برای ارتقای ایمنی جاده‌ها، همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان با اشاره به لزوم توجه و اهمیت به مقوله ایمنی و ارتقای ایمنی در جاده‌ها، گفت: دستگاه‌های متولی زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که اگر این دستگاه‌ها همگی به وظایف و تکالیف خود عمل کنند، قطعا شاهد کاهش تلفات در جاده‌ها خواهیم بود.

مسعود مصدقی در نشست خبری که امروز، یکم دی‌ماه به مناسبت هفته حمل و نقل در محل اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان برگزار شد، اظهارکرد: بحث ایمنی، موضوع بسیار وسیعی است که شاید حدود ۱۲ وزارتخانه در این زمینه می‌توانند نقش ایفا کنند.

وی افزود: از آنجایی که ۹۵ درصد حمل و نقل کشور به صورت جاده‌ای صورت می‌گیرد طبیعی است که حمل و نقل جاده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ما در این بخش نسبت به سایر حمل و نقل‌ها همچون هوایی و ریلی، شاهد تنوع مسیر هستیم.

مصدقی تصریح‌کرد: استان خوزستان دارای ۳ پایانه باربری است که این پایانه‌ها شامل پایانه بندر امام(ره)، شلمچه و چذابه است. این پایانه‌ها از نظر جابه‌جایی کالا و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی عنوان‌کرد: ​در استان خوزستان ۳۰۷ شرکت حمل و نقل کالا و ۱۶۱ شرکت مسافری وجود دارد که استان خوزستان از نظر تعداد این شرکت‌ها جزؤ استان​های اول تا چهارم کشور است. همچنین تاکنون ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی در استان به بهره‌برداری رسیده است. قبلا برنامه مدون جهت ساخت این مراکز وجود نداشت اما این برنامه‌ها هم‌اکنون در اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان تدوین شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان بیان‌کرد: براساس این برنامه، ۱۳ پاسگاه پلیس‌راه در استان داریم و به دنبال افزودن ۸ پاسگاه دیگر نیز هستیم زیرا رویکرد ما از ساخت پاسگاه، ایجاد بستر ایمنی در شبکه راه‌ها است زیرا پلیس می‌تواند در زمینه ایمن شدن شبکه راه‌ها به ما کمک کند.

استفاده از خودروهای پلاک اروندی جهت ارتقای خدمات مسافری

وی ادامه‌داد:​ در راستای تصمیم و مجوز استاندار مبنی بر آزاد شدن تردد خودروهای پلاک اروند در استان، بنا داریم که خوردوهای پلاک اروند را به ناوگان سبک خود اضافه کنیم و قرار است این خوردوها را از ارایه وام با بهره ۱۶ درصد، به شرکت‌های حمل و نقل واگذار کنیم.

مصدقی گفت: درصدد هستیم خودروهای پلاک اروندی که ایمنی بالا و خدمات پس از فروش خوبی دارند را به ناوگان اضافه کنیم تا موجب ارتقای سطح خدمات ما به مسافران شود.

در بخش نوسازی ناوگان مسافری تاکنون کار خاصی انجام نشده است!

وی در زمینه فرسودگی ناوگان حمل و نقل نیز افزود: متولی نوسازی ناوگان در بخش مسافری، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور است که تاکنون کار خاصی در این زمینه انجام نداده است.

مصدقی با اشاره به وضعیت جابه‌جایی و تردد زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه، خاطرنشان‌کرد:​تعداد و فرایند جابه‌جایی این زائران در اربعین کار سنگینی بود که با همکاری تمام دستگاه ‌های مرتبط به انجام رسید. در این ایام حدود ۲۶۰ هزار نفر از مرز چذابه و ۲۳۰ هزار نفر از مرز شلمچه عبور کردند و از آنجایی که بازگشت هنوز ادامه دارد آمار دقیق ورودی‌های زائران به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

آمار کاهش تلفات باید تا پایان امسال به میزان ۱۰ درصد کاهش یابد

وی در زمینه میزان تلفات رانندگی جادهای استان گفت: در ۷ ماهه سال ۹۲ تعداد فوتی‌های جاده‌ای ۴۰۰ نفر بود که در مدت مشابه امسال این رقم به ۳۹۲ نفر رسید و ما در زمینه تلفات جاده​ای ۳ درصد کاهش را شاهد هستیم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان ادامه‌داد: حجم ترافیک جاده‌ای استان بسیار سنگین است و همین میزان کاهش تلفات نیز یک موفقیت است اما انتظار داریم تا پایان امسال با همکاری دیگر دستگاه‌ها همچون اورژانس، هلال احمر و پلیس‌راه، این رقم به میزان ۱۰ درصد کاهش یابد که این مساله دور از دسترس نیست.

وی اظهارکرد: ​در آذرماه امسال حدود ۵.۵ میلیون تردد خودرو در جاده​های استان داشتیم که این آمار در مقایسه با ترددهای ماه گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و مدیریت این ترافیک سنگین در جاده‌ها کار سنگینی است و می​طلبد که ما فکر اساسی برای توسعه راه‌ها در جهت مطلوب شدن ترددهای جاده‌ای داشته باشیم.

مصدقی تصریح‌کرد: در ۸ ماهه سال ۹۲، یک میلیون و ۱۶۰ هزار سفر کامیونی انجام شد که این آمار در ۸ ماهه امسال به یک میلیون و ۳۹۰ هزار سفر رسید و حدود ۲۰ درصد افزایش را شاهد بودیم. همچنین در این مدت جابه‌جایی بار به ۲۵ میلیون تن رسید که حدود ۲۴ درصد افزایش تناژ را در جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان بیان‌کرد: در پایانه بندر امام(ره) نیز در ۸ ماهه سال ۹۲، ۴۲۰ هزار سفر کالایی صورت گرفت که این میزان در سال ۹۳ به ۵۹۰ هزار سفر رسید و رشد ۴۱ درصدی محقق شده است. میزان تناژ کالا در ۸ ماهه ۹۲ نیز به ۹ میلیون تن رسید که رشد ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

تخلیه و بارگیری مجدد کالا درآمد ارزی برای کشور ندارد

وی گفت: در حال حاضر در مرزهای استان حمل یکسره کالا و ترانزیت صورت نمی‌گیرد و در مرز فقط تخلیه و بارگیری مجدد کالا انجام می‌شود که این مساله صادرات محسوب می‌شود اما درآمد ارزی برای کشور ندارد.

مصدقی یادآورشد: در حوزه جابه‌جایی مسافر، کاهش را امسال شاهد بودیم زیرا در این بازه زمانی ۲ تا سه ماهه وقفه و محدودیت‌هایی در تردد زوار به از خوزستان به سمت عراق ایجاد شد که این وقفه برای موضوع شدت حملات داعش و حفظ امنیت جانی مسافران صورت گرفت.

https://hoorkhabar.ir/525115کپی شد!
61
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.