تودیع و معارفه مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان

صبح امروز در آیینی در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان حجت الاسلام و المسلمین سید لطف‌الله سپهر به عنوان مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان معرفی و از لفته منصوری و منصور کوهی رستمی، مدیر کل و سرپرست سابق این اداره، قدردانی شد.

آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در این مراسم گفت: هر چه از وسعت و علمیت کتاب بگویم کم است و باز هم بالاتر است. هر چه درباره کتاب حرف بزنیم باز هم به آن نخواهیم رسید چون همیشه کتاب از ما جلوتر است. کتاب مسیر طبیعی خود را می پیماید و ما با این که تند می رویم باز هم به آن نمی رسیم.

وی با بیان این که خداوند از قرآن با عنوان کتاب نام برده است افزود:​ همین که خداوند بر قرآن نام کتاب نهاده است دلیلی بر اهمیت کتاب است. امروزه در نقشه های مهندسی مقرر شده که در هر منزل مسکونی چه ویلایی و چه آپارتمانی قفسه یا جایگاهی برای کتاب در نظر گرفته شود که باز هم اهمیت کتاب را می رساند و این پیام را می رساند که کتاب نباید از خانه ها جدا شود.

او ادامه داد: می گویند هر کتاب ارزش یک بار خواندن را دارد اما کتاب هایی هستند که حتی ارزش یک بار خواندن هم ندارند. در فقه عنوانی هست به نام کتاب ظلال که معامله های حرام را بیان می کند. کتاب های ظلال کتاب هایی هستند که نشر، چاپ و خرید و فروش آنها جایز نیست. پس کتاب هایی هم هستند که به یک بار خواندن هم نمی ارزند بلکه خواندن آنها ممنوع است مگر برای کسانی که برای رد کردن یا روشن سازی آنها را می خوانند.

وی با اشاره به این که در خوزستان به کتاب و کتابخانه زیاد احتیاج داریم اظهار کرد:​ فرهنگ مردم خوزستان ایجاب می کند که در این استان کتابخانه های زیادی داشته باشیم. وجود قومیت​های مختلف در خوزستان یکی از عواملی است که ما را ملزم می کند که کتاب ها و کتابخانه های زیادی داشته باشیم و باید علم را در خانه ها برد و در اختیار اهل مطالعه قرار داد. نباید منتظر بمانیم تا دیگران بیایند و از ما کتاب بطلبند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:​ ضرورتی ندارد که ما بگوییم چند متر کتابخانه در استان داریم. این آمار ها خوب است اما ضرورت در این است که مقایسه کنیم. ای کاش می شد در این ۳۱ ماه که آقای منصوری و آقای کوهی رستمی بودند آماری بگیریم که این همه کتابخانه که در جای جای استان تاسیس شده چند درصد سطح فرهنگ را بالا برده اند که معمولا این کارها انجام نمی شود یا شاید وسیله ای برای انجام آن نباشد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین مطهری، مشاور استاندار در امور مرتبط با روحانیت مساجد و اماکن متبرکه، اظهار کرد:​ کتاب و کتابخانه شناسنامه علم و دانش در تمدن ملت ها است. بشر بعد از این که با علایم و نشانه سر و کار پیدا کرد با خط میخی آشنا شد. سومری​ها اولین تمدنی بودند که کتابخانه را تاسیس کردند.

وی یادآوری کرد: در ایران پس از این که خط میخی از سومری ها گرفته شد به سرعت گفتار بزرگان و پادشاهان روی سنگ ها نوشته شد و آرام آرام این خط رشد کرد و در عهد ساسانی به اوج خود رسید که نوشته ها را روی پوست درخت خدنگ می نوشتند. می توان گفت که علم و دانش و کتاب و کتابخانه در تاریخ ایران همطراز مصر بوده است اما از سایر تمدن های بشری پیشرفته تر بوده است.

پس از او لفته منصوری، مدیر کل سابق کتابخانه های عمومی استان خوزستان، با بیان این که استان خوزستان یک استان ویژه است اظهار کرد: ​نقش خوزستان در اقتصاد ملی، مرزی بودن، طمع دایمی و تاریخی دشمنان اسلام و ایران به خوزستان و جنگ تحمیلی و نقش تاریخی استان در عرصه های دینی، فرهنگی و اجتماعی فرصت ها و تهدیدهایی پیش روی ما گذاشت که نیاز به تحرک فرهنگی و اجتماعی داشتیم.

وی تاکید کرد: باید محصولات فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه تولید می کردیم چراکه اگر نتوانیم کاری مطابق نیازهای جامعه انجام دهیم رو به اضمحلال می رویم. باید برنامه راهبردی ایجاد می کردیم و برنامه علمیاتی می داشتیم. در کنار توسعه ساختارهای فرهنگی نیاز به جریان سازی فرهنگی داشتیم تا ضعف کنش ها و پویش های فرهنگی را چاره کنیم. در حوزه کارشناسی تصمیم سازی نمی شد چون به روزمرگی افتاده بود. آموزش های کارگاهی و کاربردی را با تمرکز بر مساله فرهنگ سامان می دادیم. احساس کردیم ما مدیران آزمندانه نیاز به کنترل پدیده ها داشتیم اما کنترل ها را کنار گذاشتیم و گفتیم باید مدیریت کنیم.

او ادامه داد: یک چشم به هدف داشتیم و در پی رقابت با استان های قدرتمند بودیم و یک چشم به واقعیت های اجتماعی که گریبان ما را گرفته بود. بنابراین یک نظام معنایی در نظارت ایجاد کردیم و براساس آن سیستم خودمان را به جلو بردیم. الگوی مشارکت تصمیم گیری را در سطوح ایجاد کردیم. در نظام پیشنهادات، اتفاق فکر، نقد عملکرد و ترویج تفکر دانش محور متبلور شد و هویت سازمانی را از طریق تقویت درون و برون سازمانی، تسهیل ارتباطات عمودی، پاسخگویی مدیر کل به عنوان یک اصل بین همه پذیرفته شد. این ملاحظات عملکرد ما را زمان​مند، مکان محور و شرایط محور کرد.

منصوری اظهار کرد: کتابخانه عمومی را از یک مخزن کتاب به یک کانون فرهنگی تبدیل کردیم و آن را نماد شهرها و در مرکز توجهات قرار دادیم تا در اطراف کتابخانه یک خیزش فرهنگی روی دهد. اگر این تفکر توسعه ای با ابعادی که گفته شد سه سال فرصت پیدا می کرد خوزستان در همه شاخص های کتابخانه ای در سطح کشور توسعه پیدا می کرد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا واحدی، معاون مجلس، مشارکت ها و امور استان های نهاد عمومی کتابخانه های عمومی کشور، اظهار کرد: ​به نظر من در کم بودن وقت بهترین کار صحبت نکردن است. علی رغم این که حرف های زیادی با کتابداران، کتابخوانان و متولیان امور فرهنگی در کشور داریم. برای بیان دغدغه هایمان و دغدغه های نهاد عمومی کتابخانه های کشور این فرصت ها فرصت های مغتنمی است اما به دلیل اینکه میزبانان خیلی بیشتر از مهمانان صحبت کردند من صحبت نمی کنم.

وی افزود: تقدیر می کنم از زحمات آقای منصوری که در این مسوولیت زحماتی داشتند و تلاش کردند و نتایج خوبی هم برداشت کردند و همچنین از آقای کوهی رستمی که با پشتکار وظایف سرپرستی را انجام دادند و آقای سپهر را به عنوان مدیر کل جدید کتابخانه های عمومی استان معرفی می کنم.

سپس لوح تقدیر به لفته منصوری و منصور کوهی رستمی به پاس زحمات آن ها در نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان اهدا شد و حکم حجت الاسلام و المسلمین سید لطف الله سپهر به عنوان مدیر کل نهاد عمومی کتابخانه های استان خوزستان و رییس انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان به او اهدا شد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سید لطف الله سپهر، مدیر کل نهاد عمومی کتابخانه های استان خوزستان،​ گفت:  از زحمات آقای منصوری که تمام مجموعه فرهنگی استان او را به عنوان یک آدم توانا، موثر و صاحب نظر می شناسند و همچنین زحمات آقای کوهی رستمی جوان، خوش فکر و تحصیلکرده تشکر می کنم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: از حسن نظر آقای مختارپور، رییس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به من تشکر می کنم. این بار فرهنگی و معنوی و دینی در ارتقای فنی، کیفی و کمی فعالیت های نهاد کتابخانه های کشور که مورد اهتمام و توجه مقام معظم رهبری و رییس جمهور است به من محول شده است. همین اهتمام و انگیزه و ارتقای کمی و کیفی در مدیریت استان آقای مقتدایی هم دیده می شود.

سپهر ادامه داد: ​در جلسات خصوصی در خدمت روسای شهرستان​ها و کتابداران و همکاران خواهم بود و سیاست های کاری خودمان را با هم مباحثه می کنیم و تلاش می کنیم تا از توانمندی های موجود در نهاد عمومی کتابخانه های استان چه در مدیریت استانی و چه در مدیریت شهرستانی استفاده کنیم چراکه مجموعه کتابداران هم کتاب را خوب می شناسند و هم از فرهنگ مدیریت کتاب مطلع هستند.

او افزود: با یک اجماع نظر در این خصوص شاهد تحولات مبارکی خواهیم بود و این قطاری را که در ریل پیشرفت برای خدمتگذاری به مردم استان قرار گرفته به پیش می بریم تا در پایان کارنامه ای مملو از خدمت و اخلاص و محبت و رشد کمی و کیفی در حوزه فرهنگ و کتابخوانی داشته باشم.

https://hoorkhabar.ir/554776کپی شد!
60
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.