معاون وزیر: این میزان بیکاری شایسته خوزستان نیست

معاون توسعه مدیریت منابع و امور استان‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به منابع و پتانسیل‌های موجود در خوزستان، این میزان بیکاری شایسته آن نیست و استان با وجود دارابودن بنادر و گمرکات مختلف و بازارچه‌های مرزی یقیناً نباید در چنین وضعیتی باشد.

علی یزدانی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که امروز (۱۶ شهریورماه) برگزار شد، عنوان‌کرد: ۸۷ هزار پروانه بهره‌برداری با ۲.۵ میلیون نفر اشتغال در کشور صادر شده که ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی آن مربوط به خوزستان است که از جمله استان‌های مهم صنعتی کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: وضعیت نامطلوب واحدهای صنعتی در همه‌ی استان‌ها یکسان است؛ به گونه‌ای که در برخی استان‌ها واحدهای صنعتی با ظرفیت ۳۰ درصد و در برخی دیگر با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد فعال هستند.

معاون وزیرت صنعت، معدن و تجارت بیان‌کرد: در حال حاضر خوزستان با دارابودن ۵۸۰ اتحادیه صنفی و ۳ اتاق بازرگانی سهم به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد.

همچنین امید حاجتی، معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان در این مراسم اظهارکرد: ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی استان و ۲۸ درصد از شاغلین در بخش صنعت هستند. بنابراین اهمیت این بخش کاملاً نمایان است.

وی با اشاره به انتظارات استانداری از مدیر جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در غالب بسته حمایتی خوبی که دولت برای خروج از رکود تدوین کرده، انتظار می‌رود از صنایع حمایت لازم صورت گیرد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان تصریح‌کرد: بررسی‌ها نشان داده به جز چند واحد بزرگ همه واحدهای صنعتی متوسط و کوچک استان با ظرفیت زیر ۴۰ درصد کار می‌کنند و باید از وضعیت موجود خارج شوند و تولید زیاد و اشتغال بلندمدت داشته باشند.

حاجتی خاطرنشان‌کرد: ‌در بسته‌ خروج از رکود عمدتاً به سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های جدید توجه می‌شود و بنابراین انتظار می‌رود علی‌رغم ایجاد ظرفیت‌های جدید برای صنایع موجود نیز حمایت‌هایی در نظر گرفته شود.

وی بیان‌کرد: برنامه آمایش استان به مرحله تصویب رسیده و توزیع فعالیت این برنامه با توجه به توان اکولوژیک و بهینه انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان با اشاره به تنوع‌بخشی صنایع استان اظهارکرد: عمده صنایع ما فلزی و پتروشیمی است و این محدودیت آسیب‌پذیری بیشتری برای آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین معرفی و ایجاد صنایع جدید و ایجاد صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی باید در دستور کار قرار گیرد.

حاجتی تصریح‌کرد: استراتژی دیگری که باید در فرایند توسعه صنایع استان به آن توجه شود، توسعه صنایع ویژه صادرات، یعنی تولید محصولات به قصد صادرات است.

وی عنوان‌کرد: ساماندهی و انتقال صنایع مزاحم به شهرک‌های صنعتی نیز از برنامه‌های دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان افزود: باید برنامه مشخصی برای توسعه صادرات غیرنفتی استان تدوین کنیم، زیرا در حال حاضر ۸۰ درصد صادرات ما پتروشیمی است که از اسکله مخصوص خود و ۲۰ درصد دیگر به عراق صادرات می‌شود. بنابراین کشورهای هدف صادرات ما باید بیشتر شود.

در ادامه عبدالرحمن سلیمانی، رییس اتاق بازرگانی اهواز در این مراسم گفت: در شرایط سخت چند سال گذشته متاسفانه واحدهای صنعتی استان از ۳ هزار واحد به ۲ هزار واحد کاهش یافت. در این شرایط بانک‌ها برای جبران عقب‌ماندگی در اعطای تسهیلات کم کاری کردند.

وی افزود: متاسفانه بانک‌ها از فعالیت‌های خود منحرف و با سرمایه‌گذاری به بنگاه‌داری پرداختند، به گونه‌ای که میزان تسهیلاتی که بانک‌ها در سال‌گذشته به متقاضیان پرداخته‌اند  ۲۵ درصد کاهش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهارکرد: چرا علی‌رغم وجود سرمایه‌گذاری فراوان در استان حجم بیکاری در بنگاه‌ها و صنایع به مرز بحران رسیده که علت آن این است که استان در برنامه‌ریزی اقتصادی برای صنعت برنامه‌ای نداشته است.

این مراسم با حضور آیت‌الله حیدری امام جمعه موقت اهواز، سیداحمد آوایی، معاون حقوقی و پارلمانی مجلس شورای اسلامی، سادات ‌ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی و پاپی، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از زحمات امیرحسین نظری رییس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تقدیر و نورالله حسن‌زاده به عنوان رییس جدید این سازمان معرفی شد.

https://hoorkhabar.ir/257553کپی شد!
155
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.