نخستین مرکز تولید ماهیان خاویاری در خوزستان به بهره‌برداری رسید

نخستین مرکز تولید ماهیان خاویاری روز گذشته (۲۳ اردیبهشت‌ماه) با حضور مسئولان کشوری و استانی در دزفول به بهره‌برداری رسید.

 

 ناصر کرمی‌راد، مدیرکل بازسازی شیلات کشور در این مراسم گفت: فعالیت بازسازی ذخایر به منظور جلوگیری از انقراض گونه‌هایی که در معرض تهدید انجام می‌شود. اهداف و برنامه‌های ۵ ساله بازسازی ذخایر در دو بخش آب‌های ساحلی و داخلی تدوین شده است.

وی افزود: گونه‌های خاویاری گونه‌هایی هستند که به عنوان فسیل زنده شناخته شده‌اند و این گونه‌ها در سال‌های گذشته تحت فشار شدید انقراض قرار گرفته‌اند. یکی از برنامه‌های مهم شیلات کشور توسعه و تکثیر تولید برای حفظ نسل و جلوگیری از انقراض این ماهیان است.

کرمی‌راد خاطرنشان‌کرد: خاویار ایران در سفره جهانی حرف اول را می‌زند و به همین منظور برای بومی‌سازی این گونه در سراسر مناطق کشور برنامه‌ریزی فراوانی صورت گرفته است که یکی از این طرح‌ها هم‌اکنون در خوزستان افتتاح شد.

وی تصریح‌کرد: سال‌گذشته ۶.۵ کیلوگرم از فاز اول طرح تولید ماهیان خاویاری دزفول استحصال و به خارج از کشور صادر شد.

مدیرکل بازسازی شیلات کشور بیان‌کرد: در حال حاضر ۴۳ مرکز تولید ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه ۳۴۰۰ تن گوشت و ۴۸ تن خاویار در کشور فعال است.

همچنین سیدرحیم مغینمی، مدیرکل شیلات خوزستان در این مراسم اظهارکرد: خوزستان قابلیت‌های فراوانی در توسعه شیلات دارد و به نظر می‌رسد شعار امسال با وجود ظرفیت‌های موجود تحقق یابد. اجرای این طرح با استفاده از دانش فنی داخلی انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر ساحل با ناوگان صیادی در استان داریم که سالانه ۵۰ هزار تن از آن استحصال می‌شود که زندگی مردم مناطق ساحلی را تامین کرده است.

مغینمی عنوان‌کرد: در بخش توسعه آبزی‌پروری با استفاده از ۷۰ کیومتر شبکه فرعی و ۵۰۰ کیلومتر شبکه اصلی می‌توان از این ظرفیت برای توسعه شیلات استفاده کرد.

وی تصریح‌کرد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تفاهم‌نامه‌ای با شیلات منعقد شده که براساس آن در شبکه‌های آبیاری بدون مصرف آب ماهی پرورش دهیم.

از سوی دیگر اخلاق محمدیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: تولید ماهیان خاویاری نقش مستقیمی در توسعه اشتغال کشور دارد. از جمله وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و تولید است و بیش از هر چیز بر حمایت و توسعه خوشه‌های کسب و کار تاکید دارد.

وی تصریح‌کرد: در حال حاضر ۴ خوشه فعال در استان وجود دارد که یکی از مهمترین آن خوشه آبزی‌پروری با سه دسته تولید ماهیان گرمابی، سردآبی و میگو است.

محمدیان اظهارکرد: یکی از برنامه‌های مهم در راستای توانمندسازی خوشه‌ها حمایت مالی و پرداخت تسهیلات به اعضای خوشه‌ها است. با توجه به این‌که بازاریابی یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان است، ایجاد مراکز صنایع جانبی و فرآوری ماهی در دستور کار قرار گرفته است.

https://hoorkhabar.ir/28279کپی شد!
105
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.