حسینی عنوان‌کرد: پشت‌پرده مقایسه واردات خودرو به تهران و خوزستان

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: مقایسه آمار واردات ماشین‌های خارجی به تهران با آمار واردات خودروهای پلاک اروندی، نشان می‌دهد که سالانه خودروهای خارجی چند برابر میزان خودروهای پلاک اروندی با مجوز و امضای شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس گمرک به کشور وارد می‌شود اما در این خصوص واکنشی نمی‌بینیم.

سیدشریف حسینی با بیان این‌که اجازه تردد خودروهای پلاک اروند حق مردم خوزستان است، اظهارکرد: متاسفانه این روزها با اظهارنظرهای مختلفی در مخالفت با این مصوبه از سوی مسئولان کشوری مواجه شده‌ایم.

وی افزود: کسانی که مخالفت خود را با اجرای مصوبه تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان مطرح کردند، از مسئولان ارشد وزارت صنعت و معدن بوده‌اند اما باید این مساله شفاف شود که مسئولان این وزارتخانه هیچ‌گونه مسولیتی در خصوص صدور مجوز تردد خودروهای پلاک اروند ندارند و تنها متولی صنعت و تولید هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شواری اسلامی بیان‌کرد: برخی مسئولان فکر می‌کنند با مخالفت با این موضوع از تولید داخلی حمایت می‌کنند و مدعی هستند که واردات خودروی اروندی تولید داخلی را دچار چالش کرده است، اما ما با اعداد و ارقام ثابت می‌کنیم که این‌طور نیست.

حسینی تصریح‌کرد: اجرای مصوبه تردد خودروهای پلاک اروند از زمانی شروع شد که هیات دولت، آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اعلام کرد. مجوز تردد خودروهای خارجی ابتدا فقط برای این دو شهرستان صادر شد اما پس از پیگیری‌های که صورت گرفته‌، شعاع آن به کل استان افزایش یافت.

وی عنوان‌کرد: پس از اجرای این‌ مصوبه مجموع واردات خودروهای خارجی به کل استان ۷ هزار و ۲۰۰ خودرو بوده که ۱۵۰ مورد آن مربوط به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است، یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر از مردم این دو شهر ۳ عدد خودرو وارد شده است. همچنین اگر خودروهای حمل و نقل شهری را از این عدد مجزا کنیم، به ازای هر یک‌هزار نفر، ۲ خودرو وارد شده است.

حسینی خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر با تصویب امکان تردد این خودروها در شهرهای اهواز، شادگان، دارخوین، ماهشهر و دشت‌آزادگان، ۵ هزار و ۶۰۰ خودرو وارد شد؛ یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر، ۳ عدد خودرو وارد شده است.

وی بیان‌کرد: این آمار نشان می‌دهد که به ازای هر یک‌هزار نفر خوزستانی، ۱.۵ خودرو وارد شده است. پس این سوال پیش می‌آید که آیا واردات به حدی بوده که به تولید داخلی ضربه وارد کرده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: چرا برای واردات خودروهای خارجی میلیاردی به تهران مخالفتی نمی‌شود اما برای مردم خوزستان که ۸ سال جنگ را تحمل کرده و تا امروز با مشکلات و تبعات آن زندگی می‌کنند و اکنون یک اقدام رفاهی برای آنان انجام شده، مخالفت می‌شود؟

وی خاطرنشان‌کرد: واردات خودروهای خارجی نه‌تنها در خوزستان بلکه در استان اذربایجان، منطقه آزاد ارس و سایر مناطق آزاد دیگر کشور انجام می‌شود اما چرا کسی در مورد آن اعتراضی ندارد. این مسایل نشان می‌دهد که متاسفانه نگاه برخی از مسولان کشوری منطقه‌ای است که باعث شده به خوزستان اهمیت ندهند.

حسینی ضمن حمایت قاطع از مصوبه تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان خوزستان، اظهارکرد: با توجه به شرایط و ظرفیت‌های موجود در خوزستان، مردم باید از این مصوبه بهره‌مند باشند.

وی افزود: هیچ‌گاه به این فکر نبوده‌ایم که با اقدامی به تولید داخلی ضربه وارد کنیم و اجزای این مصوبه تاثیری در میزان تولیدات داخلی نداشته است. معتقدیم این موضوع خیلی بزرگ‌نمایی شده است زیرا مردم خوزستان ظرفیت و توان خرید ۵۰ درصد از این نوع خودروها را ندارند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سوال من از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که اگر با اجرای این مصوب مخالف هستید، چرا صنعت خودروسازی در خوزستان راه‌اندازی نمی‌کنید.

https://hoorkhabar.ir/371965کپی شد!
189
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.