مقتدایی خواستار شد: دوراندیشی در برنامه‌ریزی بازگشت زائران اربعین

استاندار خوزستان با بیان این‌که دستگاه‌های ذی‌ربط باید خود را برای زمان اوج بازگشت زوار آماده کنند، بر استفاده از تجارب راهیان نور و حج و زیارت برای سامان‌دهی ورود و خروج زائران اربعین تاکید کرد.

عبدالحسن مقتدایی در نشست شورای عتبات استان اظهار کرد: اکنون در نیمه‌راه پروژه رفت و برگشت زائران هستیم و با توجه به حجم جمعیتی که از مرز خارج شدند، امکانات برای بازگشت آنها در مرز، ضعیف است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه هر دستگاهی از هم‌اکنون باید مشخص شود و برنامه‌ریزی لازم برای تحویل و انتقال زائران از مرز و نظارت بر وسایط نقلیه اعم از عمومی و خصوصی جهت جابه‌جایی آنها صورت گیرد، گفت: بخش اعظم مسافران، درون‌استانی هستند از این‌رو برنامه‌ریزی برای وسایط نقلیه باید به گونه‌ای باشد که از امکانات حداکثر استفاده را ببریم.

استاندار خوزستان بر تامین امنیت مسیر بازگشت زائران تاکید کرد و گفت: مزیت کار در این مرحله این است که در حال حاضر با توجه به آماری که از زائران در اختیار داریم می‌توانیم امکانات مورد نیاز آنها را فراهم کنیم و خود را برای زمان اوج بازگشت زوار آماده کنیم.

مقتدایی در ادامه از انجام وظایف دستگاه‌های ذیربط جهت انتقال زائران حسینی تقدیر کرد و گفت: هر یک از دستگاه‌ها برای برگشت مسافران در زمینه تخصصی خود از هم‌اکنون آمادگی داشته باشند؛ نیازهای موجود در زمینه حمل و نقل، بهداشت، تغذیه، اسکان موقت و امنیت مسیرهای منتهی به گذرگاه‌های رسمی چذابه و شلمچه باید تامین شود تا در پایان کار به گونه‌ای بتوانیم برای سال آینده برنامه‌ای مدون در اختیار داشته باشیم.

وی بر استفاده از الگوی راهیان نور و تجارب حج و زیارت برای ساماندهی ورود و خروج زائران اربعین در این زمینه تاکید کرد و گفت: در این پروژه، شهرستان‌های سوسنگرد، اهواز، خرمشهر و آبادان بیش از همه درگیر پشتیبانی بودند. باید همه استان درگیر شود؛ چرا که حرکت زائران اربعین، یک موضوع کاملا ملی و به لحاظ مذهبی، ناب‌ترین موضوع مذهبی مردم است. نباید به گونه‌ای شود که در اثر بی‌برنامگی، مشکلاتی در این زمینه به وجود آید.

استاندار خوزستان دوراندیشی در برنامه‌ریزی حرکت زوار حسینی را ضروری دانست و گفت: ضرورت دارد در بخش‌هایی از پایانه‌ها برای خدمت‌رسانی، امکانات دائمی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا؛ قدرت‌الله دهقان، معاون امنیتی ـ انتظامی استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: سال گذشته در ارتباط با اربعین تجربیاتی حاصل شد که امسال می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم تا عبور زائران از مرز به آسانی صورت گیرد.

وی گفت: تعداد زائران تا امروز ۴۰۰ هزار نفر هستند که دو برابر جمعیت سال گذشته است. برای انتقال این تعداد زائر از جانب عراق مشکلاتی از نظر امکانات و تجهیزات وجود داشت چرا که باید تناسبی بین دو طرف ایجاد می‌شد. این مشکلات امسال جمع‌بندی می‌شود تا سال آینده زائران اربعین مشکلات کمتری برای خروج داشته باشند.

به گزارش ایسنا؛‌ سردارعبدالله نظرپور، فرمانده مرزبانی خوزستان نیز در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود روزهای آینده خروج زائران حسین(ع) به طرف عراق از مرز ادامه پیدا کند. تاکنون از مرز شلمچه ۲۱۱ هزار و ۹۵۶ نفر و از مرز چذابه ۱۸۵ هزار و ۲۳۴ وارد عراق شده‌اند که در مجموع ۳۹۷ هزار و ۱۹۰ زائر هستند. عدد پیش‌بینی شده برای انجام برنامه‌ریزی‌ها حداقل بیش از ۴۵۰ هزار نفر باشد.

همچنین سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان، سردار محمدرضا اسحاقی فرمانده انتظامی خوزستان در ادامه مشکلات موجود درخصوص وضعیت تردد در دو مرز شلمچه و چذابه را مطرح کردند و راهکارهای لازم را در این خصوص ارادئه دادند.

تقویت پلیس راه و راهور در مسیرهای تردد، دو مرحله‌ای کردن انتقال زوار، تعیین نرخنامه تردد زوار، استفاده از ظرفیت ریلی برای جابه‌جایی مسافران غیر بومی،  تعبیه جایگاه سوخت لازم در خرمشهر و بستان، تقویت تدارکات ایستگاه‌های صلواتی، تمهیدات لازم اسکان موقت مسافران در صورت لزوم، استفاده از ظرفیت استان‌هایی که بیشترین زائران را اعزام کرده‌اند، ظرفیت‌سازی برای بخش حمل و نقل و استفاده از ظرفیت ریلی در خرمشهر از جمله نکاتی بود که از سوی مسئولان استانی در بخش‌های ذی‌ربط عنوان شد.

https://hoorkhabar.ir/504174کپی شد!
72
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.