پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی مناطق محروم/ افزایش مدارس متوسطه حرفهای

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان گفت: با توجه به نیاز به افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی، یکی از مهمترین اولویتهای استان در برنامه توسعه آموزش و پرورش افزایش تعداد کلاسها و مدارس استثنایی است.
علی ممبینی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان، اظهارداشت: توسعه آموزش استثنایی مستلزم انجام اقدامات عملی در روستاها و مناطق محروم استان است. در این راستا گسترش طرح سنجش سلامت نوآموزان علاوه بر شهرها، در روستاها ازجمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شد.
وی بابیان اینکه طرح سنجش سلامت نوآموزان در سالهای گذشته تا ۱۰ کیلومتری شهرها انجام میشد، گفت: در سال تحصیلی گذشته حدود ۶۸ هزار نوآموز در سطح استان در غالب طرح سنجش سلامت نوآموزان معاینه شدند و امسال با افزایش پوشش دانشآموزان روستایی، این تعداد به ۷۸ هزار نوآموزان پایه اول ابتدایی افزایش پیدا کرد.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنائی خوزستان با اشاره به اینکه تحت پوشش قرار دادن ۸۰ درصدی دانشآموزان استثنایی استان در آینده از اهداف بلندمدت این اداره است، افزود: امسال علاوه بر دانشآموزان مدارس شهری و روستاها، یک پایگاه عشایری طرح سنجش سلامت نیز ایجاد شد که در آن بیش از ۵۰۰ نفر از نوآموزان عشایری برای ورود به پایه اول ابتدایی معاینه شدند.
ممبینی افزایش کلاسهای درس ویژه دانشآموزان استثنایی را از دیگر اولویتهای این اداره دانست و گفت: امسال سعی کردیم برای مناطق محروم و حاشیهای شهرها نیز کلاسهای استثنایی ایجادشود که در منطقه غیزانیه یک کلاس استثنایی و در ۴۰ کیلومتری شوش نیز کلاس درس دیگری ویژه دانشآموزان استثنایی دایر شد.
وی برگزاری کلاسهای درس برای انواع معلولیتهای ویژه را ضروری عنوان کرد و افزود: تحصیل حق همه است و تحصیل برای دانشآموزان دارای معلولیت ویژه نیز ضرورت دارد. به همین منظور در نظر داریم برای دانشآموزان دارای معلولیتهای ویژه، کلاسهای جداگانهای به مدارس استثنایی شهرستانها اضافه شود که هماکنون برای دانشآموزان اوتیست علاوه بر اهواز، در دزفول ۳ کلاس و در ایذه نیز ۲ کلاس ویژه برقرار شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان بابیان اینکه افزایش مدارس متوسطه حرفهای در دستور کار این اداره قرار دارد، گفت: معمولا دانشآموزان استثنایی پس از پایان دوره ابتدایی تحصیلاتشان خانهنشین میشدند که با راهاندازی دبیرستانهای حرفهای در شهرهای آغاجری و شادگان، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانشآموزان این شهرها فراهم شد. در شهر لالی نیز مجوز ایجاد دبیرستان ویژه معلولین صادرشده است.
ممبینی از نقش مراکز اختلالات یادگیری در کیفیسازی آموزش در کلیه مدارس استان خبر داد و گفت: مراکز اختلالات یادگیری کیفیت آموزش دانشآموزان عادی را در استان افزایش میدهند. هماکنون ۱۷ مرکز در شهر اهواز فعال است که امسال مراکز دیگر در خرمشهر، ناحیه یک و شوشتر نیز راهاندازی شد.
وی با اشاره به تغییر کتابهای پایههای اول، دوم، سوم و چهارم ابتدایی؛ تاکید کرد: بهمنظور بهروزرسانی اطلاعات معلمان استثنایی برای شهرهای اهواز، حمیدیه و باوی، دورههای ضمن خدمت در آخر هفتهها برگزار میشود. علاوه بر این کارگاههای دیگری نیز در طول سال برای معلمان سایر شهرستانهای استان برگزار خواهد شد. همچنین هر مدرسه میبایست تا پایان سال ۵ کارگاه درون مدرسهای را برگزار کند.