دور جدید حملات به فیلم مجید مجیدی/ تلاش برای تحریم پیش‌دستانه اکران فیلم «محمد(ص)»

هر چند از ماه‌ها قبل از آغاز فیلمبرداری نخستین نسخه از فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی در سال ۱۳۹۰، حملات جریان‌های وهابی و سلفی به این فیلم آغاز شد اما این روزها تلاش برای تحریم پیش‌دستانه اکران این فیلم آغاز شده است.

هر چند از ماه‌ها قبل از آغاز فیلمبرداری نخستین نسخه از فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی در سال ۱۳۹۰ حملات جریان‌های وهابی و سلفی به این فیلم آغاز شد اما این روزها هر چه به اکران و پخش آن نزدیک می‌شویم این جریان سمت و سوی جدی‌تری می‌یابد. بنابر این گزارش، جریان‌های سلفی و وهابی در این ۳ سال در حالی به بهانه فتوای الازهر در حرمت به تصویر کشیدن پیامبران و صحابه به ساخت این فیلم حمله کردند که خود سریال «الفاروق عمر» را با به تصویر کشیدن خلفای راشدین به روی آنتن‌های ماهواره‌ای بردند. البته بعد از اعلام موضع رسمی شیخ الازهر در سال ۹۱، درباره این فیلم و پاسخ‌های مجتبی امانی، رئیس وقت دفتر حفظ منافع ایران در مصر تاکنون موضعی رسمی از سوی الازهر نسبت به این فیلم اتخاذ نشده و گویا مسئولان این دانشگاه منتظر مشاهده نسخه پایانی آن هستند.
* تلاش برای تحریم پیش‌دستانه اکران فیلم «محمد(ص)»
در این بین اما جریان‌های رسانه‌ای وابسته به سلفی‌ها به خصوص در شبه جزیره عربستان و مصر به دنبال تحریم اکران این فیلم در کشورهای عربی و اسلامی هستند.
روزنامه المصریون چاپ قاهره در این باره در گزارشی با عنوان «جدل عربی ـ ایرانی درباره به تصویر کشیدن پیامر(ص)» با اشاره به آنچه بحران‌های مذهبی بین کشورهای «خلیج ع-ر-ب-ی و مصر» و ایران خوانده و با اشاره به نزدیک بودن پخش این فیلم در جشنواره فجر و میلاد پیامبر اکرم(ص)، مدعی شده است: این فیلم پیشاپیش با مخالفت کشورهای عربی مواجه شده است به گونه‌ای که بر اساس رصد «محمود قاسم» منتقد هنری این مخالفت‌ها هر چه به سوی اکران این فیلم می‌رویم بیشتر خواهد شد.
بنابر این گزارش، قاسم به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است که «مصر، قطر، امارات،کویت، بحرین، و اردن» اولین کشورهایی هستند که «به فتوای حرکت به تصویرکشیدن پیامبر اکرم(ص) لبیک گفته‌اند».
وی افزوده است: پیش‌بینی می‌شود که این فیلم بیشتر از این در جهان عرب بایکوت شود چه اینکه سینمای ایران به صورت کلی در سالن‌های سینمای جهان عرب حضور جدی ندارد. این منتقد هنری در حالی که به موفقیت‌های سینمای ایران اعتراف کرده، مدعی می‌شود:
تنش‌های سیاسی بین ایران و کشورهای عربی سایه خود را بر تبادل‌های فرهنگی انداخته و اگرچه جشنواره‌های خلیجی با ترس و نگرانی فیلم‌های ایرانی را پخش می‌کنند! اما اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای عربی همچنان مخاطره‌آمیز است چه برسد به فیلمی اینچنینی[محمد(ص)] که جنجالی است.
وی با اشاره به ورود ایران به عرصه سینما به عنوان وسیله‌ای برای رساندن پیام‌های خود ایران را متهم می‌کند که به دنبال «نشر مذهب تشیع» و «ارائه اطلاعات غلط درباره صحابه» از طریق سینماست و می‌افزاید: ایران وارد منطقه‌ای شده است که در کشورهای عربی حرام و ممنوعه است(ساخت فیلم درباره بزرگان دینی) و برای این منظور میلیون‌ها دلار خرج می‌کند لذا با توجه به تمام این مشکلات مذهبی و سیاسی اکران فیلم «محمد(ص)» [مجیدی] در جهان عرب موفق نخواهد بود. البته جریان‌های مخالف ایران تنها به سراغ هنرمندان و منتقدان نرفته‌اند و در حالی که الازهر از اتخاذ موضع رسمی دوری می‌کند به سراغ «شیخ محمدعلی الجوزو» مفتی جریان‌های ضدمقاومت لبنان رفته‌اند تا او نیز به این فیم حمله کند و ایرانی‌ها را مثل بعثی‌ها «مجوس» بخواند. وی گفته است:
ما تلاش‌های فارس‌ها برای دست بردن در تاریخ خاتم‌الانبیاء(ص) و محدود کردن تاریخ آنان به چهره‌های معدودی از اهل‌بیت و قرار دادن قرآن درباره آنان محکوم می‌کنیم چه اینکه چنین تلاش‌هایی را در فیلم یوسف پیامبر دیده‌ایم!
* منتقد مصری: همه این حملات تلاش‌هایی برای شیعه‌هراسی و پوچ است
شخص دیگری که خواستار تحریم فیلم مجیدی شده است،‌ «سالم عبدالجلیل» معاون سابق وزارت اوقاف مصر است که می‌گوید: مشکل با فیلم «محمد(ص)» مجیدی دو عنوان دارد: «به تصویر کشیدن پیامبر اکرم(ص)» و «ارائه زندگی آن حضرت(ص) بر اساس منابع شیعی» لذا از جهان اسلام می‌خواهیم این فیلم را بایکوت کنند و من امیدوارم تلاش‌ها برای تحریم این فیلم موفقیت‌آمیز باشد. البته در این بین برخی از منتقدان مصری با موج شیعه‌هراسی ایجاد شده از پی ساخت این فیلم مخالفند؛ از جمله «ماجده خیرالله» است که می‌گوید: این که از نشر تفکر تشیع بترسیم بیشتر یک فوبیاست چراکه با دیدن این فیلم‌ها هرگز عقاید اهل‌سنت تغییر نخواهد کرد. در این بین اما او نیز اکران نشدن این فیلم در کشورهای عربی را ترجیح می‌دهد و می‌افزاید: این فیلم بر روی اینترنت مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت.
* ضرورت شکل‌گیری گروه تبلیغاتی فعال برای موفقیت فیلم مجیدی در جهان اسلام
در طول سه سال گذشته که به صورت سینوسی حملاتی علیه فیلم محمد(ص) مجید مجیدی صورت گرفته گروه رسانه‌ای این فیلم جز یک بار ارائه پاسخ به رسانه‌ای در مراکش تلاشی برای پاک کردن اذهان افکار عمومی کشورهای عربی از موج تهمت‌پراکنی نداشته است. البته در همان پاسخ که به پایگاه «هسپرس» مراکش داده شد، محمدمهدی حیدریان به صراحت عنوان کرده بود که تصویری از پیامبر اکرم(ص) در این فیلم به نمایش در نخواهد آمد. هر چند موج تحریم‌های این چنینی در سال‌های گذدشته درباره مدیوم تلویزیون و سریال‌های «یوسف پیامبر»، «الحسن و الحسین» و «الفاروق عمر» اما چنین تحریمی درباره مدیوم سینما و درباره فیلمی چون «ملک سلیمان» با همکاری جریان‌های غربی و سلفی در سینمای جهان عرب تا حدی با موفقیت روبرو شد.
لذا به نظر می‌رسد برای موفقیت این فیلم در جهان اسلام باید گروه تبلیغاتی فعالی پای کار باشد تا بتواند از پس این حملات ناجوانمردانه بر آید که در این راستا قانع کردن گروه‌های مرجع چون الازهر و علمای اهل‌سنت و ایجاد گروه جدی بازاریابی می‌تواند از راهکارها در این مسیر باشد.
https://hoorkhabar.ir/496139کپی شد!
125
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.