استاندار خوزستان خواستار شد: بررسی علل مهاجرت روستاییان به شهرها

استاندار خوزستان در همایش برنامه برنامه‌ریزی پیرامون جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها گفت: استان خوزستان امکانات خوبی دارد اما مظلوم است؛ مظلومیت در بی‌تدبیری، آشفتگی و بی‌‌برنامگی است.

عبدالحسن مقتدایی در این همایش که امروز، چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای حل مشکلات با بخشنامه و اصرار اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، اگر تعلق خاطر وجود داشته باشد همت عالی نیز پشت آن خواهد بود که به حل مشکلات منجر شود.

وی ادامه داد: در استان و جای جای کشور اقدامات متعددی در این زمینه انجام شده که برخی منطبق بر تعلق خاطر مردم و برخی بر تعارض بوده است. اگر بخش‌های خاص دارای جذابیت در مطالعاتی که انجام می‌گیرد، لحاظ نشود، نتیجه به تعارض تبدیل خواهد شد.

استاندار خوزستان گفت: در استان خوزستان پیش از انقلاب ۲ طرح کشاورزی مشخص برنامه‌ریزی شد که یکی اجرا شد و دیگری در حال اجرا است. طرح ایجاد کشت و صنعت‌های نیشکر یکی از این طرح‌هاست که برای اجرای آن شاهد برنامه‌ریزی‌های متعدد بودیم. کار بسیار سنگینی بود که در آن، ۸۰ هزار هکتار اراضی به زیر کشت رفت و قریب به ۱۹ هزار نفر نیز صاحب شغل شدند. در جریان اجرای این طرح ملی، از شمال تا جنوب و از مسئولان تا مردم درگیر موضوع شدند.

مقتدایی افزود: البته در طول رودخانه کارون برداشت و برگشت و مسایل زیست محیطی ایجاد شد و این مسایل بماند که چه مجموعه‌هایی چه هزینه‌هایی را می‌پردازند تا ۲۰ هزار نفر صاحب شغل شوند.

وی اظهار کرد: همین موضوع در صنعت خودروسازی ما نیز دیده می‌شود که کل ملت ایران باید هزینه‌ای را بپردازد تا جماعتی در کارخانه‌ها با خودروسازی کشور مشغول به کار شوند. در استان خوزستان هم این همه سرمایه گذاری ایجاد می‌شود ولی تعلق خاطر ملی نسبت به چنین طرحی صورت نمی‌گیرد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اکنون در دوره مدیریت دکتر روحانی ۲ اتفاق جدید رخ می‌دهد؛ در یک طرح مشابه، طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری که ۱۷ سال مغفول مانده بود، با همت رییس جمهور عملیاتی و با مجوز مقام معظم رهبری تامین اعتبار شد. شروع کار هم در دستگاه‌ها و هم بین مردم همراه با تعلق خاطر است و تا اکنون که کار در حال انجام است هیچ تعارضی بین دستگاه‌های اجرایی و مردم وجود ندارد.

مقتدایی گفت: پیوست فرهنگی یعنی انطباق یک پروژه خوب با نیازهای مردم که نتیجه آن می‌شود تعلق خاطر.

استاندار خوزستان گفت: من معتقدم نیستم که مهاجرت از روستاها منفی است چون بسیاری از شهرهای در حال بازگشت به روستاها هستند. چرا؟ فرد شهری است و می‌رود سمت طالقان، کلاردشت و سایر روستاها، چون روستا و هوای سالم و تولیدات ارگانیک را دوست دارد و یک فرد تعلق خاطر پیدا می‌کند که در یک روستا زندگی شهری ایجاد کند که نمونه آن ساخت ویلاها در روستاها است و به این ترتیب فرد روستایی در روستا هوای سالم تنفس می‌کند با محرومیت و فرد شهری در روستا در رفاه زندگی می‌کند.

مقتدایی عنوان کرد: باید به دنبال علل مهاجرت روستاییان به شهرها و شهری‌ها به روستاها باشیم. این یک معادله است که می‌شود آن را حل کرد.

وی گفت: به راستی چه انگیزه‌ای وجود دارد که شهری‌ها به روستاهای اطراف تهران و شمال، مهاجرت می‌کنند و چرا عکس این موضوع نیز پیش می‌آید؟

استاندار خوزستان افزود: اگر قرار باشد کارخانه‌ای هم احداث شود چرا در مرز این کار صورت نگیرد؟ کارخانه‌های مشترک باید در مرز احداث شود تا امنیت در مرزها تامین شود. مردم روستاهای چذابه و بستان و خرمشهر با انجام فعالیت‌های بازارچه‌ای در حال زندگی هستند. به دنبال یک فرمول خاص نباشید، کافی است که امکانات را به محل انتقال بدهید. به طور نمونه با ورود خوردوهای پلاک اروند، تردد و عبور طبیعی مردم سامان داده می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/251432کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.