فاینانس؛ سنگ بزرگی که پیش پای مترو است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: برای حل مشکل اعتبار ارزی پروژههای قطار شهری در کشور در تلاشیم اقدامی صورت بگیرد تا دولت همه سهم فاینانس خود را بپذیرد.
عباس هلاکویی اظهار کرد: اعتبارات ارزی نه تنها برای قطار شهری اهواز بلکه برای هیچ کدام از شهرداریهای دارای قطار شهری باز نشده است؛ بانک عامل بر این باور است که رقم فایناس بسیار بالاست و شهرداریها قادر به بازپرداخت آن نخواهند بود.
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، در تلاشیم که اقدامی صورت بگیرد تا کل اعتبار ارزی مترو را دولت به طور صد در صد بپذیرد. اکنون از مجموع اعتبار ارزی در نظر گرفته شده، ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداریهاست. درصدد هستیم جلسهای با رییس جمهور یا معاون اول برای شهرداریهای مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز به همراه شهرداری تهران تدارک دیده شود تا مشکل پروژههای قطار شهری مطرح و رسیدگی شود و راهکاری عملی در جهت حل این موضوع پیش پای شهرداریها قرار بگیرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز افزود: با پذیرفتن صد در صد اعتبارات توسط دولت، بیشک میتوان ۶۰ تا ۷۰ درصد کار مترو را به پایان رساند.
هلاکویی اظهار کرد: با این که میزان فایناس ۵۰۰ میلیون دلار است اما با پذیرش صد در صد سهم فایناس توسط دولت، میتوان با ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار حداقل فاز نخست مترو را راهاندازی کرد.
وی در خصوص روند پیشرفت پروژه متروی اهواز گفت: ایستگاه به ایستگاه در حال پیشروی هستیم. اکنون کار عملیاتی ایستگاه دروازه تمام شده و در حال پاکسازی و آمادهسازی آن برای ریلگذاری هستیم. ایستگاه بعدی نیز ایستگاه فرودگاه است که در حال حاضر کفسازی و سنگکاری آن در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز افزود: علاوه بر این در ۲ ایستگاه نفت و زیتون نیز با هماهنگی پیمانکار، اقدامات نازککاری در حال انجام است. همچنین دستگاههای حفار TBM به سرعت در حال پیشروی هستند؛ یکی از دستگاهها از ایستگاه نادری شرقی عبور کرده و به ایستگاه نادری غربی رسیده که پس از آن نیز به زیر رودخانه کارون میرود. دستگاه TBM دیگر نیز از مصلی حرکت کرده و به خیابان نادری رسیده است.