خبیر: برای توسعه خوزستان باید به رشد تعاونی‌ها کمک کنیم

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به اهمیت نقش تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی گفت: درآمد حاصل از صنایع و شرکت‌های بزرگ استان در انحصار دولت است و برای توسعه استان باید درجهت رشد تعاونی‌ها و در نهایت کاهش فقر و بیکاری از این طریق تلاش کنیم.

فرج‌الله خبیر در نهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان که امروز (۱۸ شهریورماه) در تالار مهتاب برگزار شد، عنوان‌کرد: ۸۰ درصد اقتصاد کشور ما در تصدی دولت است که یکی از مشکلات اصلی اقتصاد به شمار می‌رود. خوزستان به دلیل وجود صنایع گسترده نیز دولتی‌ترین استان است و به همین علت فقر در آن بیش از سایر استان‌ها مشاهده می‌شود.

وی افزود: ‌اقتصاد کشور ما از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل و سازوکارهای لازم این ۳ بخش در قانون اساسی پیش‌بینی شده است. تعاون در کشور نقش بی‌بدیلی داشته، به طوری که تعاونی‌ها از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی خلاء ایجاد بنگاهای اقتصادی را پر کرده‌اند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که یک میلیون و ۲۴۰ هزار فرصت شغلی استان توسط تعاونی‌ها ایجاد شده است، گفت: ‌فرهنگ تعاون در توسعه کشور کمک‌های فراوانی کرده است و از افتخارات ملی به شمار می‌رود.

خبیر با اشاره به حمایت از تولیدات استان اظهارکرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف به تامین کالاها و خدمات خود از استان داخلی هستند.

همچنین آیت‌الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز در این مراسم گفت: تعاون یک مفهوم عام و مطلق در همه زمینه‌ها است و در آیات قران در مورد تعاون، همکاری و کمک به دیگر در راستای تقوا بارها اشاره شده است.

وی افزود:‌ یکی از مصادیق آیات قرآن در خصوص تعاونی‌ها راه‌اندازی چنین تعاونی‌هایی است که منجر به تولید و اشتغال می‌شوند.

آیت‌الله حیدری با بیان این‌که تنها راه مقابله با تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی است و نگرش ما در توسعه اقتصاد کشور باید به درون باشد و نه بیرون، خاطرنشان‌کرد: اقتصاد مقاومتی موضوعی است که به دنبال تحریم‌های تحمیل شده از سوی مقام معظم رهبری در کشور مطرح شد. این موضوع اکنون در اقتصاد کشور ما نهادینه شده و تنها راه دور زدن تحریم‌ها است تا اثری بر پیشرفت ملت ایران نگذارد.

وی یادآورشد: ملزم ساختن دستگاه‌های اجرایی به استفاده از کالاها و خدمات داخلی استان از جمله طرح‌های مطلوبی است که با حمایت از تعاونی‌های تولیدی، رضایت‌بخشی این بخش را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر هوشمند صفایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در این جشنواره اظهارکرد: تشکیل تعاونی‌ها یک مدل موفق اقتصادی است که در واقع به توسعه اقتصادی کشورها کمک کرده است.

وی افزود: امروزه ایجاد روحیه تعاون در کار ملاک شروع فعالیت در تعاونی است تا تاثیرگذاری پایداری در اقتصاد داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی خوزستان خاطرنشان‌کرد: تعاونی‌ها در کشور ما در طول تاریخ به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند؛ به طور مثال تعاونی‌هایی که توسط رزمندگان و ایثارگران بعد از ۸ سال دفاع مقدس تشکیل شد، نقش اساسی در بهبود وضعیت اقتصادی آن دوره داشت.

صفایی بیان‌کرد: تاکنون ۱۲ هزار تعاونی در استان به ثبت رسیده که در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ۵ هزار تعاونی از این تعداد غیرفعال و راکد شده‌اند؛ در واقع این میزان تعاونی راکد آمار خوبی نیست و باید اقدامی در جهت احیای آن‌ها صورت گیرد.

وی تصریح‌کرد: ۷ هزار تعاونی استان کاملا فعال هستند و از لحاظ کیفی در جایگاه نخست کشوری قرار دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: سهم تعاونی‌های استان در صادرات ۱۵ درصد است که با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌توانیم این رقم را به ۲۵ درصد برسانیم.

صفایی بیان‌کرد: در حوزه مسکن نیز تعاونی‌ها نقش بهتری را ایفا کرده‌اند، به گونه‌ای که ۵۰ درصد ساخت و سازهای مسکن استان توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

وی اظهار‌کرد:‌ در راستای ارتقای سطح کیفی تعاونی‌ها برنامه داریم تا اطلاعات تعاونی‌ها را به روز کنیم و سهم آنان در اقتصاد را به بیش از وضعیت فعلی برسانیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح‌کرد: تعاونی‌های استان، تعاونی‌های پویا و زنده‌ای هستند که سهم قابل ملاحظه‌ای در توسعه اشتغال، افزایش تولید و صادرات داشته‌اند.

در این جشنواره از ۲۰ تعاونی برتر خوزستان تجلیل و تعاونی پرورش آبزیان استان به عنوان تعاونی برتر معرفی شد.

https://hoorkhabar.ir/264163کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.