مهاجرت از روستا به شهر در خوزستان کاهش یافته است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: مهاجرت از روستا به شهر در خوزستان کاهش یافته است.

محمد خانی‌نوذری ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: حاشیه‌نشینی در شهرها یکی از معضلات است، چراکه خدمات مساوی توزیع می‌شود و این امر موجب افزایش مهاجرت از روستا به شهر و کاهش تولید در روستا می‌شود.

وی با بیان اینکه محوریت اقتصاد کشور تولید است و تولید در روستاها شکل می‌گیرد، ادامه داد: روستاها کوچک‌ترین واحدهای سکونتگاهی و سیاسی هستند و توجه به این بُعد که می‌توانند تولید را افزایش دهند، اهمیت دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها از قبیل جاده، راه، آبرسانی و غیره برای روستا تأمین شود، تصریح کرد: لزوم گسترش هر روستا بر اساس برنامه‌ریزی تهیه طرح هادی است که یک چشم‌انداز در روستاها است و می‌تواند به مسئولان محلی پیشنهاد شود.

این مسئول متذکر شد: در استان خوزستان از ۴ هزار و ۵۵ روستا حدود ۲ هزار و ۷۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که باید طرح هادی در این روستاها دیده شود.

خانی‌نوذری بیان کرد: توسعه روستا در این مکان‌ها با تهیه طرح هادی ممکن است، چراکه تمام زیرساخت‌های روستا را در یک طرح می‌توان دید و این طرح نیز باید به بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان یادآور شد: تهیه طرح در یک هزار و ۵۷۵ روستا انجام و در اختیار بخشداران داده شده و همچنین برنامه‌ریزی شده که تهیه طرح تا پایان برنامه پنجم برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام شود که از میانگین کشوری عقب نمانیم.

خانی‌نوذری در خصوص اجرای طرح هادی با بیان اینکه برای اجرای این طرح اعتبارات بیشتری نیاز است، عنوان داشت: در اجرای طرح هادی تاکنون به یک هزار و ۱۱۴ روستا ورود شده، اما به دلیل محدود بودن اعتبارات و اختصاص سالانه اعتبارات که به اندازه نبوده، این طرح هنوز اتمام نیافته است.

وی در ادامه چنین توضیح داد: در اجرای طرح هادی در یک هزار و ۱۱۴ روستا حدود ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که در این روستاها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خیابان‌سازی انجام شد و حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آسفالت معابر و ۲۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری صورت گرفت.

خانی‌نوذری تشریح کرد: با هماهنگی استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در بخش روستایی هزینه شود.

این مسئول ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات تملک دارایی حدود ۱۰ میلیارد تومان قول داده شده و از اعتبارات ملی نیز تاکنون ۵۵ میلیارد ریال ابلاغ شده که تاکنون ۳۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.

وی در خصوص صدور اسناد روستایی نیز گفت: تا پایان سال ۹۲ حدود ۱۴۰ هزار واحد سند روستایی صادر شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اضافه کرد: در صدور برخی اسناد با موانعی مواجه هستیم که در شهرهایی که املاک دولتی هستند باید حق دولت داده شود و با رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل نیز حل خواهد شد.

خانی‌نوذری با بیان اینکه در سال ۹۳ نیز حدود ۳۵ هزار سند صادر خواهد شد، خاطر نشان کرد: در ۴۵ هزار واحد نقشه‌برداری انجام شد و ۳ هزار سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای بالای ۲۰ خانوار صادر شد که اگر تا پایان سال ۳۰ هزار سند صادر شود، جهش خوبی خواهد داشت.

https://hoorkhabar.ir/357843کپی شد!
119
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.