برای تامین آب اراضی کشاورزی کل استان هزار و یک مشکل داریم

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلاتی که سد راه توسعه استان است، گفت: هر وقت قطار توسعه استان رو به جلو حرکت کرده، سیل سنگ اندازی بر آن جاری شده است اما با وجود این مشکلات خوشبختانه تاکنون در مسیر توسعه و پیشرفتی حرکت کرده ایم و به پیش رفته ایم.

عبدالحسن مقتدایی در جریان سفر یک روزه خود به شهرستان شوش که امروز، ۱۹ آذرماه صورت گرفت، در شورای اداری این شهرستان در مجمع مدیران، عنوان کرد: توسعه استان باید با همکاری و همیاری همه بخش ها قرار گیرد. اگر اشتغال در استان ایجاد شود، امنیت نیز به دست می آید و آسیب های اجتماعی کمتر می شود.

وی از اختصاص مبلغ ۳۱ میلیارد تومان جهت خریداری شیر از شرکت پگاه برای تامین شیر پاکتی مورد نیاز سازمان آموزش و پرورش خبرداد و افزود: این کار به منظور استفاده از ظرفیت های استان ها و ظرفیت شهرستان ها و فعال سازی صنایع استان و استفاده از تولیدات داخلی استان انجام می شود.

مقتدایی ادامه داد: همچنین برای فعال سازی صددرصدی خط تولید شرکت پارک چوب ۵۸۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی و کشاورزی برای تامین چوب مورد نیاز به این شرکت اختصاص می یابد.

وی با اشاره به تامین آب کشاورزی اراضی شوش گفت: ​برای تامین آب این اراضی و اراضی کل استان هزار و یک مشکل داریم؛ وقتی آب از سرشاخه ها تا به اینجا برسد چندین مدعی دارد و به همین علت تامین آب کشاورزی با مشکل مواجه می شود.

استاندار خوزستان با بیان این که شوش یک میراث فرهنگی بزرگ ملی و متعلق به خوزستان است و باید به همه معرفی شود، تاکیدکرد: ​توسعه حرم دانیال نبی(ع) و ایجاد شهرک های کشاورزی را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

مقتدایی یادآورشد: در استان در ۱۴ ماه اخیر علی رغم محدودیت کارهای خوبی انجام شد.

همچنین سیدراضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری شهرستان گفت: با وجود ظرفیت های صنعتی و گردشگری فراوان در شوش، متاسفانه بیکاری در این شهرستان بیداد می کند و این معضل امروز به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.

وی اظهارکرد:​ باوجود ظرفتی های صنعتی و گردشگری شوش، فقط ۸۰ هزار هکتار از اراضی شوش تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری قرار دارد. آب کشاورزی از کنار کشاورزان شوش رد می شود اما متاسفانه آن ها نمی توانند از آن استفاده کنند.

نوری افزود: چرا برای حل مشکلات قانون های تسهیل کننده را پیش نمی گیریم و همیشه محدودیت ایجاد می کنیم. وقتی محدودیت باشد، مشکل اشتغال حل نمی شود و در نهایت توسعه اقتصادی نخواهیم داشت.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:​ مسئله آب یک مسئله جدی است که می توانیم بین خودمان حل کنیم. چرا اقدامی در جهت حل آن نشود. با توجه به اشتغال مردم شوش معیشت این مردم به آب وابسته است زیرا اکثرا مردم این شهرستان کشاورز هستند.

وی تصریح کرد:​ همه ما می دانیم مسئله کشاورزی جدی است، به ویژه در اقتصاد مقاومتی که اکنون باید در همه زمینه ها اجرا شود؛ همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی می توانند در توسعه اشتغال نقش آفرین باشند اما متاسفانه متقاضیان برای راه اندازی این صنایع با مشکل تسهیلات مواجه هستند.

نوری عنوان کرد: ​در شهرک های صنعتی ما انواع محصولات و کالاها تولید می شود اما چرا برای تامین نیاز، این کالاها و خدمات از خارج از استان تامین می شوند.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی شوش خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های شوش گردشگری است که آثار مقدس و آثار باستانی یک نمونه از میراث فرهنگی آن است. انتظار داریم برای توسعه گردشگری و میراث فرهنگی این شهرستان از متخصصان شهرستان استفاده می شود تا مقداری مسئله بیکاری تحصیلکرده ها و نخبگان حل شود.

وی یادآورشد: تامین آب شرب روستاهای شهرستان از جمله مشکلات اساسی ما است همچنین این روستاها نیاز به بهسازی دارند.

نوری در پایان از مسئولان ارشد استانی خواست با توجه به ظرفیت های و پتانسیل های ملی و بین المللی موجود در شوش، یک روز ملی برای این شهرستان تعیین شود.

در این جلسه رضا نجاتی، فرماندار شوش بر لزوم تامین آب کشاورزی اراضی کشاورزی این شهرستان تاکید و عنوان​کرد: ​شهرستان شوش در تولید انواع محصولات کشاورزی در جایگاه نخست استان قرار دارد و به طور کلی این شهرستان در چرخه اقتصادی نقش اساسی را ایفا می کند.

وی افزود: این شهرستان علاوه بر ظرفیت های خوب کشاورزی با دارابودن پنج شرکت بزرگ تولیدی، اشتغال خوبی را برای مردم ایجاد کرده است. کارخانه شیر پگاه و نیشکر هفت تپه از جمله واحدهای بزرگ صنعتی هستند که به ترتیب زمینه اشتغال ۲۸۶ نفر و ۲۳۱۶ نفر را در شهرستان فراهم کرده اند.

فرماندار شوش بیان​کرد:​ در بخش گردشگری نیز وجود حرم دانیال نبی(ع) و آثار باستانی از جمله کاخ آپادانا، چغازنبیل و​ کاخ خشایار شاه سالانه میزبان ۱۱ هزار گردشگری خارجی هستیم. همچنین تعداد گردشگران داخلی تا یک میلیون نفر نیز می رسد.

نجاتی در پایان از مجموعه متولیان استان خواست تا به رفع مشکلات شوش توجه کند زیرا این شهرستان در همه زمینه ها ظرفیت پیشرفت و توسعه را دارد.

 استاندار خوزستان طی سفر یک روزه به شهرستان شوش از کارخانه شیر پگاه و شرکت خصوصی تولید نوپان پاک چوب بازدید کرد و پس از زیارت مرقد حضرت دانیال نبی، با شرکت در جلسه شورای اداری این شهرستان به بررسی مشکلات شهرستان شوش پرداخت.

https://hoorkhabar.ir/506619کپی شد!
57
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.