از امروز ؛ ششمین جشنواره پایتخت پنجره ها کلید خورد

دبیر ششمین جشنواره مقاومت پایتخت پنجره ها اظهار کرد: ششمین دوره جشنواره پایتخت پنجره ها که به مناسبت شکست حصر آبادان برگزار می شود امروز با اجرای بخش نمایش نامه خوانی شروع می شود.

علیرضا چرخابی، سرپرست حوزه هنری خوزستان و دبیر ششمین جشنواره مقاومت پایتخت پنجره ها، در نشست خبری ششمین جشنواره پایتخت پنجره ها که امروز (۱۳ دی ۹۳) در حوزه هنری خوزستان برگزار شد درباره تاخیر در برگزاری این جشنواره اظهار کرد: من اوایل مهر ماه به حوزه هنری آمدم و شروع آن با تغییر مدیریتی همزمان شد. همچنین بخش هایی به این جشنواره اضافه شد که بسیار زمان بر بودند. بخش های فیلم نامه و ترانه امسال به این جشنواره اضافه شدند که اجرا و تدوین و برگزاری آن​ها زمان بر بود و باعث بروز تاخیر در این جشنواره شد.

وی افزود: امسال قصد داریم با شیوه جدیدی جشنواره را برگزار کنیم و مشارکت حداکثری هنرمندان و اصحاب هنر را داشته باشیم. این با مشارکت حداکثری هنرمندان در شهرهای استان که هنرمندانی در این جشنواره دارند همراه است. تاکنون این جشنواره تنها در آبادان برگزار می شد اما امسال از چهار شهرستان که در بخش نمایش نامه خوانی آثاری دارند استفاده می کنیم. داوری آثار نمایش نامه خوانی که در شهرستان های اهواز، سوسنگرد، رامهرمز ، آبادان و شوشتر برگزار می شود روز چهارشنبه ۱۷ دی ۹۳ در مراسم اختتامیه و همزمان با اعلام نتایج دیگر آثار انجام می شود.

سرپرست حوزه هنری خوزستان خاطرنشان کرد: ​ما چندی پیش همایش خاک و خورشید را به صورت منطقه ای برگزار کردیم. این همایش یک همایش شعر آیینی بود با استقبال هنرمندان سراسر کشور در دزفول برگزار شد. البته ما قصد داریم این همایش ها و جشنواره ها را از سطح استانی به صورت منطقه ای و سراسری برگزار کنیم که برای این کار به یک وحدت رویه در اجرای برنامه ها نیاز داریم.

سپس محمد غدیرزاده، هماهنگ کننده و ناظر حوزه هنری خوزستان در جشنواره پایتخت پنجره ها، اظهار کرد:​ در ششمین دوره این جشنواره که تاکنون در بخش های عکس، نمایش نامه، شعر و  داستان برگزار می شد بخش ترانه و فیلم نامه به آن اضافه شد که با استقبال خوبی رو به رو شد.

وی با بیان این که موضوع این جشنواره مقاومت و دفاع مقدس است گفت: با توجه به موضوعیت جشنواره آثار متعددی وجود دارد اما آثار در استان خوزستان بیشتر است. در کل ۱۹۲۹ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده که در بخش هنرهای تجسمی ۸۰۰ اثر، در بخش هنرهای تصویری ۶۹ اثر، در بخش هنرهای نمایشی ۳۰ اثر، در بخش ترانه ۳۱ اثر، در بخش شعر ۴۳۰ اثر، در بخش داستان ۳۲۴ اثر و ۲۴۵ اثر خارج از استان به این جشنواره وصول شده است.

غدیرزاده با بیان این که ظرفیت منطقه ای برگزار شدن این جشنواره هم وجود داشت ​بیان کرد: ​این جشنواره از امروز با بخش نمایش نامه خوانی شروع می شود. بخش های دیگر داوری شده اند و تنها داوری بخش نمایش نامه خوانی انجام نشده است. نمایش نامه ” ۱۴۱۷ ” امروز در رامهرمز خوانش می شود. نمایش نامه “جبر، جذر، عشق” در اهواز و نمایش نامه “آخرین مروارید” در سوسنگرد فردا خوانده می شوند. نمایش نامه “کافی شاپ جنگ” در شوشتر روز ۱۵ دی ۹۳ و نمایش نامه های “برلین و خواب در فنجان خالی” و “دل پاره پاره نرگس جان” در آبادان ۱۶ دی ۹۳ خوانش می شوند.

مسوول دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری خوزستان با گله از دستگاه های اجرایی آبادان تصریح کرد: آبادان در ۲۵ سال گذشته جفا دیده هم به دلیل جنگ و هم به دلیل حمایت نکردن و به دلیل همین مظلومیت آبادان که این جشنواره را در آنجا برگزار می شود. منطقه آزاد، شرکت نفت و دستگاه های دیگری در آبادان هستند که باید دست ما را بگیرند و همکاری کنند. آن ها تا حد بضاعت کمک کرده اند اما اکنون که زمان اجرا است هم به لحاظ معنوی و هم به لحاظ مادی به کمک آن ها نیاز داریم.

ناظر جشنواره پایتخت پنجره ها با بیان این که در این جشنواره از ۳۱ برگزیده با اهدای جوایزی تقدیر می شود اظهار کرد:​ مراسم پایانی این جشنواره ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز چهارشنبه ۱۷ دی ۹۳ در سالن ثامن الائمه (ع) در آبادان برگزار می شود و قصد داریم برای این مراسم مسوولان کشوری را هم دعوت کنیم. منطقه آزاد ابتدا برای همکاری با ما در این جشنواره اعلام آمادگی کرد و ما برای جوایز این جشنواره رقم های بالایی تعیین کردیم اما به دلایل نامعلومی کنار کشید و به تعهداتی که گفته بود عمل نکرد و ما داریم در آبادان جشنواره ای را برگزار می کنیم که براساس منابع خودمان است.

سپس چرخابی، سرپرست حوزه هنری خوزستان، در پاسخ به خبرنگار ایسنای خوزستان درباره تعطیلی برخی دفتر حوزه هنری در خوزستان ​اظهار کرد: این دفاتر تعطیل نمی شوند چراکه رسمی نیستند و فقط دفتر هستند و باید براساس یک سری دستورالعمل و فاکتورهایی که از تهران برای آنها تعریف می شود فعالیت کنند. ما در راه اندازی آنها باید براساس ساختارها و چارچوب ها عمل کنیم. دفتر ایذه مشکل مکان داشت که مکان آن دفتر متعلق به شبکه بهداشت آن شهرستان بود و پس از پایان مهلت مقرر آن مکان باید تحویل شبکه بهداشت داده و جا به جا می شدند. بنابراین به آن صورت که گفته شده تعطیل نشده است.

https://hoorkhabar.ir/546058کپی شد!
52
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.