقرر شد، بازارچه اروندکنار ایجاد شود و این بازارچه تا بهمن ماه به بهره برداری میرسد که می تواند اقدامی موثر در توسعه صادرات غیرنفتی و فعال شدن تجارت مرزی در اروندکنار باشد.

در این جلسه همچنین، سعدالله عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، اظهارکرد: برای تجهیز بندر شادگان هیچگونه نگرانی وجود ندارد و سرعت عمل ما در تأمین تجهیزات مورد نیاز این بندر زیاد است؛ بنابراین تجار از بابت تجهیزات در تخلیه و بارگیری هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

وی افزود: بر اساس سفارش های انجام شده، به زودی شناورهای موردنیاز بندر شادگان وارد استان می شود و شاهد افزایش صادرات محصولات غیرنفتی در این بندر خواهیم بود.

همچنین کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: تولید محصولات کشاورزی در خوزستان در طول ۱۲ ماه با کیفیت خیلی خوب و تنوع بالا انجام می شود، به طوری که متقاضیان زیادی از بازارهای خارجی داریم اما برای عرضه این محصولات نیازمند زیرساخت های صادراتی هستیم.

وی تصریح کرد: محصولات سبزی و صیفی متقاضیان زیادی از کشور روسیه دارد که برای صادرات این محصولات لازم است یک خط هوایی راه اندازی شود. در حال حاضر صادرات سبزی و صیفی به صورت سنتی انجام می شود و در اثر چند بار تخلیه و بارگیری، کیفیت این محصولات از دست می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نبود شرکت های حمل و نقل بین المللی در خوزستان مجبوریم بسیاری از محصولات کشاورزی را با کامیون حمل و از مرزهای مختلف به بازار هدف برسانیم.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: با توجه به این که بیشتر محصولات کشاورزی استان در شمال خوزستان تولید می شود، لازم است گمرک دزفول به طور کامل تجهیز شود تا بتواند ثبت سفارش انجام دهد. متاسفانه خیلی از محصولات ما به دلیل نبود زیرساخت های صادراتی به نام استان های دیگر صادر و ثبت می شود. به طور نمونه سالانه ۵۰ هزار تن خرمای خوزستان به کشورهای مختلف صادر می شود اما فقط ۱۲ هزار تن از آن به نام خوزستان ثبت می شود.

از سوی دیگر مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان، اظهارکرد: بنادر خوزستان به دلیل فاصله مسافتی کوتاه با کشور عراق و کویت، حالت طلایی دارند که می توانیم از این فرصت ها برای صادرات محصولات غیرنفتی استان استفاده کنیم. فعال سازی بندر شادگان نقش مهمی را در صادرات این محصولات داشته است، به گونه ای که در ۴۰ روز فعالیت خود تاکنون ۲ هزار رأس دام استان و ۲ هزار رأس دام استان های دیگر از طریق این بندر به کشور کویت صادر شده است.

https://hoorkhabar.ir/561245کپی شد!
73
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.