چشمان بیش از ۳۰۵ هزار کودک خوزستانی معاینه می‌شود

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خوزستان از آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در استان خبر داد و گفت: گروه هدف این طرح شامل کودکان ۳ تا ۶ ساله است و در سال جاری، ۳۰۵ هزار و ۷۷۶ کودک خوزستانی تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند.

علی حسن‌زاده اظهار کرد: این برنامه از امروز (۳ آبان ماه) همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان آغاز و به مدت دو ماه اجرا خواهد شد.

وی افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم هر ساله با همکاری سازمان آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی و سایر دستگاه‌های دولتی به مدت ۲ ماه در همه مهدها و آمادگی‌های سراسر استان و همچنین در پایگاه‌های سنجش بینایی شهری و روستایی مستقر در مهدهای کودک شهری و روستایی، خانه‌های بهداشت، مدارس روستایی و پیش دبستانی‌های مدارس ابتدایی شهری به اجرا در می‌آید.

حسن‌زاده گفت: این طرح در سطح اول شامل معاینه کودکان ۳ تا ۶ساله توسط مربیان و شناسایی کودکان مشکوک به اختلالات چشمی و به خصوص بیماری تنبلی چشم است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: در سطح دوم؛ کودکان مشکوک به اختلالات چشمی شناسایی‌شده در سطح اول، توسط کارشناس بینایی سنجی در کلینیک‌های ثابت یا سیار بررسی معاینه خواهند شد. در سطح سوم برنامه نیز، معاینه و انجام اقدامات پزشکی در کلینیک‌های متخصصان چشم‌پزشکی و در صورت نیاز، بستری و عمل جراحی در بیمارستان قرار دارد.

حسن‌زاده با بیان این که خانواده‌های نیازمند در همه مراحل اجرای طرح، تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: امیدواریم در سال‌ جاری با همکاری و همراهی خانواده‌های خوزستانی و سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها، ادارات و معاونت بهداشتی و مراکز درمانی در شهر و روستا، همه کودکان گروه هدف در استان خوزستان تحت پوشش این برنامه قرار گیرند تا معلولیت کم‌بینایی و نابینایی در این استان و در بین کودکان ریشه‌کن شود.

وی اظهار کرد: بعضی خانواده‌ها عقیده دارند که در صورت معاینه فرزندشان در سال گذشته، نیازی به انجام معاینه مجدد نیست؛ غافل از این‌ که بیماری تنبلی چشم ممکن است در سال جدید چشم کودک را درگیر کند.

معاون پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌شود کودک خود را هر سال تا قبل از ورود به مدرسه تحت معاینه چشم قرار دهند و از آنجا که بیماری تنبلی چشم امکان عود مجدد دارد؛ ضروری است کودکانی که در سال‌های قبل معاینه شده و مشکوک به اختلالات بینایی بوده و تحت درمان قرار گرفته‌اند، تا ۱۰ سالگی تحت معاینه چشم قرار گیرند.

وی عنوان کرد: در اجرای این برنامه در سال گذشته، ۲۶۰ هزار و ۱۲۷ کودک در ۲ هزار و ۲۶۱ پایگاه دائمی و غیردائمی خوزستان تحت معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد، ۴ هزار و ۵۰۳ کودک بیمار شناسایی و با پیگیری‌های انجام شده توسط افراد معاینه‌کننده و کارشناسان بهزیستی تحت درمان قرار گرفتند.

حسن‌زاده ادامه داد: همچنین ۲۳ کودک خوزستانی به تشخیص چشم‌پزشک، به عمل جراحی نیاز داشتند که با کمک سازمان بهزیستی مبلغی به عنوان کمک‌هزینه درمان (عمل جراحی) به خانواده‌های این کودکان پرداخت شد. ۴۲۷  کودک نیازمند به عینک طبی نیز شناسایی شدند که توسط سازمان بهزیستی مبلغی به عنوان کمک‌هزینه خرید عینک طبی دریافت کردند.

https://hoorkhabar.ir/416014کپی شد!
135
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.