ادامه گلایههای خریداران اهوازی از شرکتهای خودروساز
خریداران خودرو در اهواز نسبت به روند خرید خودروهای صفرکیلومتر گلایههایی دارند که بد نیست صاحبان تولید و نمایندگان آنها در قبال این نارضایتیها و گلایهها پاسخگو باشند.
تکریم ارباب رجوع و اصل مشتری مداری از ارکان اصلی تولید، تجارت و بازاریابی محسوب میشوند که گاها برخی تولیدکنندگان به این اصل بیتوجه یا کم توجهند.
هر تولیدکننده ممکن است تعهداتی را نسبت به مصرف کنندگان کالای خود داشته باشد که وقتی از این تعهدات و خدمات سرباز بزند قطعا در مدت زمان کوتاهی مشتریان خود را از دست خواهد داد.
با بالا رفتن قیمت خودرو انتظار میرفت کیفیت تولید و نحوه خدمات پس از فروش و عمل به تعهدات از سوی شرکتهای متولی بالا برود اما برخی شکایتهای مردمی از این شرکتها، بیانگر چیزی دیگری است.
مردم وقتی میبینند که دستشان به جایی بند نیست و با مراجعات مکرر و پیگیری مشکل خود از طریق مراجع مربوطه، به نتیجهای نمیرسند دست به دامان جراید میشوند تا از این طریق مشکل خود را حل کنند اما نمایندگان خودروسازی، نظر دیگری دارند و معتقدند نباید این مشکلات و شکایات مردمی را رسانهای کرد؛ چرا که به صنعت خدشه وارد میشود و معتقدند به دلیل تولید انبوه ممکن است مشکلاتی و نواقصی در امر تولید و تحویل خوردو به وجود آید. اما آیا میشود به همین جمله بسنده و کیفیت را فدای کمیت کرد؟ رسانهای کردن گلایههای مردمی از شرکتهای خودروسازی به این دلیل است باید مشتریمداری و عمل به تعهدات در بخش تولید، دغدغه باشد.
کیانی یکی از مشتریان مدیران خودرو در گفتوگو با خبرنگار ایسنا میگوید: من یک دستگاه خودروی MVM110 سه سیلندر را در نمایشگاه خودرویی که به مناسبت دهه فجر سال ۹۲ در نمایشگاه دائمی اهواز برگزار شده بود از نمایندگی فروش مدیران خودرو شماره ۲۶۵ اهواز خریداری کردم که قرار شد این خودرو را به صورت نقد و اقساط ظرف ۱۵ روز کاری به من تحویل دهند.
وی افزود: پس از ۳ ماه به من گفتند که خودرو سه سیلندر نداریم و باید خودروی شما به ۴ سیلندر تبدیل شود و یک میلیون تومان باید به عنوان مابهتفاوت پرداخت کنم. با وجود پرداخت این مابه تفاوت، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتم؛ در حالی که اولین چک اقساط خودرو در تاریخ ۱۴ اردیبشتماه امسال بدون عمل به تعهدات از حساب من برداشت شده است.
کیانی ادامهداد: چرا نمایندگی مدیران خودرو وقتی در انبارهای شرکت خود خودرویی موجود ندارد قول و وعده توخالی و فریبکارانه مانند ” تحویل ۱۵ روزه ” داده و اقدام به جذب و جمعآوری سرمایه مردم میکند.
وی گفت: مواردی در قرارداد وجود دارد که یکطرفه و به نفع شرکت خودروساز است. عادلانه و منصفانه نیست و حق مصرفکننده در این بین ضایع میشود. مثلا در صورت تاخیر در تحویل خودرو، ۴ درصد خسارت تاخیر به مشتری اختصاص مییابد اما در صورت پاس نشدن چک مشتری، ۲۰ درصد سود به صورت روزشمار از مشتری توسط شرکت اخذ خواهد شد. همچنین در قرارداد آمده اگر مشتری انصراف دهد پس از ۶۰ روز پول خودرو به وی پرداخت میشود.
علی، یکیدیگر از مشتریان خودروی صفر کیلومتر در اهواز میگوید: خودروی پراید ۱۱۱SE را اردیبهشتماه امسال از نمایندگی کجور اهواز تحویل گرفتم. خودروی ۲۲ میلیون تومانی که گرانترین نوع پراید و فولآپشن است حتی یک سیستم پخش و کیف ابزار ندارد و کولر خودرو دائما در حالت ON و OFF قرار میگیرد.
وی افزود: سوال اینجاست که آیا سیستم پخش را کارخانه نصب نکرده یا موضوع چیز دیگری است. بین خریداران خودرو در اهواز شایع شده که کارخانه سیستم پخش را نصب نمیکند.
مصطفی یکیدیگر از مشتریان سایپا با اشاره به اینکه بهمنماه سالگذشته خودروی تیبا از یک نمایندگی در اهواز خریداری کرده است، گفت: پس از مدتی متوجه شدم که خودروی من به قفل مرکزی خودرو پراید همسایه، عکسالعمل نشان داده و باز و بسته میشود. با وجود پیگیری این مشکل نمایندگی جواب قانعکنندهای به من نداد.
وی افزود: دربهای خودرو نیاز به جفتگیری داشت اما برای اصلاح و انجام جفتگیری درها، با وجود اینکه ایراد به کارخانه مربوط میشد، هزینهایی بابت این کار از من گرفته شد.
در این باره ایرج شهسواری، رییس اداره مشارکتهای مردمی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان میگوید: شرکتهای خودروساز معمولا آخر سال یا در مناسبتهای مختلف طول سال، برای ثبتنام خودرو با فراخوان عمومی خبر از تحویل خودرو در مدت زمان ۳۰ روزه یا سه ماهه میدهند اما با توجه به اینکه قراردادهای شرکتها یکطرفه است و جریمه تاخیر در آنها منظور شده و شرکتها نیز توان تولید خودرو به تعداد ثبتنامکنندگان را در سطح کشور ندارند، لذا نمیتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
وی افزود: بنابراین از متقاضیان خودرو میخواهیم که در ایام تعطیل، ایام نوروز و مناسبتهای خاص جهت خرید خودروی صفر کیلومتر ثبتنام نکنند زیرا شرکتها به بهانه پرداخت سود تاخیر، خودرو را به موقع تحویل نمیدهند.
شهسواری تصریحکرد: در قراردادهای خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو، درصد خسارت حداقلی را برای مشتری در نظر میگیرند، در حالی سود تمام مفاد قراردادهای خودرو فقط به نفع شرکتهای خودروساز است.