مقتدایی: اختیارات استان‌های مرزی باید بازنگری شود

استاندار خوزستان با اشاره به تحولات و تغییرات ایجاد شده در جغرافیای اقتصادی، فرهنگی و سرزمینی به منظور اداره مطلوب و بهتر مرزها با نسخه بومی، خواستار بازنگری در اختیارات استان‌های مرزی شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، عبدالحسن مقتدایی در دومین نشست تخصصی مدیران‌کل امنیتی و انتظامی استان‌های مرزی کشور که امروز (۱۲ آذر ماه) در آبادان برگزار شد؛ رونق کسب کار، رفاه و نیز تامین معیشت مرزنشینان برای تثبیت جمعیت مرزها و ایجاد امنیت پایدار منطقه مهم دانست و اظهار کرد: توسعه اقتصادی مناطق مرزی نیاز به تصمیمات محلی و بومی با توجه به شرایط و با رعایت قانون و مقررات مربوطه دارد که در این راستا باید اختیارات لازم استان‌ها بازنگری شود.

وی افزود: در شرایط کنونی انباشت سرمایه‌گذاری، تامین رفاه و آسایش موجبات تعلق خاطر در مردم را فراهم می‌سازد که می‌توان آن را تعلق خاطر مادی نامید که خود سبب تراکم، تثبیت جمعیت و امنیت پایدار در مناطق می‌شود.

مقتدایی گفت: مردم به محل تولد و دوران کودکی و ارزش‌های اسلامی و فرهنگ بومی و قومی خود تعلق خاطر دارند؛ چیزی که به نوعی دفاع جانانه از سرزمین در دوران دفاع مقدس را رقم زد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در شرایط کنونی که جغرافیایی اقتصادی و فرهنگی دستخوش تحول شده است، در مرزها باید مردمی را نگه داریم که امور معیشتی‌شان تامین و غالب بر امور معیشتی مرکز باشد و اگر نسخه‌ای با محوریت رفاه داشته باشیم قطعا موفق خواهیم بود.

وی افزود: اعتقادات دینی و ارزش‌های ملی در ایجاد تعلق خاطر مرزنشینان تاثیردارند اما اصل موضوع تامین رفاه و آسایش مردم است و اگر امور معیشتی مردم تامین شود نیاز به کار تبلیغی نیست .

مقتدایی توسعه اقتصادی اعم از رفاه اجتماعی و فردی در مناطق مرزی را در تامین امنیت مرزها موثر دانست و گفت: مرزنشینان سربازان بدون سلاح ما هستند که در تامین امنیت مرزها به مراتب از سلاح توپ بهتر عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که اختیارات مسئولان در استان‌ها با هدف تامین امور معیشتی مردم و مرزنشیان به فراخور بیشتر شود و اختیاراتی تفویض شود که بتوانند تصمیمات بومی بگیرند.

استاندار خوزستان در این زمینه از صدور مجوز راه‌اندازی بندرشادگان در تابستان گذشته از سوی وزیر کشور قدردانی کرد و گفت: در پی راه اندازی بندر هندیجان نیز هستیم .

وی افزود: خوشبختانه کارهای بزرگی در مرزهای خوزستان در حوزه اقتصادی و امنیتی شروع کرده‌ایم و به نحوی عمل شده است که ابعاد سرمایه‌گذاری اقتصادی در این مناطق برای رفاه مردم رسوب کند و تعلق خاطر در مردم ایجاد نماید.

دومین نشست تخصصی مدیران‌کل امنیتی و انتظامی استان‌های مرزی کشور صبح امروز چهارشنبه با حضور مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور در هتل کاروان‌سرای آبادان آغاز به کار کرد و به مدت ۲ روز ادامه دارد.

در این نشست مدیران‌کل امنیتی و انتظامی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، بوشهر ، ایلام ، گیلان، هرمزگان، همدان و کرمانشاه حضور دارند.

https://hoorkhabar.ir/490477کپی شد!
90
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.