سرانه کتاب برای هر کودک ایرانی ۰.۷ درصد!/ همه فقط شعار می‌دهند

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان گفت: در سال ۹۲ تعداد ۲۶۸۳ عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک منتشر شده که با توجه به شمارگان ۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۰ جلدی این کتاب‌ها و با در نظر گرفتن جمعیت سه میلیونی کودکان در کشور، سرانه کتاب‌های چاپ اول برای هر کودک ایرانی در سال گذشته، تنها ۰.۷ درصد (کمتر از یک کتاب) بوده است!

نشست هم‌اندیشی ناشران با شهردار تهران شب گذشته (۲۷ آبان ماه) با حضور محمدباقر قالیباف، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و معصومه آباد دیگر عضو این شورا و همچنین اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در سالن همایش‌های بوستان گفتگو برگزار شد.

سرانه کتاب برای هر کودک ایرانی در سال ۹۲ تنها ۰.۷ درصد!

در این جلسه عبدالعظیم فریدون، رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در سخنانی با بیان اینکه در مورد کودکان همه فقط شعار می‌دهند و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد، وجود ۱۱ هزار ناشر را در مقابل تنها ۱۵۰۰ کتاب‌فروشی، اسفبار خواند و وضعیت را در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان تاسف‌آورتر ذکر کرد و گفت: واقعیت این است که امروز هیچ کودکی در کشور ما به تنهایی امکان تهیه آسان کتاب را ندارد و حتما باید به همراه والدینش این کار را انجام دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان سپس با ارائه آماری درباره وضعیت تولید کتاب برای کودکان کشور، گفت: در سال ۹۲ تعداد ۲۶۸۳ عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک منتشر شده که ۱۰۸۱ عنوان کتاب آن تالیفی است. شمارگان این کتاب‌ها هشت میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۰ جلد است. اگر تعداد کودکان را حدود سه میلیون نفر بگیریم، سرانه کتاب‌های چاپ اول برای کودکان در سال گذشته، ۰.۷ درصد است.

فریدون سپس گفت: در سال ۹۳ تا به امروز سه هزار و ۹۰۳ عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک منتشر شده که شمارگان آن سه میلیون و ۶۲۲ هزار و ۱۲۴ نسخه است و سهم هر کودک هم از کتاب‌های چاپ اول در این هشت ماه، فقط یک عنوان بوده است.

وی اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت که به تعداد انگشتان دو دست هم کتابفروشی تخصصی برای کودکان در شهر تهران وجود ندارد. ما در کشور ۱۰۴ هزار مدرسه داریم که ۷۶ هزار واحد آن کتابخانه دارد و البته باید بگویم که غالب کتاب‌های این کتابخانه‌ها کهنه است.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در ادامه بر لزوم آسیب‌شناسی و استفاده از تجربه انباشته ناشران حوزه کودک و نوجوان را برای رفع کاستی‌های این عرصه ضروری خواند و خواستار کمک شهرداری تهران برای تاسیس کتاب‌فروشی‌های محله، ایجاد مجتمع‌های فرهنگی بزرگ، با تاکید بر کتاب‌فروشی‌های عظیم و اختصاص مکان‌هایی برای استقرار تشکل‌های نشر شد.

درخواست از شهردار تهران برای گنجاندن زنان ناشر در پروژه «اشتغالزایی زنان تهرانی»

در ادامه مریم جدلی، رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر با بیان اینکه مشکلات زنان ناشر بیشتر از مردان ناشر است، به توجه خاص شهرداری تهران به موضوع اشتغالزایی برای بانوان در کلانشهر تهران اشاره کرد و خواستار حمایت شهرداری تهران از زنان ناشر در این زمینه شد و گفت: در فضاهایی مانند سراهای محله، می‌توان مکان‌هایی را برای فعالیت زنان ناشر در نظر گرفت.

وی با اشاره به عضویت حدود ۱۰۰ زن ناشر در انجمن متبوعش، افزود: اگر بتوان در مناسبت‌های مختلف، برای زنان ناشر نمایشگاه‌های کتاب برپا کرد، یقینا در بهبود وضعیت اقتصادی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

موزعان کتاب و درخواست آرم طرح ترافیک

در ادامه این برنامه طوسی، نماینده موزعان کتاب با اشاره به عضویت ۴۲ پخش‌گر کتاب در انجمن پخش‌گران و موزعان کتاب، خواستار توجه جدی‌تر به مشکلات این عرصه و مسائلی مانند آرم طرح ترافیک و اجرای طرح کاربری فرهنگی برای فعالان این حوزه شد.

در این جلسه همچنین نادر قدیانی، رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در سال‌های اخیر، خواستار عزم جدی‌تر شهردار تهران برای کاستن از مشکلات ناشران و کتاب‌فروشان تهرانی اعم از تسهیل در قوانین و مقررات و اختصاص فضاهایی برای عرضه کتاب‌های آنها شد.

در نشست هم‌اندیشی ناشران با شهردار تهران همچنین حامد میرزابابایی به نمایندگی از انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان در سخنانی گفت: فاصله نشر ما تا صنعتی شدن خیلی زیاد است. این صنعت در همه جای دنیا یک صنعت حمایت شده است. هنوز هم در آلمان، پست کتاب و در انگلستان صادرات کتاب، تعرفه ترجیحی دارد.

شهرداری تهران تعرفه تبلیغ کتاب را در تبلیغات شهری کم کند

وی با بیان اینکه تجربه فرهنگی ما ایرانی‌ها باعث شده که فکر کنیم می‌توانیم از همه چاه‌ها، نفت بیرون بیاوریم ولی نمی‌شود از هر شهری نفت بیرون کشید، در ادامه خطاب به شهردار تهران گفت: همین فضای بالای سر ما (فضای نمایشگاهی بوستان گفتگو)، یک فضای نمایشگاهی بسیار خوبی است. چرا شما یک تخفیف ۹۰-۸۰ درصدی به حوزه کتاب اختصاص نمی‌دهید تا ما نمایشگاه کتب کاربردی را در سالن تربیت‌بدنی یک دانشگاه برگزار نکنیم!

میرزابابایی افزود: اختصاص دادن دفاتری به تشکل‌های نشر که تعدادشان شاید کمتر از ۱۰ تشکل باشد، برای شهرداری تهران کار سختی نیست و انجام این کار، نام شما (قالیباف) را ماندگار خواهد کرد. بخشی از خدمات شهری هم وجود دارد که می‌توان برای آن تعرفه‌های ترجیحی در نظر گرفت و ای کاش این تعرفه‌ها برای تبلیغ کتاب و نمایشگاه‌های کتاب اختصاص پیدا کند.

ساماندهی عرضه نشر الکترونیک نیازمند عزم جدی ارشاد و شهرداری تهران

در این نشست همچنین احمدی به نمایندگی از ناشران حوزه نشر الکترونیک، بر لزوم نظارت جدی‌تر وزارت ارشاد، بر فعالیت‌های این حوزه که به گفته او موجب عرضه کپی‌های قاچاق از کتاب‌های الکترونیک در پیاده‌روها شده است، تاکید کرد: با اشاره به کم هزینه بودن نشر الکترونیک و نداشتن هزینه‌هایی مانند انبارداری، این عرصه را حوزه رو به رشد خواند و خواستار عزم مشترک شهرداری تهران و وزارت ارشاد برای ساماندهی مشکلات این حوزه شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی رسته ناشران الکترونیک در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در دو سال پیش، گفت: ما در حال حاضر به ناشران الکترونیک، پروانه نشر الکترونیک می‌دهیم و امیدواریم این موضوع در بین ناشران فعال این عرصه جا بیفتد.

تقدیر معاون وزیر ارشاد از رئیس پیشین اتحادیه ناشران

در این نشست همچنین برزین ضرغامی دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از حضور شهردار تهران و استماع سخنان نمایندگان ناشران و کتاب‌فروشان پایتخت قدردانی کرد و خواستار آن شد که به این موضوعات در کارگروهی که به همین منظور تشکیل خواهد شد، رسیدگی جزئی‌تر صورت گیرد.

در این نشست همچنین لوح سپاس سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زحمات چهار ساله نادر قدیانی، رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در این مسئولیت، به همراه یک جلد قرآن نفیس، به وی اهدا شد.

https://hoorkhabar.ir/460366کپی شد!
77
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.