کاهش ۲۷ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای خوزستان/ کشت شلتوک و ذرت با محدودیت هایی همراه خواهد شد

 معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان با اعلام خبر مذکور گفت: با گذشت بیش از هفت ماه از سال آبی جاری و با توجه به برخی بارش های مناسب در کشور بویژه در ماه فروردین، میزان ورودی آب به سدهای این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها دو درصد افزایش را نشان می دهد.

میزان ورودی آب به مخازن سدهای خوزستان با آمارهای بلند مدت نشانگر کاهش ۲۷ درصدی و تداوم شرایط کم آبی در استان خوزستان است.

  معاون بهره برداری سد و نیروگاه  سازمان آب و برق خوزستان با اعلام خبر مذکور گفت: با گذشت بیش از هفت ماه از سال آبی جاری و با توجه به برخی بارش های مناسب در کشور بویژه در ماه فروردین، میزان ورودی آب به سدهای این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها دو درصد افزایش را نشان می دهد.
“نادر افشاری” افزود: تاکنون ۱۳.۷میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای استان شده که از این رقم ۱۱.۳میلیارد متر مکعب سهم حوضه کارون بزرگ و ۲.۴میلیارد متر مکعب سهم حوضه های کرخه و مارون بوده است.
وی اضافه کرد: بیشترین کاهش ورودی آب نسبت به سال گذشته با ۱۹ و ۱۱درصد به ترتیب در سدهای کرخه و مارون اتفاق افتاده است.
معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: حجم مفید و قابل بهره برداری فعلی سدهای خوزستان در کارون ۳ معادل یک میلیارد و ۴۱۱میلیون متر مکعب، سد شهید عباسپور یک میلیارد و ۱۶۹میلیون متر مکعب، گتوند علیا یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون متر مکعب و سد دز یک میلیارد و ۹۹۸میلیون متر مکعب است که در مجموع در حوضه کارون بزرگ حجم مفیدی معادل شش میلیارد و ۴۳۴میلیون متر مکعب از جمع میزان ورودی قابلیت استفاده و بهره برداری دارد.
افشاری گفت: در سدهای کرخه و مارون به ترتیب این حجم معادل ۸۸۸ و ۵۹۲میلیون متر مکعب است.
وی افزود: در هفت ماه گذشته به منظور تامین نیازهای آبی خوزستان هشت میلیارد و ۷۳۷میلیون متر مکعب آب در رودخانه های این استان جاری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد رشد دارد.
معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و پیش بینی های صورت گرفته در خصوص بیلان منابع و مصارف آب برای ماه های پیش رو محدودیت کشت اقلام زراعی پرمصرف مانند شلتوک و ذرت در حوضه های آبریز کرخه و مارون دور از انتظار بوده و پیش بینی می شود در این دو حوضه تامین آب کشاورزی با محدودیت هایی همراه باشد.
وی خواستار کنترل مصارف و صرفه جویی در آب این دو حوضه شد و از کشاورزان این مناطق خواست قبل از اقدام به کشت با سازمان ها و ادارات مربوط هماهنگی های لازم را به عمل آورند.
افشاری افزود: با توجه به بیلان منابع و مصارف آب کشت در حوضه های کارون و دز مانعی ندارد، اما در مارون، جراحی و کرخه با رعایت محدودیت های الگوی کشت حداکثر تا ۷۰درصد با هماهنگی جهاد کشاورزی مناطق مورد نظر قابل تامین است.

https://hoorkhabar.ir/26025کپی شد!
122
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.