مقتدایی: به برنامه‌های فرهنگی به عنوان حقوق شهروندی توجه شود

مقتدایی با بیان این که آنچه که در بخش‌های فرهنگی و نیاز روحی و معنوی از سوی خداوند در وجود بشر نهاده شده مورد اهمیت واقع شود، گفت: برنامه‌های فرهنگی باید به عنوان حقوق شهروندی مود توجه قرار گیرد.

عبدالحسن مقتدایی در مراسم ارائه گزارش روند اجرای بیست و سومین اجلاس سراسری نماز و تجلیل از حامیان دوازدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی، با تاکید بر اهمیت دادن به نیازهای روحی و معنوی که از سوی خداوند در وجود بشر نهاده شده است، اظهار کرد: هیچکس حق ندارد آنچه را که قانون و شرع برای مردم حق دانسته از آنها بگیرد و این موضوع باید در برنامه‌ریزی‌ها مود توجه باشد.

وی افزود: در کنار این موارد، برنامه‌های فرهنگی نیز باید به عنوان حقوق شهروندی مود توجه قرار گیرد تا بتوانیم جوانان را جذب کنیم و اثر رسانه‌های خارجی به حداقل برسد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: صدا و سیما با شاخص‌ها و معیارهای مطلوب در ایجاد شبکه‌های تخصصی عمل می‌کند و همه این شبکه‌ها نیاز بخش خاصی از جامعه را برآورده می‌کنند؛ امید است امکانی فراهم شود تا شبکه‌های خصوصی نیز به عرصه آمده و زوایای پنهان جامعه مشخص شود.

مقتدایی با بیان این که باید با هزینه‌کرد در این برنامه‌ها، همه جامعه پوشش داده شود؛ گفت: شاید از نسلی که مستحبات را واجب می‌شمردند دور افتاده باشیم، باید به آنچه که از دست داده‌ایم توجه کنیم. باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را کرد و در این میان ضعفی وجود نداشته باشد.

علی عماد، معاون توسعه و برنامه‌ریزی نیروی انسانی استانداری خوزستان و قائم مقام ستاد استانی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری نخستین نشست ستاد مرکزی نماز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و استاندار خوزستان گفت: در آن نشست توافق میزبانی این اجلاس با استان خوزستان منعقد شد و امید است نماز جایگاه حقیقی خود را یافته و رفتار ما بر اساس این فریضه الهی ترتیب یابد؛ آن زمان است که به جامعه مطلوب دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه بر اساس مکاتبات انجام شده با فرمانداران در شهرستان‌های استان خوزستان از آنها تدوین برنامه‌های برگزاری همایش شهرستانی نماز خواسته شده است، افزود: بر این اساس تاکنون ۹ شهرستان این همایش را برگزار کرده‌اند. همچنین تاکنون ۴ جلسه با حضور معاونان و قائم مقام حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، ۵ جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی با حضور اعضای ستاد استانی و ۲۱ جلسه جهت برگزاری همایش نماز شهرستان‌ها با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شده است.

عماد به برخی از اقدامات انجام شده در راستای برگزاری این اجلاس اشاره و عنوان کرد: رسیدگی به فضاهای اقامه نماز در راه‌های مواصلاتی و تشکیل کارگروه بازدید از آنها و در نظر گرفتن اعتبارات به منظور بهسازی مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی از سوی برخی از دستگاه‌ها، هماهنگی و تعیین محل موزه هنرهای معاصر به منظور برگزاری نمایشگاه ۱۰ روز پیش از برگزاری اجلاس، پیشنهاد تشکیل کمیته فرهنگی هنری با محوریت آموزش و پرورش و دانشگاهها با محوریت جوان‌گرایی، دعوت از ۶۰ روحانی از مرکز تخصصی نماز و حضور آنها در مراکز علمی و آموزشی استان از جمله این برنامه‌ها هستند.

قائم مقام ستاد استانی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با بزرگ خواندن اقدام برگزاری اجلاس نماز، عنوان کرد: انتظار می‌رود یاری‌کنندگان ما در اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی در این مسیر نیز به ما یاری رسانند.

به گزارش ایسنا؛ سید موسی بلادیان، رئیس ستاد اقامه نماز استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس نماز در برخی از استان‌ها با ابتکاراتی مفید و سازنده همراه بوده است و البته میزبانی برخی دیگر از استان‌ها مطلوب نبوده؛ گفت: برطرف کردن مشکلات نمازخانه‌های بین‌راهی از برکات این اجلاس است و بدان معناست که اجلاس نماز تنها به اهواز اختصاص ندارد و استمرار برکات اجلاس نماز مهم است. از برکت اجلاس نماز بهره‌مندی بسیاری از شهرهای نیازمند مسجد بودند که این امر محقق شد. فعالیت‌های خوزستان در این زمینه بیانگر آن است که این استان می‌تواند الگویی برای دیگر استان‌ها باشد.

بلادیان با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی برای جذب افرادی که نماز نمی‌خوانند صورت گیرد،‌ گفت: ۳۰ متخصص امر نماز در مدارس به ویژه مدارس شبانه‌روزی مناطق عشایری خوزستان به منظور ترویج فرهنگ نماز حضور یافته‌اند.

حجت‌الاسلام مرعشی، نماینده آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری و معاون سازمان‌ها و ادارات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان نیز گفت: امام علی(ع) نماز را امانت خداوندی بر انسان می‌داند. این فریضه مهم‌ترین اعمال عبادی و فقهی مسلمانان به شمار می‌آید و در روایت آمده است هر آن کس که نماز نداشته باشد پرونده حسنات او در قیامت باز نمی‌شود.

وی افزود: نماز تکلیفی بر گردن ما است که با خواندن آن، از ما ساقط می‌شود اما شرط قبولی آن برای ما به واسطه رحمت الهی موجب می‌شود و قبولی نماز انبیا و پیامبران الهی به واسطه اخلاص آنها است.

وی با مهم خواندن اجرای تکلیف گفت: وجود احکام الهی در زیر چتر امر به معروف و نهی از منکر تبیین می‌شود. آنچه که در جامعه و افکار عمومی از این فریضه نشان داده شده سخیف بوده و مردم نسبت به آن توجیه نشده‌اند و در مواجه با آن برخورد انتظامی به ذهن متبادر می‌شود.

مرعشی گفت: همه انواع اعمال در امر به معروف و نهی از منکر در راستای ولایت امیرالمؤمنین(ع) است و منکر، انکارکننده ولایت علی(ع) به شمار می‌رود. در حد توان فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد تا چهره این فریضه مقدس در جامعه تغییر یابد.

در این برنامه، حکم احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان به عنوان دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان به وی ابلاغ و از ۱۱۶ حامی اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی نیز تجلیل شد.

https://hoorkhabar.ir/487497کپی شد!
37
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.