رییس و هیات رییسه جدید شورای شهر اهواز چه گفتند؟

رییس شورای شهر اهواز در نخستین نشست خبری هیات رییسه جدید شورا گفت: در شهر اهواز کار برای انجام دادن بسیار وجود دارد لذا باید با سرعت کار کنیم و از حاشیه ها فاصله بگیریم.

حجت الاسلام قربانعلی سعادت نیا در این نشست که امروز، یک‌شنبه( ۶ مهرماه ) در صحن شورا برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیتهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شهر اهواز بر کسی پوشیده نیست و همه در جهت استفاده مناسب از این ظرفیتها تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خوزستان و به ویژه شهر اهواز خاستگاههای بسیار ارزشمندی دارد، به طور نمونه می گویند همدان پایتخت تمدن است، اما در خوزستان چغازنبیل قدمتی ۷ هزار ساله و شوش ۲۵۰۰ ساله دارد لذا خوزستان پایتخت تمدن است. مگر خوزستان نقطه تاثیرگذار در منطقه بین النهرین نیست؟ مگر اهواز، شهر علی بن مهزیار و قدمتگاه امام رضا(ع) نیست؟

سعادت نیا گفت: ظرفیتها در این استان و اهواز بسیار است که همکاران ما در جهت استفاده از این ظرفیت ها در یک سال گذشته بسیار تلاش کردند اما انتظار می رفت امور با سرعت بالایی انجام شود. خوشبختانه ظرفیت شورای اسلامی شهر اهواز در دوره چهارم برای انجام امور در جهت توسعه همه جانبه اهواز بالاست چرا که از نظر سواد، تجربه، سابقه مدیریتی دومین شورای شهر کشور است.

رییس شورای شهر اهواز افزود: در صحبتی که با استاندار داشتم مطرح کردم که فرقی نمی کند اصولگرا باشید یا اصلاح طلب، ولی باید توانمندی نظام را در جهت حل مشکلات و آبادانی شهر و استان خود به کار بگیرید.

سعادت نیا در ادامه به افزایش تعداد کمیسیون های شورا از ۵ به ۸ کمیسیون در یک سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: تلاش خواهیم کرد معاونت های شهرداری را با کمیسیون های شورای شهر بیش از پیش مرتبط کنیم تا هماهنگیهای بیشتری در امور صورت بگیرد و نظارت افزایش یابد.

رییس شورای شهر اهواز بیان کرد: سال گذشته بحث تشکیل دو کمیته سلامت و امنیت در شورای شهر مطرح شد؛ به دلیل تیراندازیهای غیرقانونی که در شهر می شود که بعضا تلفات هم داشته، همچنین به دلیل سرقتها و زورگیریهای که رخ می دهد و وجود معضلاتی چون کیف قاپیها در شهر، ضرورت دارد بحث امنیت را در شهر پیگیری کنیم. نیاز است بحث امنیت به شدت پیگیری شود و شورای شهر نیز در این زمینه ذیصلاح است لذا تشکیل کمیته امنیت بر این اساس در دستور کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: همچنین با توجه به وجود ریزگردها، موضوع کارون، باران های اسیدی و آب آشامیدنی شهر ضروری داشت کمیته سلامت نیز تشکیل شود که مقدمات آن انجام شد.

رییس شورای شهر اهواز در ادامه به دعوت از نمایندگان دستگاههای مختلف از جمله آبفا، دانشگاه علوم پزشکی، اوقاف، بهزیستی و غیره اشاره کرد و افزود: هدف این بود که شورای شهر را از شورای شهرداری خارج و مطالبات شهروندان را بررسی کنیم. با توجه به این که یک چهارم جمعیت استان در شهر اهواز مستقر است، بنابراین این دستگاهها باید یک چهارم برنامه های خود را در این شهر اجرا کنند.

سعادت نیا درباره وضعیت فاضلاب شهر اهواز گفت: ۱۰۰ نقطه در شهر اهواز مشکل فاضلاب دارد بنابراین برای حل این معضل سعی شد با برقراری ارتباط با مدیرعامل آبفای اهواز و برگزاری جلسه با عوامل این مجموعه، موضوع پیگیری شود.

وی افزود: مساله کارون برای شورا بسیار حیاتی است، سال گذشته بررسی وضعیت این رودخانه و پیگیری موضوعات مرتبط با کارون را در دستور کار داشتیم و برای یک سال آینده نیز رسیدگی به وضعیت کارون با توان و تلاش مضاعف اعضای شورای شهر اهواز انجام خواهد شد.

رییس شورای شهر اهواز درباره تعیین محدوده و حریم شهر نیز عنوان کرد: حریم شهر اهواز با شهرستان کارون هنوز مشخص نشده است. در خصوص مناطقی مانند عین ۲ و ملاشیه و الحاق آنها به منطقه شهری مشکل داریم. همچنین کوی علی آباد به دلیل اینکه نه در حوزه روستایی و نه در حوزه شهری تعریف نشده، این موضوع در ارایه خدمات مشکل ایجاد کرده است. به همین خاطر از طریق معاونت عمرانی استانداری پیگیر موضوع تعیین حریم هستیم.

وی گفت: نه تنها منطقه مهدیس بلکه بنکداران شهر اهواز نیز به دلیل مشخص نشدن حریم دچار مشکل هستند. بنکداران عوارض خود را به شهرداری کوت عبداله پرداخت می کنند ولی از شهرداری اهواز خدمات می خواهند، که این موضوع بسیار مشکل ساز شده است.

سعادت نیا در ادامه اظهار کرد: بسیاری از نیروهای شهرداریهای اهواز زیر دیپلم هستند که تلاش می کنیم بخش آموزش، تقویت شود و توجه به نیروی انسانی نیز در دستور کار شورا و شهرداری بیش از پیش قرار بگیرد.

وی گفت: در شورا اختلاف سلیقه پیش می آید، اما هدف تنها ارایه خدمات بهتر به شهروندان و جلوگیری از افراط و تفریط در امور است. برای همه همکاران در شورا احترام قایل هستم حتی اگر سعادت نیا را قبول نداشته باشند. به خاطر شهر اهواز و جایگاهی که داریم با فروتنی، با مسایل حاشیه برخورد می کنیم تا نام ما در فهرست کسانی قرار نگیرد که موجب عقب ماندگی شورای شهر اهواز شدند.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این نشست، ناجی سواری، نایب رییس شورای شهر اهواز در خصوص قانونی بودن یا نبودن ارایه خدمات به مناطق حاشیه شهر اهواز با وجود گسترش سکونتگاه های غیررسمی، گفت: از نظر قانون ارایه خدمات به مناقطی که به صورت غیرقانونی ساخته شده و فاقد سند هستند، مجوز قانونی ندارد ولی در حاشیه شهر اهواز بیشتر افرادی ساکن هستند که از نظر وضعیت اقتصادی در بحران قرار دارند.

وی اظهار کرد: در حاشیه جنوب و غرب اهواز، مناطقی چون کوی گلدشت و کوی سادات قرار دارند که هیچگونه امکاناتی نداشته‌اند و حتی مسیرهای تردد دانش آموزان مسیرهای نامناسب و آب و فاضلاب جاری در خیابانها هم یکی دیگر از معضلات این مناطق بوده است. ساکنان این مناطق به ناچار از محل سکونت قانونی خود به حاشیه شهرها انتقال یافته اند. سوال اینجاست که آیا این افراد شهروندان اهوازی نیستند؟ در زمان انتخابات وعده بسیاری به آن ها می دهیم و آن ها هم از حق رای خود به نفع ما استفاده می کنند.

این عضو شورای شهر اهواز افزود: مساله قانونی یا غیرقانونی بودن این املاک و زمین های حاشیه شهر به ثبت اسناد و صاحبان این املاک بر می گردد. در غرب اهواز بیشتر زمینها یا دارای سند زمین کشاورزی هستند و یا چند خانه با یک سند ساخته شده اند یا صاحبان این زمینها غایب هستند و بدین ترتیب ساخت و ساز در این مناطق صورت گرفته است. بنابراین حاشیه شهرها حاشیه غیرقانونی نیست بلکه ۸۰ درصد یا حتی بیشتر از مردم این مناطق با مجوز اقدام به ساخت و ساز کرده اند و منتظر هستند مانند دیگر شهروندان خدمات دریافت کنند.

سواری بیان کرد: با این شرایط شاید ۱۰درصد از خدماتی که دیگر شهروندان دریافت می کنند، ساکنان این مناطق دریافت نکرده اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ همچنین در این نشست جمشید سلحشور، دبیر اول شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در بحث کارهای عمرانی، مهمترین راهی که وجود دارد تا اهواز را در آینده ای نزدیک به یکی از شهرهای مهم و ارزشمند در کشور و حتی کشورهای مجاور تبدیل کنیم، این است که بخش مشارکت های سرمایه گذاری را در عمران و توسعه شهر اهواز فعال کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در این زمینه این بود که متاسفانه در جذب سرمایه گذار نتوانستیم عملکرد بالایی داشته باشیم. در دوره چهارم شورای شهر، طی سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد ولی امسال این نوید را می دهیم که چند پروژه کلان را با مشارکت بخش خصوصی در شهر اجرا می کنیم.

دبیر اول شورای شهر اهواز در خصوص برنامه یک سال آینده شورا گفت: برای یک سال شهرداری بودجه یک هزار میلیارد تومانی تعریف شده است و با توجه به برنامه ریزی که انجام شده، موظف هستیم در چارچوب همان برنامه به اقدامات خود ادامه دهیم اما موارد جدید را می توانیم در اصلاح بودجه مدنظر بگیریم.

سلحشور بحث معارضان و تملک اراضی را یکی از معضلات کشور و به خصوص خوزستان دانست و گفت: در این زمینه باید بخش حقوقی شهرداری و وزارتخانه های مرتبط یک کار اساسی انجام دهند که این معضل را هر چه سریع تر حل کنند چون هر پروژه ای که قرار باشد اجرا شود، بخش زیادی از انرژی مجموعه صرف رفع مشکل معارضین می شود.

وی ادامه داد: امید است برنامه مدونی برای رفع این مشکل ارایه و اختیاراتی در حوزه تملک اراضی به شهرداری داده شود تا تملک به راحتی انجام شود و پروژه های تعریف شده به اجرا در آیند.

این عضو شورای شهر اهواز درباره تعامل اعضای شورا با نمایندگان مجلس، اظهار کرد: پیش از این جلساتی با نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم و مقرر شد پس از تشکیل هیات رییسه جدید شورا، جلسه مشترکی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

سلحشور افزود: اهداف ما و نمایندگان مجلس یکی است و آن خدمت به مردم شریف اهواز و رفع مشکلات شهری است و بی شک می توانیم در بسیاری امور هماهنگ باشیم. اگر این کمک ها متقابل باشد قطعا انجام کارها در جهت حل معضلات و مشکلات شهری اهواز آسان تر می شود.

دبیر اول شورای شهر اهواز درباره نظارت بر کارهای اجرایی شهرداری گفت: در این هفته کمیسیونهای مختلف شورای شهر به صورت تخصصی تشکیل می شوند، اگر کمیسیون های قوی داشته باشیم می توانیم در موارد مختلف بر اقدامات شهرداری نظارت مناسب تری داشته باشیم.

سلحشور افزود: در زمینه نظارت بر اقدامات شهرداری تلاش می شود از افراد صاحبنظر و توانمند در امور اجرایی که در خارج از بدنه شورای شهر و شهرداری هستند، کمک بگیریم.

وی درباره موضع شورا در خصوص اعمال تغییرات در بدنه شهرداری، گفت: وظیفه شورای شهر نظارت بر امور است و وارد بحث تغییر و تحولات شهرداری نمی شود. این جز اختیارات شهردار است و در صورتی که نظر شورا در این زمینه خواسته شود، شورا صادقانه در جهت رفع مشکلات شهری نظر خود را اعلام می کند ولی شورای شهر وارد قضایای تغییرات در شهرداری نخواهد شد.

این عضو شورای شهر اهواز همچنین درباره چگونگی توزیع خدمات در نقاط مختلف توسط شهرداری اظهار کرد: دلیل یکسان نبودن توزیع خدمات این است که درآمدهای وصولی شهرداری از همه مناطق یکسان نیست. شهرداری بر اساس درآمدهایی که دارد، کار می کند؛ به طور نمونه در منطقه ۲ بیشترین درآمد حاصل می شود و بخش عمده این درآمدها صرف ارایه خدمات در همان منطقه می شود. برای ارایه خدمات در مناطق محروم هم می توان از کمک هایی که همه ساله استانداری در اختیار شهرداری قرار می دهد، استفاده کرد که متاسفانه از زمان روی کار آمدن شورای شهر چهارم این کمک ها عملا قطع شده ولی امیدواریم کمک های دولتی را دریافت و بیشتر در مناطق محروم و حاشیه شهر اهواز هزینه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ در این نشست حجت الاسلام والمسلمین کاظم سواری، دبیر دوم شورای شهر اهواز نیز به نقش رسانه ها در ارایه راهکار خوب یا انحراف افکار، تبدیل فرصت به چالش و برعکس و همچنین در افرایش توان مدیران اشاره کرد و گفت: دلیل اعتراض همکاران خود را در جلسه انتخابات هیات رییسه و ترک سالن شورا را متوجه نشدم و همیشه از همکاران درخواست کرده ام که باید سعی کنیم چالش ها را کمتر کنیم. معتقدم اگر واقعا به فکر شهر هستیم بهتر است بسیاری از پاسخ ها و صحبت به جای رسانه ای شدن، شخصا گفته تا اختلافات رفع شود.

وی درباره لزوم تقویت مشارکت های بخش خصوصی و سرمایه گذاری در اهواز اظهار کرد: همه می دانیم که سرمایه گذاری در اهواز صفر بوده است. به اعتقاد ما در دوره چهارم شورای شهر اهواز، سرمایه گذاری در این شهر برای سرمایه گذار و سیستم شهرداری باید حالت برد برد باشد.

سواری افزود: در زمینه سرمایه گذاری در اهواز برخی سرمایه گذار نیستند بلکه واسطه شخص سرمایه گذار هستند؛ لفظ دلال را نمی پسندم ولی یکی از اصول مهم کاری ما این است که باید با شخص سرمایه گذار و نه واسطه مرتبط باشیم. اکنون سیستم سرمایه گذاری در اهواز شفاف و نگرانی سرمایه گذار در خصوص عدم شفافیت این سیستم رفع شده است.

وی اظهار کرد: دعوت از سرمایه گذاران واقعی برای ما اهمیت دارد و این امر در دستور کار قرار گرفت که اکنون حتی اهوازیهای خارج از کشور نیز تمایل خود را برای مشارکت نشان داده اند. فرصت های سرمایه گذاری در شهر اهواز نیز شناسایی و در قالب کتاب تدوین شده است تا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.

این عضو شورای شهر اهواز افزود: حاصل تلاش شورا در یک سال گذشته اجرای ۱۳ پروژه با مشارکت سرمایه گذاران بوده و امسال نیز اجرای چند پروژه کلان با این شرایط نیز در اهواز آغاز خواهد شد.

سواری در ادامه خطاب به مدیران شهرداری گفت: مدیران در خصوص جذب مشارکت سرمایه گذاران نباید جزیره ای عمل کنند. معاونت سرمایه گذاری در شهرداری اهواز تشکیل شده لذا همه سرمایه گذاریها باید در این معاونت تعریف شود و این فرصتها بر اساس اصول انجام شود. انتظار شورا از مدیران شهرداری در جهت جذب مشارکتها و سرمایه گذاری این است که با جرات و توان بالا در این مسیر قدم بردارند و از سرمایه گذار به خوبی استقبال کنند.

وی درباره عملکرد یک ساله شهردار اهواز اظهار کرد: موضوع شفاف است؛ شهرداری در یک ساله گذشته در بحث هم خدمات شهری و هم عمرانی اقدامات بسیاری انجام داده و به طور نمونه بیش از یک میلیون مترمربع آسفالت و روکش آسفالت در نقاط مختلف شهر انجام شده که در مقایسه با سال های گذشته چند برابر است و عموما در هسته مرکزی و حاشیه شهر انجام شده است.

سواری گفت: از عملکرد شهردار اهواز راضی هستیم ولی انتظار ما بیش از این بوده است. در بحث رفت و روب، قراردادهایی در گذشته منعقد شده بود که قراردادهای بسیار بدی بودند و خوشبختانه در این یک سال این قراردادها و شرکت ها مرتبط حذف شدند و اکنون قراردادها شفاف و به صورت کارشناسی بسته شده اند که این حاصل کار شهرداری این دوره اهواز بوده است.

https://hoorkhabar.ir/335016کپی شد!
228
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.